Transatlantic Classroom -hanke vei Espoon yhteislyseon ja Otaniemen opiskelijat seikkailulle Wyomingin kansallispuistoihin
OPH:n ja Yhdysvaltain suurlähetystön rahoittama Transatlantic Classroom -hanke poiki kahden espoolaislukion yhteisprojektin: Tomorrow’s Transatlantic Earth Activists. Seikkailulle Wyomingiin lähtivät neljä Espoon yhteislyseon ja neljä Otaniemen lukion opiskelijaa sekä ohjaavat opettajat Marjo Inkala (englanti), Anna Puhakka (englanti), Kirsi Haapamäki (biologia ja maantieto) ja Seppo Hietaranta (biologia ja maantieto). Huikea matka toteutui 17.5. - 27.5.2024, täynnä villejä luontokokemuksia sekä aitoa amerikkalaista cowboy-meininkiä!
Miten tavoitteet toteutuivat?
Opimme biodiversiteetin suojelusta Grand Tetonin ja Yellowstonen kansallispuistoissa opastetuilla kierroksilla sekä kuuntelemalla Bridger-Teton National Forest -järjestön edustajaa. Projekti kehitti myös opiskelijoiden digitaitoja kun he sovelsivat oppimaansa virtuaaliympäristöä luodessaan. Opiskelijat tutustuivat EU:n Green Deal 2050 ohjelmaan, fokuksessa biodiversiteetin ja ekosysteemien suojelu. Virtuaaliesitykseen kansallispuistoista kytkettiin tiedollista sisältöä kansainvälisistä ja kansallisista sopimuksista ja niiden merkityksestä. Espoon lukioiden Kestävä tulevaisuus (KeTu)-kurssia ja sen tunnettavuutta kehitettiin. KeTu- ja English Literature and Creative Writing -kursseilla harjoitettiin oppiaineiden rajat ylittävää oppimista. Opiskelijat saivat mahdollisuuden ympäristövaikuttamiseen globaalilla tasolla. Edistimme kansainvälistä vuorovaikutusta erityisesti Jackson Holen lukion ja suomalaisten lukioiden välillä, mutta myös isäntäperheiden, opiskelijoiden ja opettajien kesken.
Missä onnistuimme?
Opiskelijat oppivat rakentamaan virtuaaliympäristöjä. Vierailut kansallispuistoissa, niiden toimintaan liittyvien tahojen tapaamiset (National Park Service, National Forest Service, Friends of the Bridger Teton, Snake River Fund tai matkailuyrittäjät) ja lähteiden käyttö mahdollistivat sisällön tuottamisen englannin kielellä. Omakohtainen kokemus toi omistajuutta biodiversiteetin suojeluun. Luontoretket opettivat lajintuntemusta ja tarjosivat huikeita luontoelämyksiä, jotka kehittivät luontosuhdetta myös globaalilla tasolla. Samalla opittiin, että ongelmat ja ratkaisut ovat samankaltaisia eri puolilla maapalloa. Tutustuimme ihmisiin, vuorovaikutimme ja loimme verkostoa mahdollisiin jatkoprojekteihin. Koulussa esittelimme ennakkotyömme onnistuneesti ja osallistuimme aktiivisesti oppitunneille. Projektin työkieli oli englanti, mikä edisti suomalaisten kielitaitoa ja kehitti neuvottelutaitoja, kielenkäytön strategioita, kulttuuritietoutta ja esiintymistaitoja vieraalla kielellä.
Missä oli haasteita?
Opiskelijat kokivat englanniksi esiintymisen ja kirjoittamisen haastavana etukäteen, mutta monialaisessa hankkeessa opiskelijoiden kieliminä vankentui ja erityistermistön omaksuminen vieraalla kielellä sekä käsitteiden ymmärtäminen ja sisäistäminen syveni.
Mitä opimme?
Opintomatkan ytimessä oli kansallispuistoista ja luonnonsuojelusta oppiminen sekä näiden erojen ja yhtäläisyyksien huomaaminen Yhdysvaltain ja Suomen välillä. Suurin oivallus oli ehkä se, kuinka monta eri tahoa Yhdysvalloissa toimii yhdessä luonnonsuojelun ja valtion maiden parissa, kun taas Suomessa näitä hallinnoi lähinnä Metsähallitus. Wyomingin alueella suurin haaste kansallispuistoille ja muille luontoalueille on kävijöiden määrän ja luonnon kantokyvyn tasapaino nyt ja tulevaisuudessa. Jakaaksemme oppimiamme asioita ja kokemuksia laadimme projektin aikana kaksi interaktiivista 360° ThingLink -esitystä. Niitä tehdessä opittiin uusia sähköisiä taitoja sekä projektin tekemiseen liittyviä taitoja. Yhteistyötaitoja kehitti se, että projekti oli yhteinen kahdelle espoolaislukiolle. Kielitaito ja kansainvälisyysvalmiudet kehittyivät. Myös luonnontuntemus ja siihen liittyvä englanninkielinen sanasto kasvoivat suuresti. Näimme esimerkiksi karhuja neljä kertaa.
Mitä kehitimme?
