Skutt och piruetter: barnen i småbarnspedagogiken i Esbo uppmuntras till motion

22.4.2025 8.10Uppdaterad: 15.5.2025 11.54
Barnen rör sig på hinderbanan utomhus.
Bild: Taru Turpeinen

Inom den finska småbarnspedagogiken i Esbo har man systematiskt utvecklat metoder för att öka barnens fysiska aktivitet i vardagen. I planen för småbarnspedagogik uppmuntras pedagogerna att utnyttja ett motionsinriktat verksamhetssätt.

Motion har som bekant många hälsofördelar, men visste du att fysisk aktivitet och goda motoriska färdigheter också är förknippade med inlärning? Fysisk aktivitet främjar dessutom utvecklingen av sociala färdigheter, känslofärdigheter, delaktighet och psykisk hälsa.

”Motion har positiva effekter till exempel på uppmärksamhet, minne och koncentration – färdigheter som alla barn behöver för att lära sig. Effekterna är särskilt påtagliga i den tidiga barndomen, när barnens hjärna utvecklas snabbt och inlärningen är intensiv”, säger Tuuli Tepponen som är projektkoordinator inom den finska småbarnspedagogiken i Esbo.

Eftersom fysisk aktivitet har en så stor betydelse för inlärningen och för barnens hälsa, ingår motion i varje barns dag i småbarnspedagogiken i Esbo.

”Stadens plan för småbarnspedagogik styr oss också mot detta mål”, säger Tepponen.

Tepponen leder projektet ”Varhaiskasvatuksen aktiivinen arki” (Aktiv vardag inom småbarnspedagogiken) inom den finska småbarnspedagogiken. Hon är utbildad lärare inom småbarnspedagogik och motionsrådgivare.

Projektets fokus är att utveckla konkreta sätt att öka barnens motion i vardagen. Projektet har fått finansiering från Regionförvaltningsverket i Södra Finland och inleddes i Esbo hösten 2022.

Inom projektet har man bland annat utbildat personal och skaffat olika idrottsredskap för en utlåningspunkt för småbarnspedagogiken. Från utlåningspunkten kan enheterna reservera till exempel skidor, skridskor och utflyktspaket. Målet är att ta i bruk och förankra ett motionsinriktat verksamhetssätt inom småbarnspedagogiken i Esbo.

Motionsglädje tillhör alla

De flesta barn rör på sig tillräckligt. Ungefär en fjärdedel av barnen i småbarnspedagogikåldern rör sig dock mindre än rekommenderat. Enligt rekommendationerna om fysisk aktivitet i småbarnsåldern ska barn under skolåldern röra på sig tre timmar varje dag, varav en timme bör vara mer fartfylld motion som gör en andfådd.

”Småbarnspedagogerna har en viktig roll i synnerhet i att öka fysisk aktivitet hos barn som rör sig lite och uppmuntra dem att röra på sig. Inom småbarnspedagogiken kan man göra mycket för att främja barns fysiska aktivitet”, säger Tepponen.

Ett av målen med projektet har varit att uppmuntra barn som rör på sig för lite att motionera mer och att öka inkludering i fysisk fostran. Alla barn har rätt att delta i motion och idrott, få känna framgång och ta sig igenom lämpliga utmaningar samt uppleva motionsglädje.

Undersökningar visar att barn som har en annan språklig eller kulturell bakgrund rör på sig mindre på fritiden än de finska barnen. Undersökningarna visar också att det finns många samhälleliga orsaker till detta som är oberoende av individen, såsom strukturell ojämlikhet. Genom fysisk fostran inom småbarnspedagogiken kan man erbjuda motionsupplevelser för alla barn som deltar i småbarnspedagogiken. Inom projektet ”Varhaiskasvatuksen aktiivinen arki” har man till exempel strävat efter att främja alla barns fysiska aktivitet genom att uppmuntra familjer att röra på sig med sina barn.

”I pilotförsöket med modellen Kieltä liikkeellä (Språk i rörelse), som utvecklats inom projektet, har vi ordnat familjemotion och särskilt uppmuntrat familjer med olika språkliga och kulturella bakgrunder att delta. Motion och idrott har ett samband med utvecklingen av språkliga färdigheter. Motion genom lek och aktiviteter stöder också inlärningen av nya språk, så motion har många fördelar för dessa barn och deras familjer”, berättar Tepponen.

Man kan också främja jämställdhet och jämlikhet inom möjligheter till motion genom redskapsanskaffningar. Tack vare idrottsredskapsutlåningen kan också barn i familjer som inte har råd att skaffa utrustning pröva på nya grenar.

I inkluderande fysisk fostran beaktas barnens olika utgångspunkter.

”Vårt nyaste tillägg till utlåningspunkten för idrottsredskap är så kallade redskap för tillämpad motion”, berättar Tepponen. ”Sådana redskap är till exempel hjälpmedel för barn med nedsatt rörlighet, såsom skridskokälkar och specialgungor.”

Små insikter leder till ökad motion

Inom projektet Varhaiskasvatuksen aktiivinen arki inom småbarnspedagogiken har ett centralt fokus varit att utbilda och inspirera personalen.

Personalen har erbjudits konkreta metoder och praktiska verktyg för att öka fysisk aktivitet inom småbarnspedagogiken. Det har ordnats olika verkstäder och sparrningar samt producerats rikligt med material som uppmuntrar och stöder småbarnspedagogerna att utveckla och stärka en motionsinriktad verksamhetskultur. Både kommunala och privata daghem, invånarparker och familjedagvårdare har deltagit i arbetet.

Många enheter som har deltagit i utbildningarna har lagt märke till hur man genom små förändringar kan öka barnens fysiska aktivitet i vardagen.

”Om vi tejpar hoppa hage-rutor på daghemmets golv eller om gympasalens redskap står framme och får användas fritt av alla, ökar den fysiska aktiviteten under dagen nästan obemärkt”, säger Tepponen.

I Esbo deltar redan nästan 80 procent av de kommunala daghemmen i det nationella programmet Småbarnspedagogiken i rörelse. Programmet är ett riksomfattande motions- och välfärdsprogram, vars mål är att varje barn dagligen ska ha möjlighet att motionera och glädja sig åt att röra på sig.

”Målet är att få alla kommunala daghem i Esbo att gå med i programmet”, berättar Saara Salmi-Rautiainen, ansvarig expert på småbarnspedagogik inom nätverket för Småbarnspedagogik i rörelse i Esbo. ”Syftet är att förankra motion som ett genomgående arbetssätt i all verksamhet inom småbarnspedagogiken.”

Upp och hoppa – ut i den friska luften

Inom småbarnspedagogiken i Esbo kombineras motion också med friluftsliv. Möjligheterna i närnaturen utnyttjas aktivt. Ett särdrag i Esbo är att man i allmänhet även i stadsliknande miljöer har skog och friluftsområden i närheten.

”Vi uppmuntrar barnen att röra på sig ute. Vi firar bland annat temaveckan Ut i skogen två gånger om året i Esbo. Under temaveckan blir närnaturen en del av barnens inlärningsmiljö, och dagens vanliga aktiviteter genomförs i naturen”, berättar Tepponen.

På så sätt kan vi kombinera fördelarna med både motion och vistelse i naturen.

”Fröna till en motionsinriktad livsstil sås tidigt. Småbarnspedagogiken spelar en viktig roll i att skapa en positiv inställning till motion samt glädje och intresse för att röra på sig”, säger Salmi-Rautiainen.

Läs mer: