Ohjaus lukiokoulutuksessa - Laadukkaan ohjauksen malli
Espoossa toimitaan koko oppilaitos ohjaa -periaatteella. Ohjaus kuuluu kaikkien oppiaineiden opetukseen ja oppilaitoksen koko henkilökunnan tehtäviin. Opiskelijan lähimmät ohjaustahot ovat aineenopettajat ja ryhmänohjaaja. Näiden lisäksi ohjaustyötä tekevät opinto-ohjaajat ja rehtori, sekä opiskelijahuoltohenkilöstö ja muut yhteistyötahot, kuten sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstö. Ohjaus on tavoitteellista toimintaa. Ohjauksen osa-alueet voidaan jakaa kolmeen osaan: opiskelun ja oppimisen ohjaukseen, työelämä- ja uravalinnan ohjaukseen sekä persoonallisen kasvun tukemiseen ja psykososiaaliseen tukeen. Opinto-ohjauksen tavoitteena on, että opiskelija oppii suunnittelemaan ja seuraamaan omia opintojaan ja niiden etenemistä. Lukiossa opintojen pitkäjänteinen suunnittelu on tärkeää ja siinä otetaan huomioon valintojen vaikutus ylioppilaskirjoituksiin ja jatko-opintoihin. Lukio-opiskelu vaatii vaivannäköä ja vastuun ottamista. Opiskelija on aktiivinen ja osallistuva toimija, jolla on oikeus saada riittävästi ohjausta suhteessa omiin tarpeisiinsa. Opiskelijan huoltajan tehtävänä on tukea nuoren suoriutumista opintopolun aikana yhteistyössä oppilaitoksen toimijoiden kanssa. Huoltaja vastaa siitä, että nuori suorittaa oppivelvollisuutensa. Opinto-ohjausta toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa.
Miten laadukas ohjaus käytännössä toteutetaan?
Ohjaus opintopolun siirtymävaiheissa
Laadukasta ohjausta saa kaikilta lukion aikuisilta
Espoossa toimitaan Opetushallituksen laadukkaan ohjauksen kriteerien mukaisesti
Opetussuunnitelman perusteiden mukaan ohjaussuunnitelmassa kuvataan opinto-ohjauksen järjestämisen rakenteet, toimintatavat, työn ja vastuunjako sekä työskentely monialaisissa verkostoissa, kodin ja oppilaitoksen yhteistyö ohjauksessa, jatko-ohjaus lukion jälkeisiin opintoihin, työelämäyhteistyö sekä työelämään tutustumisen järjestelyt. Suunnitelman tarkoituksena on vahvistaa ohjauksen toteutusta, koordinointia ja johtamista.
Espoon lukioiden ohjaussuunnitelma perustuu opetussuunnitelmaan ja Opetushallituksen hyvän ohjauksen kriteereihin(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Valtakunnallisten kriteerien tavoitteena on varmistaa lasten ja nuorten ohjauksen jatkumo tasapuolisesti ja saavutettavasti asuinpaikasta ja olosuhteista riippumatta. Hyvän ohjauksen kriteereissä on huomioitu Elinikäisen ohjauksen strategian(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) tavoitteet ja toimenpidesuositukset. Espoossa ohjauksen suunnittelua raamittaa Espoon laadukkaan ohjauksen malli ja lukioiden oppilaitoskohtaista ohjaussuunnitelmaa varten on laadittu yhteinen pohja, joilla pyritään takamaan ohjauksen tasainen laatu jokaiselle oppijalle oppilaitoksesta riippumatta. Lukion ohjaussuunnitelma on lukuvuosisuunnitelman liite.
Ohjaussuunnitelma tehdään yhteistyössä lukion henkilökunnan, opiskelijoiden, huoltajien ja sidosryhmien kanssa ja ohjaussuunnitelman tavoitteiden toteutumista arvioidaan säännöllisesti.
Seuraavat kuvat ovat OPH:n tuottamista valtakunnallisista hyvän ohjauksen kriteereistä ja kuvaavat hyvän ohjauksen tavoitteita merkityksellisen elämän ja jatkuvan oppimisen tukemiseksi.
Lisätietoja Hyvän ohjauksen kriteereistä OPH:n sivulta: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/hyvan-ohjauksen-kriteerit-0(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Hyvän ohjauksen kriteerit (Lähde: Opetushallitus)
Hyvän ohjauksen kriteereissä on huomioitu Elinikäisen ohjauksen strategian tavoitteet ja toimenpidesuositukset, jotka ovat
- saavutettavuus ja asiakaslähtöisyys
- digitaalisuus
- laadukkuus
- yhdenvertaisuus ja kestävyys
- monialaisiuus ja koordinointi
- tietoon perustuva ohjaus.