Espoon yhteislyseo vann europeiska priset för innovativ undervisning (EITA)

21.10.2024 7.35

Espoon yhteislyseo var en av fyra vinnare av det europeiska priset för innovativ undervisning (EITA). Priset lyfter fram undervisningsmetoder inom programmet Erasmus+. Syftet med gymnasiets projekt var att utveckla praxis för framtiden.

Projektet  hette ”Not yet – what I don’t know yet, I can learn tomorrow if I consider learning to be possible”. Det fick sin början när läraren Annele Rantavuori diskuterade med eleverna. Studerandekårens styrelse lyfte fram välmåendets betydelse i inlärningen. Studentkåren hade upptäckt att eleverna var mer stressade än tidigare. Både studerande och lärare var genast eniga om att temat är viktigt och värt ett projekt. – De studerande lyfte fram ett ämne som många kände för och som var rykande aktuellt, säger läraren Marjo Inkala.

– Vi hade redan från början en fantastisk känsla av samarbete och idékläckning. Det var trevligt och givande att samordna projektet, säger Annele Rantavuori.

Målet var att förbättra de studerandes välmående och deras förståelse för vikten av självständig verksamhet och motivation – särskilt när eleverna har ställt upp mål för sig. I projektet byggde man på Carol Dwecks teori om attitydens betydelse för inlärning.

– Många studerande vågar inte medge för sig själv att de har problem med studierna. Man kan inte utvecklas om man inte vågar be om hjälp, säger Marjo Inkala.

Skolutbyten med Island, Estland och Norge

Under skolutbytet kombinerades olika läroämnen, eftersom man i Espoon yhteislyseo uppskattar mångvetenskapliga lärområden.  – Vi hade redan 2016 en studieperiod med fenomenbaserat lärande. Vi är pionjärer inom detta slags gymnasieutbildning, konstaterar Inkala.

Under utbytesperioderna reste man till Island (samarbetsläroanstalt Menntaskólinn i Kópavogur), Estland (Miina Härma Gümnaasium i Tartu) och Norge (Stavanger Katedralskole i Stavanger). Varje resa räckte cirka en vecka och antalet deltagare varierade mellan 8 och 10. På varje resa hade man ett särskilt perspektiv på välmående.

På Island studerades miljöns och konstens inverkan på välmåendet. I Estland gjordes enkätundersökningar för finländska och estniska studerande om sömnmängden, användningen av sociala medier och fysisk aktivitet. I Norges skapades programmet tillsammans med de studerande; välmående innebär olika saker för olika människor.

Annele Rantavuori deltog i skolutbytet på Island:

– Resan till Island var ett oförglömligt äventyr i Islands underbara natur och vi fick mycket att tänka på om hur miljön och situationen påverkar välmåendet. Under resan fick de studerande nya vänner genom delade erfarenheter.

På resan till Estland deltog Marja Inkala:

– Projektet var en stor framgång, studerandena genomförde vetenskaplig forskning och analyserade resultaten.

– Tack till den aktiva arbetsgruppen! Aktivitet, mod och engagemang är starka sidor i Espoon yhteislyseo. Det är bra fart på studerandet. Vi har fantastiska studerande och lärare som ivrigt engagerar sig i olika projekt. Vi har definitivt förtjänat priset. Jag gratulerar er alla till priset, säger Espoon yhteislyseos rektor Helena Mielikäinen.

Välmående har redan tidigare varit ett viktigt tema för Espoon yhteislyseo. Gymnasiet har ordnat veckor med välmående som tema med både Studia Generalia-föreläsningar och elevernas eget program.

Opiskelijoita Islannin liikkuvuusjaksolla
Opiskelijoita Norjan liikkuvuusjaksolla
Opiskelijoita Viron liikkuvuusjaksolla