Espoon lukiokoulutuksen laatukäsikirja: 2. Hyviä käytänteitä oppiaineiden opetuksessa

Tässä osiossa esitellään eri oppiaineiden opetukseen liittyviä oivalluksia, kokeiluja ja toimiviksi todettuja malleja. Lukua on päivitetty huhtikuussa 2025. Lähetä palautetta laatukäsikirjasta Espoon lukiokoulutuksen suunnittelija Maija Metsolalle, maija.metsola@espoo.fi.

“Lukion opetussuunnitelman perusteet pohjautuvat oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppiminen on seurausta opiskelijan aktiivisesta ja tavoitteellisesta toiminnasta.” 

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 (3.2 Oppimiskäsitys)

Espoon lukioissa opetus on innostavaa ja ajassa kiinni. Tähtäämme hyviin tuloksiin ylioppilaskokeissa ja kehitämme opetuksen sisältöä, monipuolisten opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen käyttöä sekä oppimisen tukea. Työelämä- ja korkeakouluyhteistyö sekä kansainväliset hankkeet tuovat konkretiaa oppiaineiden opetukseen.  Osallistamme opiskelijoita opetuksen kehittämiseen, ja opiskelijoilta kerätään suunnitelmallisesti palautetta opetuksesta vähintään kaksi kertaa vuodessa, esimerkiksi toisessa ja neljännessä periodissa.