Espoon lukiokoulutuksen laatukäsikirja: 3. Opiskelun ohjaus ja oppimisen tuki ovat kaikkien opiskelijoiden ulottuvilla
Lukiolaki ja Lukion opetussuunnitelman perusteet määrittelevät opiskelijan oikeuden ohjaukseen, tukeen ja erityisopetukseen. Tässä luvussa kuvataan, miten erityisopetusta, oppimisen tukea ja opintojen ohjausta toteutetaan Espoossa, millaisesta työnjaosta on sovittu ja minkälaisia kokeiluja ja malleja ohjauksen ja tuen järjestämisessä on tehty. Lukua on päivitetty huhtikuussa 2025. Lähetä palautetta laatukäsikirjasta Espoon lukiokoulutuksen suunnittelija Maija Metsolalle, maija.metsola@espoo.fi.
“Ohjaus ja rakentava palaute vahvistavat itseluottamusta ja auttavat opiskelijaa asettamaan omia tavoitteita, kehittämään ajatteluaan ja työskentelemään tarkoituksenmukaisella tavalla tavoitteiden suuntaisesti.”
Tuen tarpeen arviointi ja tuen järjestäminen
Lukioissa uudistettiin oppimisen tuki 1.8.2025. Uudistuksen myötä järjestettävä tuki jakautuu kahdelle tasolle: oppimisen tukeen ja erityisopetukseen. Oppimisen tuen perustana on kaikkien opiskelijoiden opinnoissa pärjäämistä tukevat työskentelytavat. Ne ennaltaehkäisevät ongelmien ilmenemistä ja kasautumista. Aineenopettaja huomioi erilaiset tarpeet oppituntien suunnittelussa ja opetusjärjestelyissä siten, että ohjaaminen, eriyttäminen, havainnollistaminen, struktuuri, monipuoliset työtavat, oppimisympäristö ja osaamisen osoittamisen tavat tukevat opiskelijoiden oppimista.
Tuen tarvetta on erityisen tärkeää arvioida opintojen alussa. Tuen tarvetta voidaan arvioida perusopetuksesta saadun tiedon perusteella ja erilaisin alkukartoituksin ja -seuloin. Ryhmänohjaaja ja opinto-ohjaaja selvittävät opiskelijan kanssa keskustellessaan, millaista tukea opiskelija on saanut perusopetuksessa ja onko tuki lukiossa ollut riittävää.
Oppimisen tuki on tarkoitettu aineenopetuksen tueksi niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan. Tukitoimet toteutetaan opetushenkilöstön yhteistyönä. Oppimisen tuen pääpaino on helposti saavutettavassa tuessa, jota annetaan opiskelijalle heti tuen tarpeiden ilmetessä. Opiskelijalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta ottaa vastaan oppimisen tukea. Oppimisen tukea ei ole suunnattu tilanteisiin, jossa opiskelija omavalintaisten tai luvattomien poissaolojen vuoksi jää jälkeen opinnoissaan. Tällöinkin tärkeää on ottaa huomioon oppimisen tuen tarpeen arvioinnissa opiskelijan elämäntilanne kokonaisuudessaan.
Jokaisen opettajan ja opinto-ohjaajan vastuulla on havainnoida opiskelijoiden oppimista ja mahdollista tuen tarvetta opintojen aikana. Huomiota tulee kiinnittää esimerkiksi työskentelynopeuteen, keskittymisen taitoihin, lukunopeuteen, kirjoitustaitoon ja -nopeuteen sekä loogiseen päättelyyn. Espoon lukiokoulutuksen laatukäsikirjassa on aineenopettajan työtä tukevia malleja opetuksen kehittämiseen ja tuen tarpeen havaitsemiseen. Havaitessaan vaikeuksia opiskelijan oppimisessa opettajalla on velvollisuus tukea opiskelijaa omassa opetuksessaan. Tuki voi olla opettajan harkinnan mukaan esimerkiksi eriyttäviä tehtäviä tai opetusjärjestelyjä, havainnollistavan opetusmateriaalin käyttöä, työskentelyn rytmittämistä oppimista tukevalla tavalla, formatiivisen arvioinnin hyödyntämistä tai muita keinoja, jotka ryhmäopetustilanteessa ovat mahdollisia. Opettajan tulee ohjata opiskelijaa saamaan tukea myös muussa opetuksessa sekä tiedottaa ryhmänohjaajaa mahdollisesta tuen tarpeesta.
