Projektet Motion genom spel medför motionsspel i skolornas vardag och undervisning

13.3.2025 12.02Uppdaterad: 26.3.2025 7.34
En motionsspelsvägg är en av de motionsspelslösningar som används i projektet Motion genom spel.

I undervisningen har man redan länge utnyttjat olika sätt att skapa upplevelser och stimulera undervisningen. Nu testar man olika motionsspel i skolorna och daghemmen i Esbo. I Viherlaakson koulu har man redan lagt märke till de positiva effekterna med motionsspel.

Våren 2024 tog Viherlaakson koulu i bruk en iWall-motionsspelvägg, som är en digital motionsspelenhet som produceras av det finländska bolaget CSE Entertainment Oy. Viherlaakso har också aktivt utnyttjat andra produkter för motionsspel, såsom Xbox Kinect, som man kan använda för att spela dansspel.

Tuukka Kallio, som arbetar som klasslärare och utvecklingskoordinator för inlärningsteknologin i Viherlaakson koulu, berättar att gnistan för försöket med motionsspel väcktes av Ruusutorpan koulus motionsspelsförsök. Enligt Kallio hade skolan en klar uppfattning om att teknologin kunde användas kreativt som ett verktyg för alla slags arbeten och aktiviteter.

"Vi upplever att man med digitala verktyg kan göra mer än att skriva eller spara filer i molntjänster. De är verktyg med vilka man kan aktivera skolans vardag, utveckla den gemensamma trivseln och ge mer upplevelser i undervisningen.”

Viherlaakson koulu är en av de skolor som deltar i Esbo stads projekt Motion genom spel, där man testar digitalt motionsspelande. Med detta avses en form av digitalt videospelande där spelarens egen kropp fungerar som spelkontroll.

Målet med projektet Motion genom spel är att öka motionen i enheter inom småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och på andra stadiet i Esbo. I försöken utreds dessutom om det digitala motionsspelandet kan utnyttjas som stöd för lärandet, till exempel som en del av lektionerna eller för aktivering under rasterna.

Smarta golv och spelväggar livar upp undervisningen i olika ämnen

På matematiklektionerna i Viherlaakson koulu får eleverna förutom den traditionella multiplikationsberäkningen också lära sig multiplikationstabellerna genom att hoppa över hinder på ett smartgolv.

”Samtidigt får man eleverna att röra på sig och det hjälper dem att orka bättre med skoldagen”, berättar Kallio.

iWall-motionsspelväggen används mångsidigt i Viherlaakson koulu. Den används både på lektionerna, rasterna och som belöning för ett lyckat arbete.

"iWall har också utnyttjats pedagogiskt som en del av sektorsövergripande inlärningshelheter. Till exempel i projektet Norden har man besökt Holmenkollen för att hoppa backhoppning, i Åre för att åka alpin skidåkning och paddlat kajak i Lettland. På så sätt har man kunnat lyfta fram sådant som olika länder är kända för och skapat en genuin stämning i skolan", beskriver Kallio användningen.

De populäraste spelen är olika spel som efterliknar traditionella idrottsgrenar, såsom fotboll och frisbeegolf. Även balansspel där man söker sig till olika ställningar som utmanar den motoriska funktionsförmågan och plattformsspel intresserar eleverna enligt Kallio.

Interaktiva smarta golv kan ge motionsupplevelser även i små utrymmen.

Att stärka sammanhållningen är en av de bästa sidorna med motionsspelandet: "Ibland är eleverna så andfådda att de måste ta pauser"

Man kan spela olika motionsspel ensam eller på tu man hand. Det viktigaste är att det är socialt och roligt, men man blir också svettig och ansträngd.

”Ibland är eleverna så andfådda att de måste ta pauser, men sedan finns det också lugnare spel”, säger Kallio.

Enligt Kallio är en höjning av sammanhållningen, en ökad trivsel och gruppbildning de bästa sidorna med motionsspelandet. Motionsspel ger upphov till grupper som normalt inte skulle bildas. De elever som är mer passiva och tysta på lektionerna har kunnat lysa med hjälp av dessa. Motionsspel hjälper till med gruppbildningen.

I Viherlaakson koulu har man sett att motionsspel motiverar skolgången även i större utsträckning.

”Elever som uttryckligen inte är motiverade att utföra uppgifter har skött skoluppgifterna på ett förtjänstfullt sätt för att få spela motionsspel. Om det till exempel har varit utmanande att göra hemläxor har motionsspelen för många varit en större motivator att göra dem fem gånger i rad", berättar Kallio.

Spelen ger motionsglädje för olika slags motionärer.

”När man spelar motionsspel är man inte fast med ansiktet i skärmen, utan man rör sig hela tiden och lever sig in i upplevelsen. Jag tycker att det är en social upplevelse att eleverna spelar tillsammans.”

Motionsspelens styrkor är att de är lätta att använda och mångsidiga

Digitala enheter kan till en början verka krävande att lära sig och använda. Kallio konstaterar dock att det inte finns någon anledning till oro.

”Det behövdes ingen djupgående utbildning för att lära sig användningen. Det räckte att vi en gång tittade igenom vilka spel som fanns där. Största delen av eleverna hade redan sett dessa på andra ställen.”

IWall-motionsspelväggen erbjuder många olika redskap för att göra undervisningen upplevelsebaserad och aktivera skoldagen. Kallio minns att motsvarande lösningar som stimulerar lärandet och skolans vardag har använts redan för länge sedan.

”I motionsspelenheter råkar nu lösningen vara digital. Tidigare tejpade man till exempel svar på multiplikationstabeller på gymnastiksalens väggar och man skulle kasta bollar på dem. Nu är det bara mycket lättare när spelet finns färdigt på enheten.”

Försöken med motionsspel fortsätter i enheterna för fostran och lärande i Esbo under hela 2025. Läs mer om projektet Motion genom spel här.

Projektet Motion genom spel finansieras genom det i regeringsprogrammet angivna programmet Finland i rörelse, som syftar till att öka den fysiska aktiviteten i varje åldersgrupp (www.finlandirorelse.fi).