Kansainvälisyys
Espoon yhteislyseo on palkittu kv-toiminnastaan vuoden 2024 YK-koulu palkinnolla ja innovatiivisista opetusmetodeistaan Erasmus+-hankeesta: Not Yet - What I Don't Know Yet I can Learn Tomorrow If I Believe Learning to Be Possible (European Union EITA Award). EYL:stä siivet maailmalle!
Aktiivinen kansainvälinen toiminta pyrkii tekemään EYL:n opiskelijoista kielitaitoisia ja vastuuntuntoisia maailmankansalaisia, jotka pärjäävät erilaisissa tilanteissa maailmalla, haluavat vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin ja suhtautuvat vieraisiin kulttuureihin suvaitsevaisesti. Lukiomme on virallinen YK-koulu, jossa tehdään vuosittain poikkeuksellisen paljon matkoja ulkomaille. Opiskelijat sekä opettajat ovat seikkailleet aina Antarktikselta Zimbabween asti! Voit lukea aiheesta lisää kv-blogissamme Maailmankansalaiset.wordpress.com(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) tai tutustua tarkemmin Espoon yhteislyseon kansainvälistymisstrategiaan täällä(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
EYL:stä maailmankansalaiseksi
Tiesitkö, että EYL on YK-koulu? Näiden opintojen kautta tutustut Yhdistyneiden kansakuntien toimintaan tutkimalla kestävän kehityksen tavoitteita ja osallistumalla YK-kokoussimulaatioon englanniksi. Opintojen aikana tehdään tiiviisti yhteistyötä Suomen YK-liiton ja Suomen YK-nuorten kanssa, katsotaan dokumenttielokuvia ja järjestetään vierasluentoja sekä vierailuja (mm. eduskunta ja erilaiset kansalaisjärjestöt). Pääset myös suunnittelemaan YK-päiviä lukiossamme ja ideoimaan kummilapsitoimintaa sekä hyväntekeväisyystempauksia. Opintojakson lopuksi suoritetaan Maailmankansalaisen kypsyyskoe(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), johon kuuluu laaja yksin tai pareittain tehtävä projektityö YK:n teemoista ja josta saa erillisen Suomen YK-liiton myöntämän diplomin. Osallistuneiden joukosta valikoidaan ansioituneimmat opiskelijat, jotka saavat kunnian osallistua EYL:n delegaationa vuosittain New Yorkissa pidettävään malli-YK-konferenssiin (NHSMUN(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)).
Artikkeli: EYL:stä vuoden YK-koulu
Haaveiletko tulevaisuudesta kansainvälisten tehtävien parissa? Englannin ja yhteiskuntaopin yhteistyökurssi tarjoaa mahdollisuuden oppia kansainvälistä yhteistyötä ja vaikuttamista autenttisessa ympäristössä. Valittu ryhmä opiskelijoita matkustaa noin viikoksi New Yorkiin helmi-maaliskuussa, missä delegaatio osallistuu kansainväliseen malli-YK-konferenssiin (NHSMUN(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)) ja vierailee mm. Yhdistyneiden kansakuntien pääkonttorissa, Suomen konsulaatissa ja YK:n edustustossa. Konferenssiin osallistumisesta saa diplomin ja kokemuksesta on paljon hyötyä tulevaisuuden jatko-opintoja suunnitellessa ja uravalintoja tehdessä. Suosituksena on ensin käydä YH Global Citizenship and the UN, missä pääsee tutustumaan Yhdistyneiden kansakuntien toimintaan ja osallistumaan YK-kokouksien simulaatioihin englanniksi ja suomeksi.