Opiskelijalla on oikeus saada tukiopetusta eli aineenopettajien antamaa opetusta ja ohjausta opiskelijan oppimiseen liittyviin tuen tarpeisiin vastaamiseksi. Tukiopetusta voidaan antaa opiskelijalle, joka on jäänyt tilapäisesti jälkeen opinnoissaan tai joka tarvitsee muusta syystä tukea tai ohjausta lukio-opintojen suorittamiseksi. Tukiopetuksen keinoja voivat olla esimerkiksi opitun kertaus, opiskelutaitojen vahvistaminen, kielitaidon vahvistaminen sanaston ja kielen käytön tapojen osalta sekä lukio-opintojen joustavat järjestelyt ja aineenopettajien yhteisopettajuus. Tukiopetusta voidaan toteuttaa tarpeen mukaan yksilö- ja ryhmäopetuksena. Aineenopettaja voi tarvittaessa antaa oppimisen tukea myös itsenäisten suoritusten osalta.
Osana oppimisen tukea tarjotaan erityisopettajan antamaa opetusta, tukea ja ohjausta. Erityisopettajan antama tuki voi olla esimerkiksi keskustelua opiskelijan tuen tarpeista ja opiskelua tukevista keinoista tai lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien testaamista. Erityisopettaja voi tukea opiskelijaa konsultoimalla muita opettajia ottamaan huomioon opiskelijoiden tuen tarpeita.
Erityisopettajan tarjoama tuki
Erityisopettajan antama oppimisen tuki voi olla myös ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyjen tarpeen arviointia sekä lukioaikaisten oppimisen ja osaamisen osoittamisen tapojen ja erityisjärjestelyjen suunnittelua yhteistyössä aineenopettajien kanssa. Opiskelijalle tulee antaa mahdollisuus kokeilla erityisjärjestelyjä lukio-opintojen aikana, jotta niiden tarvetta ja toimivuutta voidaan arvioida. Tarvittaessa erityisopettaja ohjaa tarvittavien lausuntojen hankkimisessa ja erityisjärjestelyjen hakemisessa ylioppilastutkinnon kokeita varten.
Tukitoimien suunnittelu
Tukitoimien tarve arvioidaan ja tarvittavat tukitoimet suunnitellaan opetushenkilöstön yhteistyönä. Ryhmänohjaaja vastaa pääsääntöisesti tuen suunnittelun käynnistämisestä esimerkiksi konsultoimalla kollegoja, olemalla yhteydessä alaikäisen opiskelijan huoltajaan tai tarvittaessa kutsumalla koolle yksilökohtaisen opiskeluhuoltoryhmän. Suunnittelun aloittamisesta vastaa erityisopettaja, jos tuen tarve ilmenee lukiseulan perusteella ja aineenopettaja, jos tarve ilmenee mahdollisten aineenopettajan teettämien seulojen perusteella. Espoon lukiokoulutuksella on toimintamalli tilanteisiin, joissa opiskelijalla on vaikeuksia opinnoissaan. Tästä mallista löytyy ohjeistusta ja neuvoja tuen toteuttamisen prosessiin.
Tarpeen mukaan ja opiskelijan suostumuksella tuen arviointi ja suunnittelu voidaan tehdä moniammatillisessa yhteistyössä myös opiskeluhuollon henkilöstön kanssa. Tarvittavat ammattilaiset harkitaan tapauskohtaisesti. Opiskelijan oma rooli ja sitoutuminen ovat tärkeitä tukitoimien tarpeen arvioinnissa ja suunnittelussa. Erityisopettajan rooli on tukea tuen tarpeen arviointia ja suunnittelua sekä ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyjen tarpeen arviointia. Oppimisen tuki suunnitellaan kokonaisuutena opiskelijan näkökulmasta.
Tukitoimet ja niiden mahdolliset muutokset kirjataan opiskelijan pyynnöstä hänen henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaansa (lukiolaki 28 § 2 mom.). Tukitoimista vastaava opettaja tai opinto-ohjaaja huolehtii siitä, että opiskelijalla on tieto mahdollisuudesta saada tukitoimet kirjattua. Hän voi samalla selvittää opiskelijan tahdonilmaisun kirjaamiseen.
