Tillsammans mot mobbning
Esbo stad har många verktyg för att förebygga och ingripa i mobbning samt för eftervård. Vi har alltid ett intensivt samarbete med barnen, ungdomarna och vårdnadshavarna. Vi har även flera samarbetsparter som stöd i arbetet mot mobbning. Dessutom har varje daghem, skola och gymnasium närmare enhetsspecifika åtgärder bland annat för att skapa sammanhållning i grupperna och vara vänner.
Varje daghem, skola och gymnasium har närmare enhetsspecifika åtgärder för att förebygga och ingripa i mobbning.
Det är oerhört viktigt att förebygga mobbning och trakasserier, och alla barn och unga får lära sig och handleds i att fungera i grupp genom hela lärstigen från småbarnspedagogiken till den grundläggande utbildningen och andra stadiet.
Att skapa sammanhållning i grupper tillämpas på såväl daghem som i skolor, och ungdomsledare åker runt på skolor alltid på hösten, i början av läsåret.
Är allt bra? Unga behöver en gemenskap att tillhöra och pålitliga vuxna omkring sig. Harri Rinta-aho, direktör för sektorn för Fostran och lärande, berättar hur man i Esbo samarbetar med elev- och studerandevården. Med finns även de ungas synsätt och erfarenheter.
Om du stöter på mobbning:
- Var en schysst kompis: om du upptäcker mobbning, visa ditt stöd för den mobbade, till exempel genom att ta med någon som blivit ensam i gruppen
- Om någon mobbar dig i skolan, ska du berätta det för läraren, rektorn eller någon annan vuxen person i skolan. På det här sättet kan hen ingripa i situationen.
- Berätta även för en vuxen om någon annan blir mobbad.
- Berätta vad som hände i situationen och vilka som var närvarande.
- Berätta också för en vuxen om du har stött på mobbning på nätet. Spara eventuella bevis, såsom meddelanden i sociala medier, SMS och e-postmeddelanden.
- Berätta om saken också för dina föräldrar eller en trygg vuxen till exempel i skolan.
- När du behöver hjälp, kan du förutom med läraren och rektorn, även ta kontakt med skolans kurator eller psykolog. Samtalet är konfidentiellt och dina önskemål och åsikter tas i beaktande.
Källa: Utbildningsstyrelsen
Om du misstänker att ditt barn utsätts för mobbning:
- Uppmärksamma förändringar som sker i ditt barns känslotillstånd eller beteende.
- Anmäl omedelbart till skolan (barnets lärare eller skolans rektor) om du upptäcker eller får kännedom om skolmobbning som riktas mot ditt barn eller mot andra barn.
- Du kan även anmäla mobbning som skett på fritiden, om du bedömer att saken kan ha en inverkan på barnets skolgång. Du kan även föra saken på tal med vårdnadshavarna till andra berörda barn.
- Även om du är orolig för ditt barn, ska du försöka tänka på hur saken kan hanteras på ett konstruktivt sätt också ur perspektivet för de andra berörda barnen.
- Om ditt barn har utsatts för mobbning, ska du vara ett stöd för hen. Uppmuntra hen att berätta om sina upplevelser när saken hanteras till exempel i skolan.
- Om ditt barn har deltagit i mobbning, ska du stöda hen i hanteringen av det med lärarna och andra barn som varit med i situationen.
Källa: Utbildningsstyrelsen
Esbos daghem, skolor och gymnasier hittar du via nedan angivna länkar:
Skolelever i Esbo får stöd i händelse av nätmobbning och -trakasserier av tjänsten Someturva.
Sociala medier, olika spelplattformar och meddelandeapplikationer som skolelever använder kan ibland orsaka problem i skolelevernas vardag. Med anledning av detta går det i tjänsten Someturva att få lättillgänglig hjälp i tråkiga situationer på nätet.
Tjänsterna är till stöd förutom för barn och unga som går i den finskspråkiga grundskolan, även för deras vårdnadshavare. Stöd kan även fås i hur undervisningspersonalen tillsammans med eleverna hanterar mobbningssituationer som har skett på nätet.
Someturva ger hjälp via en webbapplikation, till vars användning det krävs en skolspecifik kod (koden fås av den egna skolan). Eleven loggar in i Someturva och beskriver sin situation utgående från frågorna som ställs i applikationen. Därefter diagnostiserar Someturvas sakkunniga situationen och skickar ett svar till användaren via applikationen. Svaret innehåller en bedömning av situationen samt anvisningar om vad som behöver göras för att lösa situationen.
Du får hjälp av oss med vilken som helst problemsituation på nätet:
- mobbning
- stalking på nätet
- spridning av rykten
- sexuella trakasserier
- spridning av nakenbilder
- fejkprofiler
- hatretorik
Login: Someturva(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Du får aktiveringskoden av din lärare/skola.
Läs mer om tjänsten Someturva(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Yhdessä vahvaksi yhteisöksi – Ei kiusaamiselle (Stark gemenskap tillsammans – nej till mobbning) är en plan för förebyggande av mobbning i Esbo från småbarnspedagogiken till utbildning på andra stadiet. Målet med planen är att främja elevernas och studerandes välfärd samt stärka gemenskapheten i skolor och läroanstalter.