EYL:n delegaatio on palkittu jo monena vuonna työstään malli-YK- konferenssissa:
2016 Outstanding Achievement by a Foreign Language Delegation
2019 Award of Merit
2019 Research and Preparation Award of Excellence
2020 Best Video Award
2023 Research and Preparation Award of Distinction
2024 Research and Preparation Award of Distinction
2025 Research and Preparation Award of Distinction
Artikkelit:

EU on myöntänyt EYL:lle useampaan otteeseen Erasmus+ rahoitusta opettajien ja opiskelijoiden liikkuvuuksiin Euroopassa. Voitimme vuonna 2024 EU:n myöntämän European Innovative Teaching (EITA) -palkinnon Erasmus+-projektistamme. Lue lisää täältä.
2025-27 K1-hanke: Europe to Belongs -hanke perustuu ajatukseen ”Eurooppa kuuluu kaIkille” ja pohjaa tavoitteeseen edesauttaa European Parliament Ambassador School -statuksen saamista ja kahden uuden poikkitieteellisen kurssin perustamista. EPAS-status lisää lukion näkyvyyttä sekä opiskelijoiden osallistamista. Lisäksi se mahdollistaa pysyvien rakenteiden luomisen EU-opetukselle ja -tietoisuudelle ja edesauttaa medialukutaitojen kehittämistä lukiokursseilla. Hankkeen avulla tuetaan opettajien uravarjostuksia ja kouluttautumista ulkomailla sekä järjestetään kolme opiskelijamatkaa Portugaliin, Brysseliin ja Luxemburgiin.
2022-23 K1-hanke: Not Yet - What I Don't Know Yet I can Learn Tomorrow If I Believe Learning to Be Possible2023-25 KA122 Tulevaisuususkon lisääminen Espoon yhteislyseossa -hanke vei opettajia kursseillee ja uravarjostuksiin mm. Ranskaan, Romaniaan, Italiaan, Portugaliin ja Irlantiin sekä opiskelijoita opintomatkoille Latviaan ja Norjaan. Hankkeen tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden tulevaisuustaitoja ja avartaa heidän näkemystään tulevaisuuden mahdollisuuksista, jotta motivaatio opiskeluun lisääntyisi.
Artikkelit:
- Keramiikkaa ja pedagogiikkaa Portugalissa
- Norjan opintomatka Drammeniin 12.1. - 19.1.2025
- Job Shadowing Italian Gardajärvellä
- EYL:n opinto-ohjaajat Romaniassa opintomatkalla
- Renessanssiajan taidehistoriaa Firenzessä 27.10–3.11.2024
- Erasmus Job shadowing Mallorcalla syyskuussa 2024
- Uusi ja vanha elävät rinnakkain Loreto Madrid FESD -koulussa
- Vahvistamassa uskoa tulevaisuuteen Erasmus+-opiskelijamatkalla Latviassa
- Myyttejä, legendoja ja tarinankerrontaa Erasmusplus-koulutusmatkalla Dublinissa
- 3D-teknologia ja tulevaisuus Espoon yhteislyseossa - bienvenuti a Firenze!
2021-23 KA2 Robo-Lab and Augmented Reality for Edu-Innovation- R.A.R.E-hankkeessa perehdytään robotiikan ja lisätyn todellisuuden hyödyntämiseen opetuksessa ja opiskelussa. Hankkeessa on mukana Espanja, Romania, Turkki, Irlanti, Norja, Alankomaat ja Tsekki.
2022-23 K1-hanke: Not Yet - What I Don't Know Yet I can Learn Tomorrow If I Believe Learning to Be Possible vei opettajat ja opiskelijat Islantiin, Norjaan ja Eestiin tutkimaan hyvinvoinnin merkitystä opiskeluun.
Artikkelit:
- Amazing Erasmusplus Experiences in Iceland and Norway
- Espoon yhteislyseo onnistuneella Erasmusplus-matkalla Tarttossa
2019-22 KA1 Opi, vaikuta ja innosta (OVI) -hankkeen avulla kehitimme teemaopintokurssitarjontaa kansainvälisempään ja yhteiskuntavaikuttavampaan suuntaan hakemalla inspiraatiota eri lukioista ympäri Eurooppaa.