Tukitoimien dokumentointi ja kirjaaminen henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan
Suunnitellut ja toteutetut tukitoimet dokumentoidaan määriteltyjen, lukioille yhteisten toimintatapojen mukaan. Tukitoimien dokumentoinnilla varmistetaan tuen suunnitelmallisuus ja tuen toteutumisen seuranta ja arviointi. Tukitoimet kirjataan opiskelijan pyynnöstä opiskelijan henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan. Pohja henkilökohtaiselle opintosuunnitelmalle on yhteinen Espoon lukioille.
Tuen toteutumisen seuranta ja arviointi
Tukitoimien toteutumista ja vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan säännöllisesti. Tukitoimien toteutumista seurataan oppiaineittain aineenopettajan ja säännöllisesti ryhmänohjaajan toimesta. Ryhmänohjaaja keskustelee opiskelijan kanssa tuen toteutumisesta kohdatessaan opiskelijaa.
Jokaisen aineenopettajan, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan velvollisuus on kirjata tarjotut ja toteutuneet tukitoimet omalta osaltaan määriteltyjen toimintatapojen mukaan.
Tukitoimien toteutumista ja vaikuttavuutta arvioidaan yksilöllisesti tuen tarpeen mukaisesti tai vähintään kerran lukuvuodessa. Arvioinnissa ovat mukana opiskelija ja ryhmänohjaaja sekä esimerkiksi aineenopettajia, erityisopettaja, opinto-ohjaaja ja tarpeen mukaan huoltaja sekä opiskeluhuollon henkilöstöä. Henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan kirjatut oppimisen tuen toimet päivitetään vähintään kerran lukuvuodessa. Mikäli lukion tai opiskeluhuollon henkilökuntaan kuuluva havaitsee, ettei opiskelijan saama tuki ole riittävää, oppimisen tukea vahvistetaan ja/tai monipuolisestaan ”Oppimisen tuen toteuttaminen” -kappaleessa kirjattujen periaatteiden mukaisesti.
Erityisopetus
Opiskelijalla on oikeus erityisopetukseen, jos edellä kuvattu oppimisen tuki ei ole riittävää opiskelijan tuen tarpeeseen nähden ja hän tarvitsee todennettujen oppimisvaikeuksien tai muun niihin rinnastettavan syyn vuoksi erityisopetusta lukion oppimäärän suorittamiseksi.
Todennetuilla oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan sellaisia opiskelijan oppimista vaikeuttavia tekijöitä, jotka on tunnistettu joko perusopetuksen tai lukio-opintojen aikana. Nämä tekijät voivat johtua pitkäkestoisesta oppimisvaikeudesta, neuropsykiatrisesta vaikeudesta tai muusta oppimista haittaavasta vammasta tai sairaudesta. Muulla rinnastettavalla syyllä tarkoitetaan tilanteita, joissa opiskelija tarvitsisi erityispedagogista tukea jonkin muun syyn kuin oppimisvaikeuksien, vamman tai sairauksien takia. Muu syy voi olla esimerkiksi vaikeaan elämäntilanteeseen liittyvä syy, joka vaikeuttaa merkittävästi ja pitkäkestoisesti opiskelua ja oppimista.
Erityisopetuksen tarvetta voidaan arvioida heti lukion alussa perusopetuksesta saadun tiedon perusteella ja erilaisin alkukartoituksin ja -seuloin. Ryhmänohjaaja ja opinto-ohjaaja selvittävät opiskelijan kanssa keskustellessaan, millaista tukea opiskelija on saanut perusopetuksessa ja onko tuki lukiossa ollut riittävää.
Jokaisen opettajan ja opinto-ohjaajan vastuulla on havainnoida opiskelijoiden oppimista ja mahdollista tuen tarvetta opintojen aikana. Havaitessaan, ettei oppimisen tuki välttämättä riitä opiskelijan tuen tarpeisiin, opettajilla ja opinto-ohjaajilla on velvollisuus tiedottaa rehtoria, erityisopettajaa ja ryhmänohjaajaa sekä tilanteen mukaan myös muita lukion henkilökuntaan kuuluvia opiskelijan mahdollisesta erityisopetuksen tarpeesta. Myös opiskelija itse tai huoltaja voivat ilmaista erityisopetuksen tarpeen. Erityisopetuksen tarve arvioidaan heti mahdollisen tarpeen ilmetessä. Tarvittaessa oppimisvaikeuksien todentaminen tehdään yhteistyössä opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten kanssa.
Ennen erityisopetuspäätöksen tekemistä oppimisen tuen muotoja on kokeiltu lukiossa monipuolisesti ja ne on todettu riittämättömiksi. Lähtökohtana on, että erityisopetuspäätös tehdään harkintaa edellyttävissä tilanteissa aikaisintaan ensimmäisen lukiovuoden kolmannen periodin aikana. Tällä pyritään siihen, että lukion henkilökunnalla on riittävästi aikaa tutustua opiskelijaan ja että tiedot lukio-opintojen edistymisestä ovat riittävän kattavia. Erityisopetuspäätös voidaan kuitenkin tehdä heti lukio-opintojen alkaessa yksilökohtaisen harkinnan perusteella.
Hallintopäätös erityisopetuksesta tehdään erityisopetuksen tarpeen ilmetessä tai opiskelijan tai alaikäisen opiskelijan huoltajan tai laillisen edustajan tuen tarvetta koskevan pyynnön tai tahdonilmaisun perusteella. Päätös voi olla myönteinen tai kielteinen. Myönteisen päätöksen edellytyksenä on, että opiskelija on ottanut vastaan saamansa oppimisen tuen sekä edistänyt omalla toiminnallaan opintojen etenemistä. Hallintopäätöksen opiskelijalle annettavasta erityisopetuksesta tekee kyseessä olevan lukion rehtori. Päätöksentekoprosessi etenee lukioille määritellyn yhteisen toimintatavan mukaisesti. Ennen päätöksen tekemistä opiskelijaa ja huoltajaa kuullaan.
Erityisopettaja vastaa erityispedagogisten tukitoimien tarpeen arvioinnista ja opiskeluun sekä osaamisen osoittamiseen liittyvien tukitoimien suunnittelusta. Erityisopetusta antaa erityisopettaja. Erityisopetus voi olla esimerkiksi oppimisen tukeen nähden perusteellisempaa opiskelutaitojen ja -strategioiden opettamista, toiminnanohjausta tai tukea ajanhallintaan sekä itsenäiseen opiskelun tavoitteiden asettamiseen ja niiden saavuttamiseen. Erityisopetuksessa otetaan huomioon myös opiskelijan tarvitsemat erityisjärjestelyt osaamisen osoittamiseen liittyvissä tilanteissa lukiokoulutuksen aikana sekä ylioppilaskokeissa. Erityisopetuksen rinnalla on tarkoituksenmukaista toteuttaa myös oppimisen tuen keinoja, kuten aineenopettajan tekemää opetuksen eriyttämistä ja opinto-ohjaajan antamaa ohjausta. Aineenopettaja vastaa aineenopetuksesta.
Erityisopettaja vastaa erityisopetusta saavan opiskelijan tukitoimien tarpeen arvioinnista ja opiskeluun sekä osaamisen osoittamiseen liittyvien tukitoimien suunnittelusta. Tukitoimet suunnitellaan yhdessä opiskelijan kanssa, ja tuen toteutuksessa ovat tarvittaessa mukana muu ohjaus- ja opetushenkilöstö.
Tukitoimien vaikuttavuutta arvioidaan opintojen kuluessa ja tarvittaessa tukea vahvistetaan tai vähennetään. Erityisopetuksesta on myös mahdollista luopua ja tuki lakkauttaa, mikäli tuen tarvetta ei enää ole. Tällöin lakkauttamisesta tehdään hallintopäätös.
Tukitoimien dokumentointi ja kirjaaminen henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan
Tukitoimien dokumentoinnilla varmistetaan tuen suunnitelmallisuus ja tuen toteutumisen seuranta ja arviointi. Suunnitellut ja toteutetut tukitoimet dokumentoidaan määriteltyjen, lukioille yhteisten toimintatapojen mukaan. Tarjottujen ja toteutuneiden tukitoimien kirjaamisesta määriteltyjen toimintatapojen mukaan vastaa erityisopettaja erityisopetuksen osalta ja aineenopettaja sekä opinto-ohjaaja oppimisen tuen osalta. Tukitoimet kirjataan opiskelijan pyynnöstä opiskelijan henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan. Pohja henkilökohtaiselle opintosuunnitelmalle on yhteinen Espoon lukioille.
Tuen toteutumisen seuranta ja arviointi
Erityisopettaja seuraa tukitoimien toteutumista ja vaikuttavuutta säännöllisesti yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa aineenopettajien, opinto-ohjaajan ja ryhmänohjaajan kanssa.
Erityisopetuksen tukitoimien toteutumista ja vaikuttavuutta arvioidaan yksilöllisesti vähintään kerran lukuvuodessa. Arvioinnissa ovat mukana opiskelija, alaikäisen opiskelijan huoltaja(t) tai laillinen edustaja, erityisopettaja ja ryhmänohjaaja sekä tarvittaessa esimerkiksi aineenopettajia, opinto-ohjaaja ja tarpeen mukaan opiskeluhuollon henkilöstöä. Lisäksi henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan kirjatut tukitoimet päivitetään lukuvuosittain tai tarpeen mukaan.
Opiskelun poikkeava järjestäminen ja avustajapalvelut
Lukiolain 29 §:n mukainen opiskelun poikkeava järjestäminen voi koskea myös oppimisen tukea tai erityisopetusta tarvitsevaa opiskelijaa. Opiskelun poikkeava järjestäminen ei tarkoita poikkeamista lukiokoulutuksen oppimäärän tavoitteista, vaan sitä, että opiskelijan opiskelu oppimäärän tavoitteiden saavuttamiseksi voidaan järjestää osittain toisin kuin lukiolaissa ja valtioneuvoston asetuksessa lukiokoulutuksesta säädetään sekä paikallisessa opetussuunnitelmassa määrätään. Poikkeavat järjestelyt voidaan tehdä opiskelijan hakemuksesta tai hänen suostumuksellaan. Poikkeavat järjestelyt tehdään vain niiltä osin kuin ne ovat välttämättömiä. Ne kirjataan opiskelijan henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan.
Opiskelijan työskentelyä, oppimista ja osaamisen kehittymistä arvioidaan monipuolisesti. Tukea tarvitsevalle opiskelijalle turvataan mahdollisuus osoittaa osaamistaan eri tavoin esimerkiksi tilanteissa, joissa kirjallinen tuottaminen on haastavaa. Osaamisen osoittamisen tavat ja tilanteet suunnitellaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti. Osaamisen osoittamisessa käytettäviä yksilöllisiä järjestelyjä ovat esimerkiksi lisäajan antaminen, pienryhmätilan käyttäminen, materiaalin kirjasinkoon suurentaminen tai mahdollisuus käyttää erillistä näyttöä. Opiskelijan tarpeiden mukaan voidaan käyttää myös muita tarkoituksenmukaisia erityisjärjestelyjä. Ylioppilaskokeiden mahdollisia erityisjärjestelyjä varten opiskelijaa ohjataan tarvittavien lausuntojen hankkimisessa ja erityisjärjestelyjen hakemisessa ylioppilastutkintolautakunnalta.
Opiskelijaa ohjataan tarvittaessa hakemaan vammaispalvelulain tai muun lain mukaisia avustajapalveluita, erityisiä apuvälineitä ja muita palveluita. Opiskelijan jaksamisen ja hyvinvoinnin tukemisessa voidaan tehdä yhteistyötä opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten tai tarvittaessa muiden toimijoiden kanssa. Erityisopetuksen ja muun oppimisen tuen rinnalla opiskelijalla on oikeus saada myös yksilökohtaista opiskeluhuoltoa oppilas ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) 15 §:n ja 16 §:n mukaisesti.
Kokeilut ja hyvät käytänteet:
- Englannin paikkausopintojakso (Espoon yhteislyseo)
- Erityisopettajan tukitoimet (Etelä-Tapiolan lukio ja Haukilahden lukio)
- Laskupajat (useita lukioita)
- Matikkaseula (Etelä-Tapiolan lukio ja Tapiolan lukio)
- Mini-YHR (Kuninkaantien lukio)
- Ohjattu kokeeseen valmistautuminen (Haukilahden lukio)
- Ohjausryhmäpalaverit (Kuninkaantien lukio)
- Oppimistaitojen polku – opiskelutaitojen harjoittelun tukeminen opetuksessa (Viherlaakson lukio)
- POP-paja (Kuninkaantien lukio)
- RSMP-motivaatiotyökalun käyttö lukiossa (Espoon yhteislyseo)
- Saavutettavuus (Espoonlahden lukio)
- Samanaikaisopettajuus: S2- ja erityisopettaja (Kuninkaantien lukio)
- Tukipajat (Espoon yhteislyseo)
- Yhteisopettajuus: aineenopettaja ja erityisopettaja (Viherlaakson lukio)
- Yhteisopettajuus: aineenopettaja (RUB) ja erityisopettaja (Tapiolan lukio)
- Äidinkielen opiskelutapojen esittely vanhempainillassa (Haukilahden lukio)
- Äidinkielen tuki (Espoonlahden lukio)
Lukiopaja
Lukiopaja tarjoaa vahvaa väliaikaista tukea haastavassa tilanteessa oleville lukio-opiskelijoille.
