Digital myndighetspost
Under år 2026 övergår Finland till att i första hand sköta myndighetskommunikationen i digital form. Det här innebär att myndighetspost, såsom beslut, meddelanden och kallelser i första hand skickas digitalt via Suomi.fi-meddelanden till personer som uträttar ärenden på webben och autentiserar sig med Suomi.fi-autentisering.
Hur framskrider beredningen?
År 2025 är en övergångsperiod
När du loggar in på en digital myndighetstjänst föreslår systemet automatiskt att du ska ta i bruk Suomi.fi-meddelanden.
Under år 2026
För alla medborgare som sköter ärenden digitalt skapas automatiskt en postlåda för Suomi.fi-meddelanden under början av år 2026. Ändringen sker efter att lagstiftningen om digital delgivning av myndighetspost har trätt i kraft. I fortsättningen får du myndighetspost från flera olika myndigheter till din Suomi.fi-postlåda. Suomi.fi-meddelandena ersätter pappersposten från myndigheter. Papperspost förblir dock ett alternativ för dem som inte kan eller vill använda digitala tjänster.
Efter detta skickar vi i första hand också Esbo stads myndighetspost digitalt till alla Esbobor som uträttar ärenden på webben. Under år 2026 övergår Esbo stads myndighetskommunikation stegvis till att alltmer utnyttja Suomi.fi-meddelanden. Alla system är dock inte färdiga för förändringen genast i början av året. Vi fortsätter digitalisera helheten under året.
Under åren 2026–2027
Målet är att det ska bli möjligt att läsa myndighetsmeddelanden även via privata digitala posttjänster, efter att lagstiftningen och de tekniska förutsättningarna är klara.
Läs mer: Myndighetsposten blir digital
Mer information om Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/meddelanden(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)