Our Nordplus Junior project 2024-2026 is an international alliance of Baltic Ambassadors promoting Agenda2030 goals and inclusion.
Together we hope to find solutions for a more sustainable future for the Baltic Sea and strengthen the idea of unity and global citizenship, especially amongst students with immigrant backgrounds who struggle to find the motivation to study Nordic-Baltic languages. Partners take turns hosting each other for visits with groups of students to learn from Baltic Sea institutions and organize hands-on projects to save the Baltic Sea like fundraising, media campaigning, building sensors, 3D printing, or cleaning beaches. These mobilities will result in an e-manual, Changing the Current, on how to encourage active citizenship in upper secondary schools. This multilingual manual will be published on a blog where Baltic Sea ambassadors will network and share best-practices during and after the project. The idea is to get Nordic-Baltic schools to form long-lasting partnerships that can be utilized in the future to enrich curricula/international projects and promote green values. The project will make the effects of climate change and human pollution more real to students inland and on the coastline while combining STEAM and Nordic-Baltic languages, increase collaboration in Nordic-Baltic countries, and give students the chance to explore higher education opportunities and gain skills for future workplaces like ICT/communication skills and empathy.
Baltic Sea Partners
- Ålands Lyseum (Finland)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Tamme Gymnaasium (Estonia)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Allebergsgymnasiet (Sweden)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Erudito Licejus (Lithuania)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Jelgavas Valsts Gimnazija (Latvia)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Blog: Baltic Sea Belongs to Us(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

2023-24 STEAM Circus: A Phenomenal Mentorship Program
STEAM Circus-mentorointiohjelmalla viedään suomalaista LUMA-osaamista ja 3D-teknologiaa opiskelijoiden voimin Zimbabween, jotta voidaan taata kaikille tasa-arvoinen mahdollisuus tutustua LUMA-aineisiin ilmiöpohjaisesti ja kehittää pedagogiikkaa LUMA-opetuksessa. Hankkeen tutustutaan kehitysmaan koulutusjärjestelmään sekä kansalaisjärjestötoimintaan, jotta espoolaislukiot voisivat jatkossa olla aktiivisemmin mukana kansainvälisessä kehitysyhteistyössä sekä tukea vahvemmin kestävän kehityksen toimeenpanoa ja globaalia kumppanuutta (Agenda 2030). Hankkeella vahvistetaan EYL:n YK- koulutoimintaa ja Kaitaan Unesco-verkostotoimintaa, jotta nämä kaksi lukiota voisivat näyttää tietä muille espoolaislukioille Agenda2030-tavoitteiden edistämisessä konkreettisin teoin. Antamalla vastuuta espoolais- ja zimbabwelaisopiskelijoille, hanke koulii heistä aktiivisia maailmankansalaisia, jotka uskovat vaikuttamismahdollisuuksiinsa, luottavat taitoihinsa ja osaavat toimia kansainvälisissä projekteissa.
2023-24 Transatlantic Classroom
Tomorrow’s Transatlantic Earth Activists -hankkeessa kolme lukiota (Otaniemi, EYL ja Jackson Hole High School) kahdesta maanosasta kokoontuu pohtimaan ympäristönsuojelua ja vierailee kansallispuistoissa virtuaalisesti ja konkreettisesti. Opintomatkalla Wyomingiin on tarkoitus koetun kautta herättää opiskelijoiden sisäinen ympäristöaktiivisuus ja matkaa varten valmistaudutaan ENA11 English Literature and Creative Writing ja TO02 Kestävä tulevaisuus-opintojaksoilla 2. periodissa. Kielitaitoa, tuotettuja tekstejä ja suullisia tuotoksia sekä Yhdysvalloissa kuvattua materiaalia hyödynnetään vaikuttamisen välineenä toimivan virtuaaliesityksen rakentamiseen. Suuri vaikuttavuus saavutetaan, kun lopuksi järjestetään Earth Day -tempaus, jossa julkaistaan virtuaaliesitys ja saadaan tarttumapintaa globaalin tason kysymyksiin ja ratkaisuihin. Opittu säteilee kurssisisältöihin ja yhteistyökuvioihin Espoossa ja Atlantin yli jatkossakin.