Lukiopajalle ohjaudutaan, kun opinnot eivät etene riittävästi, opiskelijalle on kertynyt paljon poissaoloja ja P-/K-merkintöjä. Taustalla olevat syyt ovat yksilöllisiä, mutta monella Lukiopajaan ohjautuvalla opiskelijalla on todettu nepsypiirteitä, uupumusta, ahdistuneisuutta tai muuten vaikea elämäntilanne.
Lukiopajan opiskelija tarvitsee intensiivisempää tukea kuin omalla lukiolla on tarjota. Hänen tukemisekseen on kokeiltu oman lukion tuen keinoja, esimerkiksi erityisopetusta ja opiskeluhuollon palveluita, mutta tuki koetaan silti riittämättömäksi. Ennen ohjautumista Lukiopajalle varmistetaan, että opiskelijalle on laadittu opiskelun tuen suunnitelma. Lukion erityisopettaja, opinto-ohjaaja tai opiskeluhuoltoon kuuluva henkilö ottaa yhteyttä Lukiopajaan ja kertoo opiskelijan tilanteesta. Jos Lukiopaja koetaan opiskelijalle sopivaksi tukimuodoksi ja Lukiopajalla on tilaa opiskelijalle, sovitaan ensimmäisestä tapaamisesta. Tähän tapaamiseen osallistuvat opiskelija ja Lukiopajan henkilökunta sekä tarvittaessa muita henkilöitä. Aloituspalaverissa sovitaan suoritettavat opinnot ja Lukiopajan käytännöt.
Lukiopajan tavoitteena on saada opiskelija palaamaan opintojen pariin omalle lukiolle ja käymään säännöllisesti koulua, saada opinnot jälleen edistymään ja vahvistaa kokonaisvaltaisesti opiskelijan toimintakykyä. Lukiopajalla opiskelijalle sovitaan yksilölliset, joustavat opiskelujärjestelyt oman lukion aineenopettajien kanssa. Opintojaksoja valitaan myös aikuislukion tarjonnasta. Opiskelija voi opiskella Lukiopajalla osa- tai kokoaikaisesti, enintään 3 periodin ajan. Lukiopaja-jakson päättyessä Lukiopajan henkilökunta on yhteydessä opiskelijan lukioon ja sopii palaamiseen liittyvistä käytännöistä.
Lukiopaja sijaitsee Leppävaaran nuorisotilan 2. kerroksessa, osoitteessa Veräjäpellonkatu 6. Lukiopajalla opiskelijoiden tukena työskentelee yhteisöohjaaja ja erityisopettaja. Lukiopajalla ei ole omaa opiskeluhuoltoa, vaan opiskelijalla on käytettävissään oman lukion opiskeluhuollon palvelut.
Ohjauksen toteuttamista ja työnjakoa on selvennetty Espoon yhteisessä ohjaussuunnitelmassa, jota täydennetään lukiokohtaisesti lukuvuosittain. Espoon kaupunkitasoinen ohjaussuunnitelma on tehty Lukion opetussuunnitelman perusteiden(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) ja OPH:n hyvän ohjauksen kriteerien(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) (OPH 2023) perusteella. Näiden ohjaavien asiakirjojen mukaan opinto-ohjaaja tapaa ja ohjaa nuoria henkilökohtaisissa tapaamisissa, pienryhmissä ja oppiaineen opintojaksojen tapaamisissa. Lisäksi opinto-ohjaaja vastaa oppilaitoksen opinto-ohjauksen koordinoinnista ja käytännön toteutuksesta, joka vaihtelee hieman lukioittain.
