3D-teknologia ja tulevaisuus Espoon yhteislyseossa - bienvenuti a Firenze!

23.11.2023 13.46Päivitetty: 5.1.2024 9.25
Kaksi opettajaa diplomit käsissään hymyilevät yhdessä kouluttajan kanssa.
Nina Luoma ja Anna Puhakka valmistautuivat 3D-kurssiltaKuva: Maite.

EYL:n kuvataiteen opettaja Nina Luoma ja englannin opettaja Anna Puhakka toteuttivat lukion Erasmus+ hankkeen (Tulevaisuususkon lisääminen Espoon yhteislyseossa 2023-25) ensimmäisen liikkuvuuden viikon koulutusmatkalla Firenzeen, Italiaan 1.-8.10.2023. Kyseessä oli poikkitieteellinen “3D Printing and Maker Culture for a Sustainable World”-kurssi (Europass: Teacher Academy), jonka aikana opittiin 3D-printtaamisen alkeet ja tutustuttiin maker culture-maailmaan kestävän kehityksen näkökulmasta eli miten luoda vanhasta uutta ja edistää kiertotaloutta. Lisäksi opettajat pääsivät kokeilemaan tekoälyn uusimpia pedagogisia sovelluksia.

Espoon yhteislyseon tarkoituksena on hankkia 3D-teknologiaa LUMA ja taideaineiden yhteistyökursseja varten (esim. STEAM Circus, Architecture and Design jne.) lukuvuonna 2024 ja luoda fysiikan luokkaan lukion oma maker space. Osaamista 3D-teknologian hyödyntämiseen opettamisessa ei kuitenkaan vielä ole Espoon yhteislyseossa, minkä vuoksi tulevaisuutta varten koettiin tärkeäksi hakea tietoa ja taitoja kouluttautumisen muodossa. Tiesittekö, että 3D printtaamisessa käytettyä filamenttia saa myös maissitärkkelyksestä, jolloin se on täysin biohajoavaa? Myös muovipulloista voi itse tehdä filamenttia!

Nina harjoittelee printtaamista 3D-tulostimella Aysen ja Maiten kanssa Kuva: Anna Puhakka.

Turkkilaisen ICT-asiantuntija Aysen opettamalle kurssille osallistui opettajia Unkarista ja Espanjasta, joiden kanssa oli mukava tutkia Firenzen historiallisia nähtävyyksiä ja taidemuseoita sekä nauttia italialaisista herkuista. Verkostoituminen onkin yksi tärkeimmistä Erasmus+ liikkuvuuksien tavoitteista. Kurssin ehdoton kohokohta oli vierailu Lofoioon eli  Firenzen maker space-tilaan, missä Marco esitteli inspiroivia 3D-printattuja esineitä kuten mekaaninen käsi, lohikäärme, naamio, työkaluja yms.

Opettajat palasivat Espoon yhteislyseoon mukanaan uusia eväitä 3D-printtaamisen innovatiiviseen opettamiseen, kielten, taideaineiden ja teknologian yhdistämiseen sekä tekoälyn pedagogisiin sovelluksiin. Koulutusmatkan aikana opettajat jakoivat oppimiskokemuksiaan lukioyhteisölle sosiaalisen median kautta ja matkan jälkeen he esittelivät henkilökunnalle koulutuksessa opittuja työkaluja. Näitä pystyi myös heti soveltamaan omassa opetuksessa ja Curipodin avulla pystyi esim. luomaan interaktiivisen diaesityksen, jotta englannin oppitunti Ukrainalaisen yhteistyökoulun kanssa nuorten harrastuksista onnistui etänä.

Oppimiskokemus edisti Erasmus+ hankkeen tavoitteita monesta eri näkökulmasta. Tulevaisuudessa opiskelijat pääsevät käyttämään luovuuttaan ja toteuttamaan omia ideoitaan Espoon yhteislyseon omassa maker space -tilassa ja lukiolla on tarjota osaavia opettajia työn ohjaamiseen. Osaamista hyödynnetään myös EYL:n uudella STEAM Circus-opintojaksolla, jossa opiskelijoita koulutetaan vetämään 3D-työpajoja vähäosaisille nuorille Zimbabwessa. 3D-teknologia on yksi tulevaisuuden taidoista ja ilman kiertotaloutta maailmamme ei selviydy. Maker movement -liikkeen idea on, että yhdessä tekemällä oppii ja virheitä sattuu, eikä niitä tule pelätä. Näin myös opiskelijoiden itsemyötätunto ja yhteisöllisyydentaju kasvavat. Uudet teknologiataidot ja kestävän kehityksen aktiivinen edistäminen vahvistavat nuorten uskoa siihen, että tulevaisuuden jatko-opinnoissa ja työelämässä tulee pärjäämään.

Kuva: Anna Puhakka.