Espoon yhteislyseolle Eurooppalainen innovatiivisen opetuksen palkinto (EITA)
Espoon yhteislyseo oli yksi neljästä Eurooppalaisen innovatiivisen opetuksen palkinnon (EITA) saajasta. Palkinto nostaa esiin Erasmus+ -ohjelmassa toteutettuja opetuskäytäntöjä. EYL:n hankkeen tavoitteena oli kehittää käytäntöjä tulevaisuutta varten.
Espoon yhteislyseon Erasmus+-hanke Not Yet – What I don’t know yet, I can learn tomorrow if I consider learning to be possible lähti liikkeelle, kun opiskelijakunnan silloinen ohjaava opettaja Annele Rantavuori keskusteli opiskelijoiden kanssa. Opiskelijakunnan hallitus nosti esiin hyvinvoinnin merkityksen oppimisessa. Opiskelijakunta oli huomannut, että opiskelijat olivat aiempaa stressaantuneempia. Sekä opiskelijat että opettajat olivat heti yhtä mieltä aiheen tärkeydestä ja valikoitumisesta hankkeen teemaksi. – Opiskelijat nostivat esiin aiheen, joka resonoi monessa ja oli ajan hermolla, opettaja Marjo Inkala sanoo.
- Hankkeessa oli alusta asti mukana mahtava yhdessä tekemisen ja ideoimisen meininki, jolloin projektia oli mukavaa ja palkitsevaa koordinoida, Annele Rantavuori sanoo.
Not yet -hankkeen tavoitteena oli parantaa opiskelijoiden hyvinvointia sekä ymmärrystä oman toiminnan ja motivaation tärkeydestä – etenkin silloin, kun haluaa saavuttaa tietyn päämäärän. Pohjana oli Carol Dweckin teoria asenteen merkityksestä oppimisessa.
- Moni opiskelija ei uskalla myöntää itselleen, että on vaikeuksia opinnoissa. Kehittyminen ei ole mahdollista, jos ei uskalla pyytää apua, Marjo Inkala sanoo.
Liikkuvuusjaksot Islantiin, Viroon ja Norjaan
Hankkeen liikkuvuusjaksoilla yhdisteltiin eri oppiaineita, koska Espoon yhteislyseossa arvostetaan poikkitieteellisyyttä. – Meillä on ollut jo vuonna 2016 ilmiöpohjaisen oppimisen jakso. Olemme asiassa lukiokoulutuksen pioneereja, Inkala toteaa.
Liikkuvuusjaksoja tehtiin Islantiin (yhteistyöoppilaitos Kopavogurissa Menntaskólinn í Kópavogi), Viroon (yhteistyöoppilaitos Tartossa Miina Härma Gümnaasium ) ja Norjaan (yhteistyöoppilaitos Stavagerissa Stavanger Katedralskole). Kukin jakso kesti noin viikon ja mukana oli 8-10 opiskelijaa (eri opiskelijat eri liikkuvuuksissa). Jokaisessa liikkuvuusjaksossa oli eri näkökulma hyvinvointiin.
Islannissa tutkimuksen aiheena oli ympäristön ja taiteen vaikutus hyvinvointiin. Virossa tehtiin kyselytutkimukset unen määrästä, somen käytöstä ja fyysisestä aktiivisuudesta suomalaisille ja virolaisille opiskelijoille. Norjan ohjelma luotiin hyvinvointiteeman pohjalta opiskelijoiden kanssa; henkilökohtainen hyvinvointi on eri asioita persoonasta riippuen.
Annele Rantavuori oli mukana Islannin liikkuvuudessa: - Islannin matka oli unohtumaton seikkailu Islannin ihmeellisessä luonnossa ja saimmekin paljon ajateltavaa siitä, miten ympäristö ja tilanne vaikuttaa hyvinvointiin. Matkalla syntyi myös uusia ystävyyssuhteita yhdessä jaetun kokemuksen myötä.
Marjo Inkala puolestaan oli mukana Viron liikkuvuudessa: - Hankkeessa oli iso onnistuminen, että opiskelijat pystyivät toteuttamaan hankkeen aikana tieteellisen tutkimuksen ja analysoimaan tuloksia.
- Kiitos työryhmälle aktiivisuudesta! Aktiivisuus, rohkeus ja hyvä tekemisen meininki ovat EYL:n vahvuuksia. Täällä on hyvä pöhinä opiskelussa. Meillä on mahtavat opiskelijat ja opettajat, jotka lähtevät innolla mukaan erilaisiin hankkeisiin. Palkinto on tullut juuri oikeaan osoitteeseen. Onnea vielä kerran kaikille! sanoo Espoon yhteislyseon vs. rehtori Helena Mielikäinen.
Hyvinvointi on ollut Espoon yhteislyseolle jo aiemmin tärkeä teema. Lukio on järjestänyt hyvinvointiviikkoja, joissa on ollut niin Studia Generalia -tyylisiä luentoja kuin opiskelijoiden ideoimaa ohjelmaakin.