STEAM Circus -tiedetyöpajat veivät EYL:n Zimbabween

Syyskuussa 2024 Opetushallituksen rahoittama STEAM Circus-projekti vei Espoon yhteislyseon kahdeksi viikoksi Zimbabween asti tutustumaan lukion pitkäaikaisten yhteistyökumppaneiden Zimbabwen lapset ry:n ja Makomboreron toimintaan, vetämään tiedetyöpajoja, tutustumaan paikallisiin kouluihin ja käymään Unescon maailmanperintökohteissa kuten Victorian putoukset ja Great Zimbabwe-rauniot. Opintomatkalle osallistuivat fysiikan opettaja Lauri Hellsten ja englannin opettaja Anna Puhakka sekä opiskelijat Nelly Tiainen, Emilia Heiniö ja Saimi Mäkelä, sekä kaksi opettajaa ja neljä opiskelijaa Matinkylän lukiosta.
Missä onnistuimme?
Ennen matkaa järjestimme hyväntekeväisyystempauksen eli lasten tiedefestivaalit, jonka avulla keräsimme lahjoituksia Zimbabween ja missä opiskelijat pääsivät ottamaan vastuuta ja opettamaan lapsia. Espoon yhteislyseon ja Matinkylän lukion opiskelijat ja opettajat markkinoivat ja järjestivät Matinkylän lukiossa kaikille avoimen lapsille suunnatun tiedefestivaalin, jossa käytännönläheisten työpajojen kautta opiskelijat toteuttivat tiedekasvatusta ja samalla keräsivät esimerkiksi kahvilamyynnillä ja arpakupongeilla varoja projektin hyväntekeväisyyskohteisiin. Kohdemaahan tutustuttiin 3D For a Sustainable Development-kurssin kautta ja tiedefestivaalin yhteydessä, lukioilla kävi Zimbabwen lapset ry.:n edustajia luennoimassa ja kävimme yhdistyksen vuosikokouksessa.
Onnistuimme tiedetyöpajojen muodossa viemään opiskelijoita osallistavaa pedagogiikkaa, kaksi 3D-printteriä ja STEAM-osaamista vähäosaisille nuorille Zimbabwessa. Työpajat onnistuivat hyvin ja vastaanottavissa organisaatioissa oli henkilökuntaa läsnä ja heillä mahdollisuus omaksua STEAM Circus -toimintamalleja ja saada ideoita opetukseen. STEAM Circus-työpajoja varten tehtiin ohjeet ja koottiin materiaalit, jotka lahjoitettiin yhteistyökumppaneille jatkokäyttöä varten. Työpajoja oli kahdeksan ja niiden aiheet olivat 1) Human anatomy, 2) Physics experiment, 3) Cell cake, 4) Math problem, 5) AI Game, 6) Red cabbage indicator painting, 7) Chemistry experiment ja 8) Science history. Työpajat toteutettiin rastikiertona, jonka kesto oli noin kaksi tuntia. Osanottajat olivat 15-18-vuotiaita.
Opiskelijat suunnittelivat työpajat yhteistyössä opettajien kanssa ja ohjasivat ne. Opiskelijoiden suvaitsevaisuus, kieli- ja yhteistyötaidot, sekä itsevarmuus maailmankansalaisina kasvoi. Tulevaisuudessa opiskelijoilla on verkostoja Zimbabwessa ja palautekyselyiden perusteella kokemus avarsi heidän maailmankatsomuksiaan ja vaikuttaa jatko-opintoihin sekä urasuunnitelmiin.
Mitä opimme?
Yhteistyö hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa lisäsi opiskelijoiden ymmärrystä ongelmista, joiden kanssa nuoret kehitysmaissa painiskelevat esim. koulutuksen suhteen, ja antoi mahdollisuuden tutustua EYL:n kummilapseen, 13-vuotiaaseen Michael Njeresaan. Suomessa opiskelijat suunnittelivat kahdeksan STEAM-työpajaa, joiden aiheet vaihtelivat solubiologiasta tekoälyyn. Suomalaisopiskelijat vetivät työpajat paikallisille nuorille Dzikwa-toimintakeskuksessa ja Makomboreron asuntolassa tiedekisamaisesti ja lopuksi jaettiin palkinnot/diplomit sekä työpajojen materiaalit tulostettuna paikallisten opettajien käyttöön. Työpajojen suunnittelu kehitti opiskelijoiden LUMA-osaamista ja työpajojen pitäminen sekä vuorovaikutus paikallisten nuorten kanssa kehittivät opiskelijoiden globaalikansalaisuuteen ja Agenda 2030 liittyviä tietoja, taitoja sekä arvopohjaa ja kulttuurista lukutaitoa.
