Visste du att du kan logga in på vår responstjänst?
I fjol fick vi in över 36 000 kommentarer i vårt responssystem, det vill säga nästan hundra per dag. I responsen framgick att vissa var missnöjda med att det inte går att svara på ett svar som kommit från responstjänsten. Nu är även det möjligt.
Då du skickar respons som inloggad, kan du bläddra i respons som du skickat och se de svar som du fått. Du kan också kommentera svar som du fått eller ställa preciserande frågor. Vi kan även vid behov ställa preciserande frågor, så att vi kan besvara just den fråga du har.
Du kan skapa ett eget användarnamn på responstjänstens framsida(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) genom att klicka på ”logga in”. Om du behöver hjälp kan vi hjälpa dig via Esbo-infos chatt- och telefonrådgivning.
Du kan fortfarande skicka respons även utan att logga in. Du kan även skicka respons helt anonymt. Svar till användare som inte är inloggade skickas via e-post. Du kan dock inte skicka svar på svar som du fått per e-post.
I brådskande ärenden får du gärna ringa vår kundtjänst.
Plogning och sandning återkommande teman i responsen
Mängden respons har ökat från år till år. Endast under coronaåret 2020 var mängden mindre. Vi strävar till att svara på all respons inom fem arbetsdagar, och i de flesta fall lyckas vi med det. Under rusningstider, såsom under rikligt snöfall, kan det ta längre tid att få svar.
Förra året fick vi 36 138 kommentarer, varav de flesta gällde underhåll av gator och omgivningen. Särskilt plogning på vintern samt avlägsning av sandningssand och tömning av fulla sopkärl på våren är de vanligaste orsakerna till respons. Vi får också mycket respons om idrottsplatser. Vi får mycket positiv respons för underhållet av skidspåren.
Över de vanligaste ämnena har vi sammanställt en Vanliga frågor-sida:
Vanliga frågor om plogning och vinterunderhåll
Vanliga frågor om miljön (på finska)
Vanliga frågor om skidspår och skridskoplaner
Fler vanliga frågor hittar du på Esbo.fi genom att söka på ”vanliga frågor”.