Ohjaus on laaja kokonaisuus, joka monissa suunnitelmissa ilmaistaan “koko koulu ohjaa” -periaatteen avulla. Tämän vuoksi on syytä tarkastella myös ryhmänohjaajan ja aineenopettajan ohjauksellisia tehtäviä. Espoon opetussuunnitelmassa on linjattu, että ryhmänohjaaja toimii opiskelijaryhmänsä lähiohjaajana. Aineenopettaja ohjaa opiskelijaa opettamansa aineen opiskelutaidoissa sekä tukee opiskelijan jatko-opintovalmiuksia ja työelämätuntemusta oman oppiaineensa osalta korkeakoulujen ja työelämän kanssa tehtävässä yhteistyössä. Edellä mainitun lisäksi työelämään tutustumista harjoitellaan Espoon lukioissa erilaisten tapahtumien, vierailujen ja valinnaisten opintojen, kuten kesätyökurssin, job shadowing -jakson tai esimerkiksi lukio-TET:in, muodossa. Näiden tiimoilta opiskelijoiden on mahdollista kuulla, päästä näkemään ja seuraamaan erilaisia aloja ja työympäristöjä jo lukio-opintojen aikana.
Lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaan “opiskelija laatii oppilaitoksen opetus- ja ohjaushenkilöstön tuella henkilökohtaisen opintosuunnitelman, joka sisältää opiskelusuunnitelman, ylioppilastutkintosuunnitelman sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelman” (Lops 2019, 1.1 Opetussuunnitelman laatiminen(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)). Espoossa näitä suunnitelmia tehdään yleisimmin Wilmaan niin opinto-ohjauksen pakollisten opintojaksojen (OP01 ja OP02) tapaamisissa kuin muissakin ohjaustilanteissa.
Ohjausta tukevat materiaalit:
- Hyvän ohjauksen kriteerit | Opetushallitus(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Ohjauksella onnistumisiin -hankkeen tuottama Tietoa lukiokoulutuksesta monikielisille perheille | Espoon kaupunki
- Ohjaus lukiokoulutuksessa - Laadukkaan ohjauksen malli | Espoon kaupunki
Kokeilut ja hyvät käytänteet:
- Kirje opettajalle ÄI-/S2-opintojen alussa (Etelä-Tapiolan lukio)
- Koko koulu ohjaa (Etelä-Tapiolan lukio)
- Mini-OPS (Otaniemen lukio)
- Ohjausryhmäpalaverit (Kuninkaantien lukio)
- Oppimistaitojen polku – opiskelutaitojen harjoittelun tukeminen opetuksessa (Viherlaakson lukio)
- Oppimäärän vaihto: hyväksiluku (Etelä-Tapiolan lukio ja Tapiolan lukio)
- Oppimäärän vaihto: opintojakson suorittaminen uusintakokeella (Matinkylän lukio)
- RSMP-motivaatiotyökalun käyttö lukiossa (Espoon yhteislyseo)
- Wilman lisäosa: P- ja K-merkinnät kootusti opettajille (Otaniemen lukio)
- YH ja OPO: luentopassi (Haukilahden lukio)
|
“Ryhmänohjaaja toimii opiskelijaryhmänsä lähiohjaajana.” “Yhteisöllisiin toimintatapoihin harjaannuttaminen esimerkiksi ryhmänohjauksen avulla korostuu lukio-opintojen alkuvaiheessa.” Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 (4.1 Ohjaus, 3.4, Osallisuus ja yhteisöllisyys) |
Ryhmänohjaaja toimii opiskelijan lähiohjaajana, joka osallistuu opintojen etenemisen seuraamiseen ja ohjaamiseen mutta myös opiskelijan hyvinvoinnista huolehtimiseen. Ryhmänohjaajalla on tärkeä rooli uusien ykkösten vastaanottajana ja ryhmäyttäjänä sekä monien lukion yhteisöllisten perinteiden ohjaajana, mahdollistajana tai toteuttajana. Usein esimerkiksi lukion juhliin osallistutaan ryhmänohjausryhmän kanssa. Onnistunut ryhmänohjaus auttaa opiskelijoita löytämään paikkansa lukioyhteisössä.
Espoossa jokainen lukio laatii selkeät kuvaukset ryhmänohjaajan tehtävistä ja velvollisuuksista. Yhdessä sovitaan esimerkiksi, kuinka usein ryhmänohjaaja tapaa opiskelijoita ryhmänohjaustuokioissa, mitä tuokioissa käsitellään ja miten usein ryhmänohjaaja pitää ryhmänohjaushaastatteluita. Ryhmänohjaajalla on myös rooli opiskelijoiden tukitoimien koordinoinnissa, ks. luku 3.1 Erityisopetus ja oppimisen tuki poistavat oppimisen esteitä.
