Espoon lukiokoulutuksen laatukäsikirja

Espoon lukiokoulutuksen laatukäsikirja esittelee espoolaisten lukioiden onnistuneita käytänteitä ja kokeiluja. Käsikirja on suunnattu erityisesti espoolaisten lukioiden opettajille. Lähetä palautetta laatukäsikirjasta Espoon lukiokoulutuksen suunnittelija Maija Metsolalle, maija.metsola@espoo.fi

Sisällysluettelo

Laatukäsikirjan taustaa

  1. Espoon lukioissa opitaan ja opetetaan laadukkaasti

    1.1  Aineryhmän opettajat kehittävät aineen opetusta yhdessä

    1.2 Aineiden välinen yhteistyö kehittää monitieteistä ajattelua

    1.3 Kielitietoisuus ja kulttuurinen moninaisuus huomioidaan opetuksessa

    1.4 Oman äidinkielen ja oman uskonnon opetus lisäävät yhdenvertaisuutta

    1.5 Lukiokoulutuksen pitää olla saavutettavaa ja esteetöntä

    1.6 Laadukas arviointi on läpinäkyvää ja tasapuolista

    1.7 Muualla suoritettujen opintojen hyväksilukeminen

    1.8 Korkeakoulu- ja työelämäyhteistyö avaa näkymiä lukion jälkeiseen elämään

    Opiskelijoiden kommentit 1. lukuun

  2. Hyviä käytänteitä oppiaineiden opetuksessa

    2.1 Äidinkieli ja kirjallisuus

    2.2 Suomi toisena kielenä -oppimäärän valinta

    2.3 Ruotsi ja vieraat kielet

    2.4 Maantiede

    2.5 Biologia

    2.6 Matematiikka

    2.7 Fysiikka 

    2.8 Kemia 

    2.9 Filosofia

    2.10 Psykologia

    2.11 Katsomusaineet

    2.12 Historia 

    2.13 Yhteiskuntaoppi

    2.14 Terveystieto

    2.15  Liikunta

    2.16 Musiikki

    2.17 Kuvataide

  3. Opiskelun ohjaus ja oppimisen tuki ovat kaikkien opiskelijoiden ulottuvilla

    3.1 Oppimisen tuki ja erityisopetus poistavat oppimisen esteitä

    3.2 Koko koulu ohjaa -periaate luo laadukasta ohjausta

    3.3 Ryhmänohjaus tukee opiskelijaa koko lukion ajan

    Opiskelijoiden kommentit 3. lukuun

  4. Laadukas lukiokoulutus luo hyvinvointia ja osallisuutta

    4.1 Opiskelijan hyvinvointi on lukion toiminnan keskiössä

    4.2 Osallisuus ja yhteisöllisyys edistävät hyvinvointia

    4.3 KEKE-toiminta luo toivoa, yhteisöllisyyttä ja tulevaisuustaitoja

    4.4 Kansainvälinen toiminta kehittää globaali- ja kulttuuriosaamista

    4.5 Turvallisuus huomioidaan lukion arjessa kaikilla tasoilla

    4.6 Opiskeluhuolto huolehtii sekä yksilön että yhteisön hyvinvoinnista

    4.7 Kodin ja oppilaitoksen yhteistyö tukee opiskelijaa

    Opiskelijoiden kommentit 4. lukuun

  5. Laatu työyhteisön arjessa ja toimintakulttuurin kehittämisessä

    5.1 Henkilöstön hyvinvointi on kouluyhteisön hyvinvoinnin perusta

    5.2 Arjen työnjako: opettajan työhön opetuksen lisäksi kuuluvat muut tehtävät

    5.3 Teemapäivien, teemaviikkojen ja tapahtumien järjestäminen

    5.4 Sisäinen ja ulkoinen viestintä

    5.5 Digitaaliset ratkaisut

    5.6 Tietosuoja lukioiden toiminnassa

    5.7 Toimivan arjen pelisäännöt

    5.8  Hyvä perehdytys takaa laadukkaan alun työskentelylle

    Opiskelijoiden kommentit 5. lukuun

  6. Laadukas hallinto tukee lukiokoulutusta

    6.1 Toiminnan puitteet: riittävät resurssit, selkeä työnjako ja yhteistyö

    6.2 Johtamista kehitetään suunnitelmallisesti

    6.3 Toiminnan laatu varmistetaan kyselyillä ja arvioinneilla

    6.4 Toiminnan rahoitus 

    6.5 Laadukas hallinto on läpinäkyvää - missä lukioiden asioista päätetään?

     

Kokeilut ja hyvät käytänteet

Laatukäsikirjan taustaa


Espoon lukiokoulutuksen laatukäsikirjan tavoitteena on jakaa onnistuneita arjen käytänteitä ja toimintamalleja lukioiden välillä. Käsikirja on laadittu osana lukiokoulutuksen laatutyötä. Sivustolla kuvataan sekä pitkän ajan kuluessa muovautuneita hyviä toimintatapoja että lukuvuoden 2023—2024 aikana Espoon lukiokoulutuksessa Opetushallituksen rahoituksella toteutetussa Laadukas lukiokoulutus — silta nuorten tulevaisuuteen -hankkeessa kehiteltyjä käytänteitä ja kokeiluja. Laatukäsikirjaan myös kootaan Espoon lukioiden yhteisesti sopimat toimintamallit.

Lukiokoulutuksen laatua voi arvioida oppimistuloksien näkökulmasta ja opiskelijoiden jatko-opintoihin sijoittumisen perusteella, mutta laatuun kuuluu myös hyvinvointi, opiskelijoiden ja opettajien tyytyväisyys sekä lukioyhteisön arjen monipuolisuus ja aktiivisuus. Espoon lukiokoulutuksen laatukäsikirjassa tavoitteena on ollut kartoittaa juuri koettua laatua ja koota käytänteitä, joiden avulla lukion arki henkilökunnan ja opiskelijoiden kokemuksen mukaan on laadukasta. Olemme hyödyntäneet laatutyössä Opetus- ja kulttuuriministeriön Lukiokoulutuksen laatustrategiassa (2022)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) määrittelemää lukiokoulutuksen laadunhallinnan viitekehystä.

Lukiokoulutuksen tehtävä ja arvoperusta määritellään lukiolaissa ja lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa. Lukiokoulutus rakentuu demokratian ja suomalaisen sivistysihanteen varaan. Tarkoituksena on tukea opiskelijoiden kasvamista hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi ihmisiksi sekä aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi.

Lukiolain ja opetussuunnitelman perusteiden lisäksi Espoossa lukioiden toimintaa ohjaavat Espoo-tarina ja valtuustokauden tavoitteet, kuntatasoinen opetussuunnitelma sekä lukioiden omat opetussuunnitelmat ja lukuvuosisuunnitelmat. Lukioiden toimintaa ohjaavia periaatteita ovat muun muassa yhdenvertaisuus ja tasa-arvo. Opetuksessa pyritään edistämään hyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta sekä omassa lukioyhteisössä että laajemmin yhteiskunnassa.

Espoon lukioiden yhteinen missio on rakentaa yhdessä siltaa nuorten tulevaisuuteen. Espoon lukiokoulutuksen missio- ja visiolauseissa(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) lukiokoulutuksen tehtävää tarkastellaan kolmen osa-alueen kautta, jotka ovat oppiminen, hyvinvointi ja kotouttaminen. Näihin sisältyy esimerkiksi opetuksen ja oppimisympäristöjen laadukkuus, opiskelijoiden tukeminen ohjauksen ja palautteen avulla, osallisuuden vahvistaminen, yhdenvertaisuus, turvallisuuden tunne ja kuulluksi tuleminen lukioyhteisössä. Laadukkaaseen opetukseen sisältyy myös erilaisista kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien opiskelijoiden opiskelutaitojen sekä kielitaidon vahvistaminen.

Laatu konkretisoituu lukiossa hyvinvoivina yhteisön jäseninä, avoimena vuorovaikutuksena, aktiivisena osallistumisena, sujuvina arjen käytänteinä ja hyvinä oppimistuloksina. 

Tällä sivustolla kuvataan, miten Espoossa toteutetaan laadukasta lukioarkea. Lähetä palautetta laatukäsikirjasta Espoon lukiokoulutuksen suunnittelija Maija Metsolalle, maija.metsola@espoo.fi.