Hanketoiminta on mielekäs lisä lukion arkeen, sillä sen kautta päästään LOPS:issa mainitun maailmankansalaisuuden kehittämisen ytimeen. Kehitysmaayhteistyö on haastavaa ja harvinaista hanketoiminnassa, mutta haasteita voittamalla opimme paljon uutta sekä tutustuimme etäiseen maailmankolkkaan. Hanketoiminta kahden lukion välillä vaati aktiivista yhteydenpitoa ja yhteistyötaitoja sekä sopeutumiskykyä. Käytimme apuna kv-vastaavien aiempaa kokemusta mm. kymmenen vuotta sitten toteutuneesta Zimbabwe-hankkeesta. Yhteistyökumppanit Zimbabwessa olivat ennestään tuttuja, mikä helpotti suunnittelemista ja toteutusta.
Projektin anti lukioiden YK-koulutoimintaan ja Unesco-toimintaan oli kiistaton. Yhteistyökumppanimme olivat lasten ja nuorten koulutusta tukevat hyväntekeväisyysjärjestöt Dzikwa Trust ja Makomborero, jotka tekevät konkreettista ja vaikuttavaa työtä tukemalla vähävaraisten nuorten koulupolkua tarjoamalla stipendejä, majoitusta ja pedagogista tukea opiskeluun. Nuorten LUMA-osaaminen ja itsevarmuus vahvistuivat kun he suunnittelivat ja järjestivät tiedetyöpajoja ja hyväntekeväisyystapahtuman. Opiskelijoille hyväntekeväisyysjärjestön työn näkeminen ja STEAM Circus-työpajojen pitäminen avasi konkreettisen tavan vähävaraisten ihmisten auttamiseen. Kokemuksia dokumentoitiin valokuvina ja videoina ja materiaalista koostettiin dokumentti, joka esitettiin molemmissa lukioissa. Matinkylän lukio teki päivätyökeräyksensä tästä inspiroituneena ensimmäistä kertaa Zimbabwen lapset ry:n hyväksi ja EYL:ssä luotiin matkasta ja kummilapsen tapaamisesta näyttely aulaan, mitkä vahvistivat lukioiden kehitysmaayhteistyötä.
Miten hanke on muuttanut opettajien opetusta ja opiskelijoiden opiskelua?
STEAM Circus -pedagogiikkaan perustuva opetus- ja opiskelutapa, jossa opiskelijat toimivat opettajina vertaisilleen, on projektin myötä tullut näkyväksi koko työyhteisölle tarjoten opettajille mahdollisuuksia kehittää omaa opetustaan ja kehittyä ammatissaan että opiskelijoille kantaa kokonaisvaltaista vastuuta oppimis- ja opiskelutilanteesta. Toiminta kiinnittyy myös lukioiden kv-hankkeisiin lisäten opiskelijoiden aktiivisuutta ja toiminnallisuutta. Hanke on antanut monia ideoita YK-koulu ja Unesco -koulutoiminnan kehittämiseen. Hankkeen myötä oppilaitoksissa on kehitetty erilaisia poikkitieteellisiä kursseja, kuten 3D-mallinnus ja -tulostus ja kansainvälisen elokuvan kurssi. Lukioiden on tarkoitus tulevaisuudessakin järjestää hankkeen yhteydessä onnistuneesti toteutettu lasten tiedefestivaali. Tämä olisi oma poikkitieteellinen kurssinsa, jonka tavoitteena on hyödyntää task-based learning pedagogiikkaa ja kehittää opiskelijoiden tapahtumajärjestely-, talous- ja LUMA-taitoja.
Miten toiminta jatkuu?
Hanketoiminta tukee jatkossakin EYL:n YK-koulutoimintaa sekä Matinkylän lukion Unesco-verkostotoimintaa eli matkan aikana opittuja asioita käsitellään lukioiden kursseilla (mm. YH06 Global Citizenship and the UN, edustusmaa vuonna 2025 Zimbabwe) ja studia generalia-tilaisuuksissa. EYL jatkaa zimbabwelaisen kummilapsen tukemista päivätyökeräyksin ja suunnittelee hänen Hyvän tahdon lähettiläs-matkaansa Suomeen lähitulevaisuudessa. ENA19 3D Printing for a Sustainable World -kurssilla EYL:ssä tutustuttiin filamenttikoneeseen etäyhteistyössä zimbabwelaisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, jotta muovipulloja saataisiin hyödynnettyä uuden luomiseen sekä vanhan korjaamiseen. EYL:n vanhoissa tansseissa nähtiin zimbabwelainen tanssi Tanssien maailman ympäri -esityksessä. Tulevaisuudessa haluamme kehittää yhteistyötä Espoon kaupungin ja järjestöjen välillä erityisesti STEM ja AI-teemojen parissa viemällä käytännön osaamista Zimbabween.
Lisää tietoa hankkeesta
-
Makomborero(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) ja Zimbabwen lapset ry.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
-
Matkasta koostettiin haastatteluihin perustuva matkadokumentti, joka esitettiin molemmilla lukioilla lukuvuonna 2024-2025 päivätyökeräysten yhteydessä.
-
EYL:n kv-blogista löydät opiskelijoiden artikkelit opintomatkasta: https://maailmankansalaiset.wordpress.com/category/steam-circus-in-zimbabwe-2024/(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)