EYL:n pitkän fysiikan opiskelijoiden CERN-tiedeopiskeluprojekti toteutetaan joka toinen vuosi yhteistyössä muiden lukioiden kanssa (FY10). Projektin aikana perehdytään modernin fysiikan tutkimuskohteisiin ja ajankohtaisiin löytöihin sekä vieraillaan fysiikan tutkimuslaitoksissa Suomessa. Tiedeopiskeluprojekti huipentuu viikon mittaiseen tiedeleiriin Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuslaitos CERN:in(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), joka sijaitsee Sveitsin Genevessä.

Seuraavat opintojaksot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan vuosittain.
Architecture and Design Espoo-Barcelona Exchange
Barcelonan ja Espoon välisen opiskelijavaihdon aikana tutustutaan suomalaiseen ja espanjalaiseen arkkitehtuuriin ja muotoiluun. Työkielenä on ensisijaisesti englanti, mutta espanjan kielitaito koetaan eduksi ja suosituksena on, että kaikki opiskelijavaihtoon osallistuvat kävisivät vähintään yhden espanjan kurssin. Opiskelijavaihdon aikana tutustututaan kuuluisiin arkkitehteihin, rakennuksiin sekä muotoilualan ikoneihin museovierailujen, kaupunkikävelyjen, esitelmien, taidetyöpajojen ja kirjallisten töiden kautta. Opiskelijavaihto kummassakin kohteessa kestää n. viikon ja opiskelijat yöpyvät perheissä tutustuen vieraan maan kulttuuriin ja kieleen.
Historiamatka Berliiniin, Saksaan
A Osana historianopintoja yhteistyössä Leppävaaran lukion kanssa
Hakemusten perusteella kymmenkunta opiskelijaa valitaan molemmista lukiosta. Opiskelijat kokoontuvat muutamia kertoja yhteen ennen matkaa syventämään tietojaan Saksan 1900-luvun historiasta. Jokainen opiskelija valmistelee esitelmän natsi-Saksaan, kylmään sotaan tai kylmän sodan jälkeiseen aikaan liittyvästä aiheesta. Matkaa edeltävissä kokoontumisissa katsotaan myös Berliinin historiaan liittyvä elokuva tai dokumentti. Lisäksi opiskelijat saavat luettavakseen opettajien kokoaman lukupaketin Berliinin historiasta. Berliinissä vierailemme mielenkiintoisissa museoissa ja historiallisilla tapahtumapaikoilla. Aikaisempina vuosina olemme vierailleet mm. Sachsenhausenin keskitysleirillä, DDR-museossa, Stasi-vankilassa, toisen maailmansodan aikaisissa pommisuojissa ja Checkpoint Charlien Muurimuseossa. Lisäksi olemme tehneet pitkän kävelykierroksen, jolla olemme käyneet muun muassa Itä-Berliinin Alexanderplatzilla, Holokausin muistomerkillä, kirjarovioiden polttopaikalla ja Hitlerin bunkkerin päälle rakennetulla parkkipaikalla. Iltaohjelmastakin yritämme tehdä mahdollisimman mielenkiintoista: menneinä vuosina olemme käyneet esimerkiksi katsomassa Bundesliga-jalkapallo-ottelun Berliinin Olympiastadionilla ja katsomassa Death of Stalin -elokuvan ulkoilmaelokuvateatterissa.