Ryhmänohjaaja seuraa ryhmänsä opiskelijoiden opintojen etenemistä ja poissaoloja. Lukioilla on yhdessä sovitut, selkeät toimintamallit tilanteisiin(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), joissa opiskelijan opinnot eivät etene suunnitelmien mukaisesti.

Kokeilut ja hyvät käytänteet:
- Asiantuntijavideot hyvinvoinnin teemoista (Espoonlahden lukio ja Kuninkaantien lukio)
- Koko koulu ohjaa (Etelä-Tapiolan lukio)
- Lepuski Campus -päivä (Leppävaaran lukio)
- Ohjausryhmäpalaverit (Kuninkaantien lukio)
- Ryhmänohjauksen käsikirja (useita lukioita)
- Ryhmänohjaus (Leppävaaran lukio)
- TO01 Kohti lukio-opintoja (useita lukioita)
- Vuositasotoimikunnat (Matinkylän lukio)
- Vuositasovastaavat ryhmänohjauksessa (useita lukioita)
- Ykkösten päivä (Kuninkaantien lukio)
- Suuntaa lukion ryhmänohjaukseen, vuositasoiset teemat ja harjoitukset, Avointen oppimateriaalien kirjasto(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Ryhmänohjauksen työkalupakki, Avointen oppimateriaalien kirjasto(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
| Laatuhankkeessa on ollut mukana opiskelijajäseninä Matias Lindroos Kuninkaantien lukiosta ja Mimmi Haavisto Otaniemen lukiosta. Opiskelijoiden ääni on kuulunut hankkeen eri vaiheissa, ja he ovat myös laatineet laatukäsikirjan opiskelijakommentit. Kommenteissa on huomioitu myös Espoon lukiolaisille teetettyjen kyselyiden vastauksia. (Kirjoitettu toukokuussa 2024.) |
Opiskelijan kannalta ryhmänohjaus on erityisen tärkeää lukion alussa, kun kaikki on uutta ja vierasta. Lukio-opinnoissa menestymistä auttaa, jos ryhmänohjaus on laadukasta ja opiskelija oppii toimimaan uudessa kouluympäristössä nopeasti. Lisäksi omiin ohjausryhmäläisiin tutustuminen esimerkiksi tutustumisleikkien avulla on tärkeää ryhmäytymisen ja sosiaalisten suhteiden muodostumisen kannalta. Ryhmänohjauksella on kuitenkin merkittävä rooli läpi lukiotaipaleen, ja esimerkiksi RO-haastattelut voivat olla monelle tärkeä osoitus siitä, että lukiolla välitetään yksittäisen opiskelijan hyvinvoinnista.
Jo pelkkä opiskeluhuollon olemassaolo voi tuoda opiskelijalle turvaa, sillä silloin opiskelija tietää saavansa apua tarvittaessa. Resurssien salliessa opiskeluhuollon olisi hyvä olla helposti lähestyttävissä ja kaikille saatavilla, koska silloin todennäköisemmin opiskelija myös saa apua, kun sitä kokee tarvitsevansa.
Avun ja tuen pyytäminen voi silti toisinaan hyvinkin vaikeaa, joten tärkeää olisi, että myös oppimisen tukihenkilöt ovat helposti lähestyttävissä. Opiskelijat ovat erilaisia, ja esimerkiksi opettajilta avun kysyminen on joillekin helpompaa kuin toisille. Yleisesti ottaen opiskelijoiden mielestä on helpompaa pyytää apua kahden kesken, kuin esimerkiksi kesken oppitunnilla luokan edessä.
Espoon lukiokoulutuksen laatukäsikirja
- Espoon lukioissa opitaan ja opetetaan laadukkaasti
- Hyviä käytänteitä oppiaineiden opetuksessa
- Opiskelun ohjaus ja oppimisen tuki ovat kaikkien opiskelijoiden ulottuvilla
- Laadukas lukiokoulutus luo hyvinvointia ja osallisuutta
- Laatu työyhteisön arjessa ja toimintakulttuurin kehittämisessä
- Laadukas hallinto tukee lukiokoulutusta
