Myyttejä, legendoja ja tarinankerrontaa Erasmusplus-koulutusmatkalla Dublinissa

6.2.2024 11.00
Opettajat iloitsevat diplomit kädessä.
Opettajat iloitsevat Europass-kurssisuorituksesta.Kuva: Tuntematon

Osallistuimme lukiomme Erasmus+ -hankkeen Tulevaisuususkon lisääminen Espoon yhteislyseossa mahdollistamalle kurssille Dublinissa 8.-14.1.2024. Äidinkielen ja kirjallisuuden sekä suomi toisena kielenä opettajana ja englannin opettajana valitsimme Europass Teachers Academyn kurssivalikoimasta kieltenopetukseen ja tarinankerrontaan liittyvän koulutuksen nimeltä Teaching Languages Through Local Tales, Stories, and Myths. 

Emma Rousu ja Jonne Rundgren opiskelemassa Dublinissa.Kuva: Tuntematon

Espoon yhteislyseon Erasmus+ -hankkeen ensimmäinen tavoite on tulevaisuususkon lisääminen eli opiskelijoiden ja opettajien vahvuuksien korostaminen, itsetunnon vahvistaminen ja elinikäisen oppimisen taidot. Toisena tavoitteena on tulevaisuustaitojen lisääminen eli kyky sietää epävarmuutta ja kehittää oppimistaitoja. EYL:n Erasmus+ -hankkeen yksi vahva tavoite on kehittää poikkitieteellisiä projekteja, jotka haastavat opiskelijat ja opettajat oppimaat uutta. Teaching Languages Through Local Tales, Stories, and Myths tuki hankkeen tavoitteita monella eri tapaa. Kurssin aikana opimme hyödyntämään tarinankerrontaa opettamisen keinona ja rakentamaan erilaisia opintokokonaisuuksia, joiden vaikeustasoa on myös helppo sovittaa oppijan tasoon sopivaksi. Draama ja kehollisuus olivat merkittävässä osassa kurssin sisältöä.

Opimme useita hienoja menetelmiä, joiden avulla opiskelijoita voi osallistaa heille sopivalla ja turvallisella tavalla. 

Dublinin kokemusten pohjalta kehitämme lukio-opintojakson, joka perustuu tarinankerrontaan ja yhdistää mahdollisesti useita eri kieliä ja kulttuureja. Opintojaksoon voi myös helposti yhdistää suomalaista historiaa, myyttejä ja tarinoita, mikä on varmasti monelle maahanmuuttajataustaiselle opiskelijalle mielenkiintoinen kokemus ja auttaa omalta osaltaan tutustumaan suomalaiseen kulttuuriin ja historiaan. Myyteistä ja tarinoista voi myös oppia paljon erilaisia näkemyksiä, ja useinhan vanhat legendat on nimenomaan kirjoitettu varoittamaan oikeasta ja väärästä.

Kurssin aikana saimme tutustua useisiin irlantilaisiin myyttisiin olentoihin, kuten Bansheehin, leprekauheihin sekä púcaan. Tarinoiden kautta tutustuimme myös Irlannin toiseen viralliseen kieleen eli iirin kieleen. Iirin kieli ja englanti poikkeavat toisistaan merkittävästi ja Iiri onkin kelttiläistä sukua ja seuraa täysin erilaisia kielioppisääntöjä. Yhtymäkohtia suomen kaksikielisyyteen löytyi Irlannista runsaasti, sillä kaikki lapset ja nuoret opiskelevat iiriä koulussa, mutta sitä puhuu äidinkielenään alle 30000 ihmistä.

Library of Trinity College Dublin.Kuva: Emma Rousu

Tutustuimme Irlannin kulttuuriin ja historiaa kävelyretkellä Dublinissa sekä koko päivän matkalla Glendeloughiin ja Wicklow’hun, jossa pääsimme tutustumaan mm. Irlannin uudisasukkaiden perustamaan luostarikylään ja vanhaan Pyhän Kevinin kirkkoon. Päiväretkeen kuului myös matka kaltereiden taakse, sillä Wicklown vanha vankila on muutettu historialliseksi turistikohteeksi, jossa vierailijat saavat kuulla vankien brutaalin kohteluun liittyviä surullisia tarinoita. Päiväretki tarjosi myös tilaisuuden nähdä Irlantia Dublinin ulkopuolella - ja satoja lampaita. 

Opettajamme irlantilaisen Miriam Stewardin viikon mittaiselle kurssille osallistui opettajia Saksasta, Kroatiasta, Romaniasta, Bulgariasta, Yhdysvalloista, Etelä-Afrikasta ja Espanjasta. Luokkahuoneesssa ja yhteisissä Europass Academyn järjestämissä tapahtumissa pääsimme tutustumaan tarinoihin ja myytteihin eri maista ja maanosista. Myös verkostoituminen muiden opettajakollegoiden kanssa oli kurssin olennaista antia. Saimme jo vierailukutsuja lukioihiin mm. Düsseldofiin ja Coesfeldiin Saksaan sekä Gradeciin Sloveniaan.

Teksti ja kuvat: Emma Rousu ja Jonne Rundgren

Thank you Dublin and Erasmus+!Kuva: Emma Rousu