Halusimme kehittää opiskelijoiden globaalia aktiivista toimijuutta ympäristöasioissa. Oppimisen imu oli valtava. Esitykset Yhdysvalloissa pidettiin jo omasta päästä, virtuaaliesityksen tekstejä ei enää tarvinnut kuin silmäillä. Samoin vaikka vuosikertomukseen matkalta kirjoitettu teksti osoitti hienoa synteesin tekemistä yhdysvaltalaisesta systeemistä luonnonsuojeluun liittyen. Halusimme kehittää Espoon lukioiden Kestävä tulevaisuus -opintojaksoa. Molemmissa lukioissa hankkeen toteuttaminen kytkettiin osaksi näitä opintojaksoja ja tämä toi vetovoimaa kursseille. Halusimme kehittää kielitaitoa, kulttuurin tuntemusta ja aktiivista vuorovaikutusta. Tutustuimme luontoon ja etukäteen alueen kaunokirjallisuuteen. Toisaalta enteilimme tulevaisuuden matkailua ja toimme tuliaiset virtuaaliympäristön muodossa, jolloin myös muut voivat virtuaalimatkailla jalanjäljissämme. Materiaalit tulevat käyttöön ainakin biologiassa sekä kielissä ja ne jaetaan LUKEMA-verkoston kautta lukioille.
Miten hanke muutti opettajien opetusta ja opiskelijoiden opiskelua?
Otaniemi on kouluttanut opettajia ilmastokasvatuksessa ja on päättämässä hanketta, jossa mallinnetaan lukion kestävyyskasvatusta sähköisen alustan muotoon. Siinä luodaan kestävyysoppimista tukevia tiloja, joista yksi on virtuaalimediatila, joka saa hankkeen myötä lisää sisältöjä käyttöön. Opiskelijat ja opettajat oppivat käyttämään virtuaalioppimiseen liittyviä työkaluja sekä tuottamaan sisältöjä virtuaalimaailmaan. Sisältöihin kuuluvat myös erityyppiset tekstit, joita tuotetaan matkalla ja etukäteen. Hankkeessa luodaan käytäntöjä jakaa opintomatka koko koululle ja laajemminkin virtuaalisesti. Samalla vaikuttamistaidot kehittyvät. Yhteistyössä EYL ja Otaniemen lukio kehittivät Espoon lukioiden Kestävä tulevaisuus sekä EYL:n English Literature and Creative Writing -kursseja. EYL kehitti kirjallisuuskurssia luontoteemaiseksi mm. etsimällä amerikkalaisia luontoon liittyviä kaunokirjallisia tekstejä, joita käytämme tulevaisuudessakin kyseisellä kurssilla.
Miten hankkeessa kehitetty toiminta jatkuu?
Jatkossa Espoon lukiot tekevät tiiviimmin yhteistyötä KeTu-kurssin toteuttamisessa sekä tekevät virtuaalista yhteistyötä Jackson Hole High Schoolin ja järjestöjen kanssa (mm. Teton Search and Rescue, Bridger-Teton National Forest, Teton Park Rangers, Snake River Fund) ympäristöaiheisilla sekä englannin kursseilla. Suomalaiset lukiot sekä ja amerikkalainen yhteistyökumppani ovat innostuneet 3D-kamera teknologian ja ThingLinkin hyödyntämisestä opetuksessa ja laitteistoa aiotaan hankkia myös EYL:lle. Aiomme hakea Transatlantic Classroom -hankkeen kautta jatkorahoitusta yhteistyölle Jackson Hole High Schoolin ja Wyomingin järjestöjen sekä pienyrittäjien kanssa, mutta tällä kertaa teema olisi yhteiskunnallisempi eli miten taide ja alkuperäiskansojen kulttuurit edistävät ympäristötietoisuutta. Olemme tarjonneet amerikkalaiselle lukiolle myös mahdollisuutta tulla Suomeen opintomatkalle.
Miten Agenda2030-tavoitteet toteutuivat hankkeen toiminnassa?
Koko hankkeemme keskittyi maanpäällisen elämän suojeluun ja linkittyi vahvasti Agenda 2030-tavoitteen 15 toteutumiseen. Tutustuimme luonnonsuojeluun ja kansallispuistoihin sekä muihin suojelualueisiin. Tutustuimme etukäteeen Nuuksion kansallispuistossa ennallistamiseen suojelun menetelmänä. Tässä kohdassa työ kytkeytyi myös ilmastotavoitteisiin (tavoite 13) samoin kuin esimerkiksi tutustuessamme tietoon Suomen metsistä. Myös kohteessa kävimme läpi ilmastonmuutoksen vaikutuksia alueella monissa eri keskusteluissa asiantuntijatahojen kanssa. Lisäksi vieraslajit tulivat esille. Kiitokseksi erilaisista opastuksista ja esittelyistä teimme lahjoituksia suojelutyöhön kohteessa. Hankkeemme toteutti myös tavoitetta 17. Loimme kumppanuuksia, jotka toteuttavat kestävyystyötä. Tutustuimme toistemme koulujärjestelmien kestävyysoppimiseen ja vierailimme esimerkiksi ympäristöbiologian oppitunneilla. Opiskelijat näkivät luonnonsuojelutyön globaalia kontekstia.
Mistä lisää tietoa hankkeesta?
Projekti oli näkyvästi esillä tuhansille seuraajille sosiaalisessa mediassa #transatlanticclassroom asiasanalla (EYL:n ja Otaniemen Instagram, Facebook ja YouTube). Käytössä oli myös julkinen kv-blogi, johon opiskelijat kirjoittivat artikkeleita ja julkaisivat projektiposterin.
Projekti esiteltiin EYL:n kv-juhlassa toukokuussa 2024 ja tarkoitus on esitellä se uudestaan kuvien kera Otaniemen lukiolla syksyllä 2025 studia generalia-tilaisuudessa. 3D ThingLink-linkit on lisätty QR-koodeina projektiposteriin, joka on esillä näyttelyssä Espoon yhteislyseon ja Otaniemen lukion auloissa. Voit itse myös kokea kansallispuistojen villin luonnon näiden 3D-esitysten avulla: