Amazing Erasmusplus Experiences in Iceland and Norway

Iceland - the Land of Fire and Ice
In April 2023 ten students and four teachers from Espoon yhteislyseo traveled to Iceland, the land of fire and ice, on an Erasmus+ grant. The theme of the 10-day trip was "Exploring Well-Being through Environmental Art and Student Empowerment with Kopavogur College." This meant painting nature, art and architecture with water colors, taking photos with mascots to compare life in Finland and Iceland, conducting a study about student well-being via interviews and community art poll, writing short stories inspired by Iceland and creating a Canva magazine "Iceland - EYL in the Land of Fire and Ice"(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) of what they learned. In addition to all the work, our adventurers got to experience geysirs, waterfalls, black sand beaches, whales, Icelandic music, and beautiful Reykjavik. What an amazing journey! Check out the music video(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)!
Naturen i Norge
Under Stavanger Erasmus+-resan fick de finska eleverna lära känna den lokala gymnasieskolan Stavanger Katedralskole och miljön – både kulturen och den omgivande naturen.
På gymnasiet fick eleverna lära känna det norska gymnasiesystemet och följa lektioner (tyska, spanska, sociologi och danslektioner). Undervisningen skedde huvudsakligen på norska, så den finska ungdomen hade en stor fördel i svenska språkkunskaper. Under veckan tränade de för att bättre förstå norska och uppmuntrades att använda svenska istället för engelska för att kommunicera. Under och efter lektionerna interagerade eleverna med lokala gymnasieelever, även genom att intervjua dem och diskutera med dem frågor som rör gymnasiestudier, välmående och coping.
Eleverna fick uppgifter relaterade till välmående under resan. De var tvungna att observera och utvärdera norrmäns välbefinnande och de faktorer som påverkar det. På resan fokuserade vi också på ekonomiskt välbefinnande och dess delning genom att lära känna Stavanger oljemuseum och diskutera oljans betydelse för den norska befolkningens ekonomiska och därmed andra välbefinnande.
Naturen har stor betydelse för norrmännen. Under resan lärde vi känna Norges natur och Stavangers betydande naturområden. Vi gjorde en vandring till klippavsatsen som heter Preikestolen, som ligger i ett fjäll- och fjordlandskap. Utöver detta lärde vi känna naturen längs vattendragen genom att ta en fjordkryssning. Naturens, rörelsens och tidens betydelse för välbefinnandet betonades under studieresan. Konstens betydelse för välbefinnandet övervägdes också i form av en konstuppgift som ges till eleverna.
Tillsammans med olika aktiviteter försöker vi diskutera mycket om motivation, stresshantering, lärandemöjligheter och välmående under resan. Eleverna fick möjlighet att påverka innehållet i aktiviteterna, vilket ökade upplevelsen av delaktighet. I de dagliga gemensamma diskussionerna fanns det tillfälle att ge feedback och reflektera över det man lärt sig under dagen.