På lärstigen stöttar vi barn och unga även i den fysiska aktiviteten

23.4.2025 10.00Uppdaterad: 23.4.2025 11.18

Fysisk aktivitet är nödvändig för barns och ungas utveckling. Mångsidig rörelse, i synnerhet utomhus, utvecklar de motoriska färdigheterna som är viktiga i de dagliga sysslorna. Fysisk aktivitet, lekar och utespel främjar barns och ungas kognitiva och socioemotionella utveckling. Tillräcklig aktivitet förebygger också hälsoproblem.

På lärstigen i Esbo sätter vi barnen i rörelse från ung ålder. En fysiskt aktiv livsstil i barndomen kan bestå hela livet, vilket främjar välbefinnandet på lång sikt. Småbarnspedagogiken och undervisningen spelar en viktig roll med tanke på att erbjuda barn och unga jämlika motionsupplevelser och -vanor. Därför främjar vi på lärstigen i Esbo fysisk aktivitet på många sätt.

– Barn och unga som rör på sig växer upp till fysiskt aktiva vuxna. Fysisk aktivitet stöder också lärandet och välbefinnandet. Enligt studier tillägnar och lär vi oss redan i skolåldern de grundläggande motoriska färdigheterna, en fysiskt aktiv livsstil och tilliten till den egna rörelseförmågan, säger Tuuli Tepponen, projektkoordinator för projektet Varhaiskasvatuksen aktiivinen arki från den finskspråkiga småbarnspedagogiken i Esbo.

Motion är en del av en bra vardag i alla åldrar

De flesta barn och unga rör på sig tillräckligt, men inte alla. Enligt rekommendationerna om fysisk aktivitet i den tidiga barndomen ska barn under skolåldern röra på sig minst tre timmar per dag, varav en timme rask rörelse där man blir andfådd. Ungefär tre av fyra barn i Finland kommer upp till denna mängd rörelse. För alla barn i åldern 7–17 år i sin tur rekommenderas mångsidig, rask och ansträngande rörelse under minst en timme om dagen. I Esbo försöker man på olika sätt erbjuda alla barn och unga konkreta möjligheter att röra på sig i vardagen. Skoleleverna får frisk luft när de leker och spelar på rasterna och gymnasiestuderandena kan till exempel göra en tur ut i naturen mellan lektionerna.

– Motion är mycket bra för den psykiska hälsan. Den bidrar till att jämna ut belastningen under studiedagen och sätter fart på endorfinerna, alltså lyckohormonerna. Stämningsläget höjs, man känner sig lugnare och glömmer bort sina bekymmer åtminstone för en stund, säger gemenskapshandledare Virpi Torkki från Esbos Lukiopaja.

I Lek och rörelse-verksamheten deltar 5–6-åringarna på ledda motionsstunder som ingår i daghemmens ordinarie program, antingen en gång i veckan eller varannan vecka. Verksamheten genomförs i ett samarbete mellan den finsk- och svenskspråkiga småbarnspedagogiken, Esbo stads idrott och idrottsföreningar. I och med verksamheten lär sig barnen nya färdigheter och deras motoriska färdigheter utvecklas.   

– På motionsstunderna följs samma program i sex veckor, varefter man byter till ett nytt program. Ibland kan en ny uppgift få barnen att känna sig nervösa, men när samma sak upprepas i sex veckor blir barnen hela tiden modigare och deras självförtroende ökar. Till slut vågar de prova på just den uppgift som i början kändes svår, säger Elli Nylund, ledare för Alberga daghem och förskola.

I projektet Varhaiskasvatuksen aktiivinen arki har man i sin tur utbildat personalen, skaffat olika slags motionsredskap till daghemmens gemensamma utrustningsutlåning och försökt hitta konkreta sätt att öka rörelsen i daghemsvardagen.

– Man kan tejpa en hinderbana på golvet i daghemmet och ta fram motionsredskapen från förrådet så att de är tillgängliga för barnen. Då kan barnen använda dem även när de leker och rör på sig självständigt. Även små insikter kan ha stor effekt, säger Tuuli Tepponen.