Inom småbarnspedagogiken, skolorna och gymnasierna bedrivs ett långsiktigt arbete för att alla barn, unga och vuxna ska ha det bra och för att ingen ska utsättas för mobbning. Antimobbningsplanen inom fostran och undervisning uppdaterades hösten 2020. Enheterna för småbarnspedagogik, skolor och gymnasier ansvarar för att genomföra åtgärderna inom respektive enhet.
En stor del av fallen med skolmobbning kan utredas genom ett samarbete mellan skolan och hemmen, utan hjälp av externa aktörer. När konfliktsituationen är allvarlig och pågår länge, kan det hända att skolans och vårdnadshavarnas knep och ork tar slut. I sådana fall kan det vara oerhört nyttigt att bjuda in en extern och opartisk sakkunnig för att reda ut konflikten. Esbo stad samarbetar med Stationens Barn r.f. via programmet K-0+.
Med hjälp av K-0+-verksamheten ingriper man i långdragna och utmanande fall av skolmobbning. K-0+-arbetet ingriper i mobbningen och bedrivs förutom tillsammans med eleverna och vårdnadshavarna, även med ett brett nätverk av sakkunniga.
I arbetet kan medverka såväl skolans personal som socialarbetet, polisen, barnskyddet och vilken annan instans som helst som finns i barnets eller den ungas liv. Man strävar efter att hitta roten till konflikten genom att diskutera med de olika parterna både separat och vid gemensamma möten.
Tjänsten är riktad i synnerhet till högstadier. Skolans rektor eller elevvård beställer vid behov tjänsten K-0+. Om eleven eller vårdnadshavaren önskar att tjänsten används, måste de komma överens om saken med den ungas skola.
Hörande av samtliga parter
Allvarliga fall av mobbning är ofta mångfasetterade: i dem kan flera brottsrubriceringar uppfyllas, förövarnas och offrens roller är oklara och konflikterna kan sträcka sig också till fritiden och sociala medier. Situationerna har många gånger tillspetsats så att samarbetet hemmet och skolan emellan har försvårats. Att höra samtliga parter, opartiskhet och att stöda familjerna är avgörande för att reda ut situationen och uppnå långvariga effekter.
Syftet med K-0+-verksamheten är inte att ersätta befintliga verksamhetsmodeller, utan att stärka dem och att bidra med mer kompetens i skolorna gällande bland annat ungdomsarbetet och arbetet som görs med familjerna. I arbetet erbjuds konsultation, man utnyttjar gemensamma möten och förhandlingar samt vägleder till nödvändiga tjänster och följer upp situationen även efter att den har lugnat ned sig.
Läs mer på Stationens Barn r.f.:s webbplats(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) (extern länk, på finska)(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Ungas synsätt på mobbning och förebyggande av den. I podcastserien Safe Espoo berättar unga om personliga erfarenheter både som mobbade och mobbare, och om var de har fått hjälp.
Man har lyssnat på podcasterna i högstadierna och gymnasierna under lektionstid och sedan diskuterat ämnena i dem under ledning av lärarna.
Lyssna på podcasterna här:
I avsnittet Kiusatun tarina (Den mobbades berättelse)(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) berättar gästen Pauliina om hur hon utsattes för psykisk mobbning i lågstadiet från årskurs tre till årskurs sex. Pauliina förstod egentligen först i vuxen ålder i terapi att behandlingen av henne i lågstadiet var mobbning.
Avsnittet Kiusaajan tarina (Mobbarens berättelse)(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) gästas av Carolina, som i barndomen utsattes för mobbning, vilket lämnade djupa psykiska ärr i henne. Senare upptäckte Carolina att hon blev mobbare, eftersom hon tänkte att hon på så sätt i andras ögon skulle se ut som en självsäker och cool person. Carolina berättar hur hon började ändra sina dåliga beteendemönster, för att lära sig att behandla människor med respekt.
Avsnittet Asiantuntijoiden kanssa käyty keskustelu (Diskussion med sakkunniga)(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) gästas av överkonstapel Jenni Romanoff och Ruusutorpan koulus kurator Annika Wiik.
En arbetsgrupp inom sektorn för fostran och lärande i Esbo har gjort en kort animation som är riktad till alla årskurser, från förskolan till gymnasiet, för att hjälpa att förebygga och ingripa i mobbning, trakasserier, diskriminering och våld.
I videon har vi utnyttjat idéer som elever och studerande i Esbo har kommit med, om hur skolan kan bli en trygg och bra plats för alla. Videon har finansierats med stöd av Utbildningsstyrelsen via projektet Framgång genom handledning.
Videorna finns här
finska: Mutteri ja Vatupassi tulevat!(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) - YouTube
svenska: Mutter och Vattenpass kommer!(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) - YouTube
engelska: The Bolt and the Level(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) - YouTube
Inspelningen av mötet för vårdnadshavare, som ordnades 28.8 av sektorn för fostran och lärande i Esbo, har publicerats.
Ämnet diskuterades av Esbo stads direktör för sektorn för fostran och lärande Harri Rinta-aho, kommissarie Hannu Väänänen från polisinrättningen i Västra Nyland och direktören för Someturvas första hjälpen-enhet Kaisa Rissanen.
Videorna har textning på finska, svenska och engelska. Språket kan väljas i menyn under kugghjulet.
Trygghet i skolorna och gymnasierna i Esbo -inspelningen(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)