Norjan opintomatka Drammeniin 12.1. - 19.1.2025

Opintomatka sekä siihen liittyvä opiskelijavaihto olivat osa Erasmus+-hanketta, jonka yleisenä teemana oli sosiaalisesti kestävä tulevaisuus. Tavoitteena oli perehdyttää opiskelijoita erilaisiin tapoihin rakentaa sosiaalisesti kestävää tulevaisuutta sekä lisätä opiskelijoiden tietoisuutta ja ymmärrystä muista kulttuureista. Drammenin matkalle osallistui kymmenen opiskelijaa ja kolme eri aineryhmien opettajaa. Matkaa pohjusti drammenilaisten Åssiden videregående skolen opiskelijoiden ja heidän kahden opettajansa vierailu Espoon yhteislyseossa syksyllä 2024.
Varsinaista opintomatkaa edelsi useita tapaamisia opiskelijoiden kanssa. Tapaamisten aikana käytiin läpi matkan tavoitteita ja suunniteltiin sen ohjelmaa. Pyrkimyksenä oli opiskelijoiden osallistaminen: he saivat esimerkiksi esittää toiveita siitä, millaisia aktiviteetteja matkalla toteutetaan.
Ohjelma Norjassa oli laadittu siten, että se mahdollisti suomalaisten ja norjalaisten opiskelijoiden verkostoitumisen keskenään. Ensimmäiset kolme arkipäivää vietettiin Åssiden videregående skolessa. Maanantaina ja tiistaina suomalaiset opiskelijat osallistuivat oppitunneille yhdessä opiskelijavaihdosta tuttujen norjalaisten opiskelijoiden kanssa. Verkostoitumisen lisäksi suomalaiset opiskelijat pääsivät tekemään huomioita norjaisen ja suomalaisen koulujärjestelmän eroista ja yhtäläisyyksistä. Keskiviikkona suomalaiset ja norjalaiset opiskelijat jaettiin ryhmiin suunnittelemaan vihreän siirtymän yrityksiä. Tehtävän tarkoituksena oli vahvistaa tiedonhakutaitoja, ryhmätyötaitoja sekä harjoitella tekoälyn luovaa käyttöä. Loppupäivän aikana ryhmät esittelivät suunnitelmansa, mikä antoi hyvän tilaisuuden harjoitella esiintymistä englannin kielellä. Alkuviikon varsin tiiviin työskentelyn vastapainoksi sekä suomalaiset että norjalaiset opiskelijat pääsivät tutustumaan Drammenin ja Holmenkollenin maisemiin liikunnallisten aktiviteettien kautta, esimerkiksi laskemalla Holmenkollenin noin kaksi kilometriä pitkää kelkkarataa. Liikunnallisuuden tarkoituksena oli paitsi rentoutuminen, myös se, että opiskelijoilla oli lisää mahdollisuuksia tutustua toisiinsa.
Yhtenä opintomatkan tavoitteena oli avartaa opiskelijoiden maailmakuvaa kulttuurikokemusten kautta. Norjalaiseen kuvataiteeseen opiskelijat tutustuivat muun muassa vierailemalla Munch museumissa. Drammenin historiaan näkökulmaa antoi Drammen museum, jossa opiskelijat näkivät, millaisissa kodeissa kaupungin asukkaat ovat eri aikoina asuneet. Musiikkia opiskelijat pääsivät kuulemaan entisen teollisuuskiinteisön tiloihin rakennetussa konserttipaikassa, jossa esiintyi paikallisia nuoria jazz-muusikoita.
Drammen soveltui kaupunkina hyvin opintomatkan kestävän kehityksen teemaan: hyvinkin modernia arkkitehtuuria on yhdistetty historiallisiin rakennuksiin ja rakennemuutoksen tyhjäksi jättämiä teolisuuskiinteistöjä on muunnettu kulttuuritiloiksi. Tietyllä tapaa kestävää kehitystä kuvastivat myös öljyvaroistaan tunnetun Norjan sähköbussit, joilla matkustimme Drammenin sisällä.
Kun opiskelijoilta pyydettiin palautettta opintomatkasta, nousi erityisesti esiin se, että oli hienoa tutustua uusiin ihmisiin. Ylipäätään matkaa pidettiin hienona kokemuksena. Norjalaiseen koulujärjestelmään ja oppituntien rakenteeseen opiskelijat suhtautuivat pääosin kahdella eri tavalla: toiset pitivät oppituntien verraten vapaasta ja opiskelijoiden itseohjautuvuuteen luottavasta ilmapiiristä, mutta toiset taas kaipasivat Suomesta tuttua opettajajohtoisempaa otetta.
Tarkemmin kokemuksistaan opiskelijat pääsevät kertomaan lukiomme kansainvälisyyspäivänä, jolloin ulkomaanprojektit esittäytyvät.
Marko Nystrand
Hansu Alenius
Henri Wik