En aktiv vardag bidrar också till att barnen och ungdomarna orkar bättre i skolan. Kultur- och motionsstigen KULPS är ett unikt system i Esbo, som främjar jämlikheten mellan eleverna och utvecklar användningen av kultur- och motionstjänsterna i undervisningen. KULPS främjar för- och grundskoleelevernas besök inom kultur- och motionstjänsterna genom att erbjuda möjlighet till besök mitt under skoldagen och som en del av undervisningen. KULPS består av tre stigar: kulturstigen, biblioteksstigen och motionsstigen. På motionsstigen bekantar man sig med olika idrottsgrenar och -platser. Tack vare det omfattande utbudet finns det möjligheter att också bekanta sig med helt nya grenar som annars kanske skulle vara utom räckhåll. 

Hobbyer ger glädje i vardagen

I grundskolorna i Esbo stöds vardagsaktivitet förutom genom gymnastiklektioner och aktiva raster även genom att skoldagen alltid slutar klockan 14 på onsdagar, så att alla ska ha möjlighet att delta i den kostnadsfria hobbyverksamheten som erbjuds. Esbo genomför Finlandsmodellen för hobbyer genom att erbjuda eleverna i åk 3–9 över 200 kostnadsfria hobbygrupper. Grupperna hålls i skolorna och i lokaler nära skolorna, till exempel i bibliotek. I en del grupper kan man också delta på distans. Hobbyerna hålls genast efter skoldagen så att det är lätt för barnen och ungdomarna att delta i dem. Hobbymöjligheterna baserar sig på barns och ungas egna önskemål.

Hobbystigen i Esbo samlar samman de mångsidiga hobbymöjligheterna så att så många unga som möjligt ska hitta en meningsfull aktivitet där de kan lära sig nytt, få erfarenheter av att lyckas och hitta nya vänner. Det finns många slags grupper, såsom konsthobbyer, motion, slöjd, matlagning och digitala aktiviteter, såsom programmering. För att delta i hobbyerna kärvs ingen tidigare erfarenhet och man behöver inte skaffa sig någon utrustning. Hobbyer ordnas på finska, svenska eller engelska. I vissa grupper serveras dessutom gratis mellanmål. För barn och unga som behöver stöd finns egna hobbygrupper, men de är också välkomna med i alla grupper.

Hobbygrupperna som finns på hobbystigen i Esbo publiceras i Esbo stads tjänst Hitta en hobby. Information om dem publiceras också i Wilma när hobbysäsongen börjar. För de flesta hobbyerna krävs anmälan, men i många grupper kan man också prova på en hobby utan förhandsanmälan. I Esbo ordnar också idrottsföreningar kostnadsfria motionsgrupper för elever i årskurserna 7–9. Även dem hittar man i tjänsten Hitta en hobby.

För konstintresserade ordnas grundläggande konstundervisning i skolornas lokaler utanför skoldagarna. Grundläggande konstundervisning ges i bland annat cirkuskonst och dans. Den grundläggande konstundervisningen är avgiftsbelagd, men man kan ansöka om en frielevplats eller nedsatt avgift. 

Espoossa lasten ja nuorten aktiivisuutta lisätään myös yhdistämällä liikunta ja digitaalinen pelaaminen.

Rörelse inspirerat av spel

I Esbo ökas barns och ungas aktivitet också genom att kombinera rörelse med digitala spel. I daghemmen, skolorna och gymnasierna ordnas försök med motionsspel, dagar med rörelsespel och utbildningar för personalen. I digitala motionsspel använder spelaren sin kropp som spelkontroll.

– Spelen erbjuder ett meningsfullt sätt att öka vardagsmotionen och utveckla de motoriska färdigheterna. Att motionsspelen tas till daghemmens och skolornas vardag gagnar framför allt de barn och unga som inte rör sig enligt rekommendationerna. Sedan förra hösten har vi lyckats öka elevernas aktivitet med över 640 timmar i skolorna med hjälp av motionsspel, gläder sig projektplanerare Oona Koivula. Försöken med motionsspel fortsätter vid enheterna för fostran och lärande i Esbo under hela 2025 inom ramen för projektet Motion genom spel. 

Läs mer:

Skutt och piruetter: barnen i småbarnspedagogiken i Esbo uppmuntras till motion | Esbo stad

KULPS – Kultur och motionsstigen: KULPS – Kultur- och motionsstigen | Esbo stad

Hobbystigen: https://www.espoo.fi/sv/kultur-och-fritid/hobbystigen-i-esbo

Finlandsmodellen för hobbyer: Finlandsmodellen för hobbyer(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)

Grundläggande konstundervisning: https://www.espoo.fi/sv/kultur-och-fritid/grundlaggande-konstundervisning

Projektet Motion genom spel: https://www.espoo.fi/sv/projektet-motion-genom-spel