B History in English
A student exchange between EYL and Goethe Gymnasium Berlin-Wilmersdorf(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) as part of the HI08 History in English course. The themes are human rights and freedom struggles, often with a focus on the Second World War. The Finnish students stay for a week in host families in Berlin and German students likewise spend a week in Espoo with their host families. Excursions and group projects are a part of the course. You will get two study points and a diploma for successfully completing the exhange.
Taidetta Ranskassa
Opinto- ja kulttuurimatkalla tutustut Pariisin tärkeimpiin nähtävyyksiin ja museoihin (esim. Louvre, Musée d’Orsay, Musée du Quai Branly) ja käytät ranskan kieltä esimerkiksi ravintoloissa ja metroasemilla. Opintomatkaan kuuluu ennakkotehtävä, jossa perehdytään muutamaan merkittävään, ennalta valittuun taideteokseen. Teokset esitellään muulle ryhmälle museoissa paikan päällä. Lisäksi jossain nähtävyyskohteessa luonnostellaan omia piirroksia.
Kulttuurimatka Tukholmaan
Toukokuinen kulttuurimatka on lukion kakkosvuositason A-ruotsin lukijoille tai B-ruotsin pakolliset opintojaksot suorittaneille opiskelijoille suunnattu projekti, jossa opiskelijat tutustuvat ruotsalaiseen ja ruotsinsuomalaiseen kulttuuriin ja kulttuuri-ilmiöihin. Museokäyntien (mm. Tekniska museet) lisäksi käymme teatterissa ja osallistumme Konst i Tunnelbanan-kierrokselle. Matkan tarkoitus on edistää ja syventää opiskelijoiden ruotsinkielen taitoja, tutustuttaa heidät erilaisiin kulttuuri-ilmiöihin sekä innostaa ja motivoida heitä ruotsinkielen opinnoissaan. Tarkoitus on päästä kosketuksiin “elävän” riikinruotsin ja kulttuurin kanssa. Matkan pohjavaatimuksena on, että opintojaksot BA02-05 on hyväksytysti suoritettu.
Espanjaa Segoviassa
Leirikouluvaihdossa pääset tutustumaan espanjalaiseen kulttuuriin ja historiaan viikon mittaisen leirikoulun aikana Segoviassa. Majoitut oman vaihtoparisi perheen luona ja opit espanjaa aidossa ympäristössä. Päivisin käydään upeilla nähtävyyksillä ja vieraillaan esimerkiksi museoissa lähinnä muiden suomalaisten opiskelijoiden kesken, ja virallisen ohjelman ulkopuolella vietät aikaa vaihtoparisi, perheen ja muiden osallistujien kanssa. Majoitat vastaavasti myös espanjalaisen opiskelijan luoksesi viikoksi ja tutustutat hänet suomalaiseen elämään. Opinnot sisältävät myös kirjallisia ja suullisia töitä espanjaksi tai englanniksi.
EYL:n ystävälukioon Shanghaissa Kiinassa, Gaoqiao High School, on järjestetty vierailuja keväisin vuodesta 2016 lähtien(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Opiskelijavaihdossa pääset tutustumaan kiinalaiseen kulttuuriin ja historiaan viikon mittaisen matkan aikana Shanghaissa. Majoitut oman vaihtoparisi perheen luona. Isäntälukioon tutustumisen lisäksi päivisin käydään upeilla nähtävyyksillä ja vieraillaan esimerkiksi museoissa yhdessä kiinalaisten opiskelijoiden kanssa. Virallisen ohjelman ulkopuolella vietät aikaa vaihtoparisi, isäntäperheesi ja muiden osallistujien kanssa. Majoitat vastaavasti myös shanghailaisen opiskelijan luoksesi viikoksi ja tutustutat hänet suomalaiseen elämään. Matka, isännöiminen ja näihin valmistautuminen vahvistavat englannin kielen osaamista ja antavat valmiuksia kartuttaa maailmankansalaisen taitoja. Kurssi sisältää myös kirjallisia ja suullisia töitä englanniksi.

