Digital myndighetspost
Posten från myndigheter blir i första hand digital från början av år 2026. Det här innebär att myndighetspost, såsom beslut, meddelanden och kallelser i första hand skickas digitalt via Suomi.fi-meddelanden till personer som uträttar ärenden på webben och autentiserar sig med Suomi.fi-autentisering.
Hur framskrider med beredningen?
År 2025 är en övergångsperiod
När du loggar in på en digital myndighetstjänst föreslår systemet automatiskt att du ska ta i bruk Suomi.fi-meddelanden.
Från början av år 2026
För alla medborgare som sköter ärenden digitalt skapas automatiskt en postlåda för Suomi.fi-meddelanden från början av år 2026. I fortsättningen får du myndighetspost från flera olika myndigheter till din Suomi.fi-postlåda. Suomi.fi-meddelandena ersätter pappersposten från myndigheter. Papperspost förblir dock ett alternativ för dem som inte kan eller vill använda digitala tjänster.
Efter årsskiftet skickar vi i första hand också Esbo stads myndighetspost digitalt till alla Esbobor som uträttar ärenden på webben. Under år 2026 övergår Esbo stads myndighetskommunikation stegvis till att alltmer utnyttja Suomi.fi-meddelanden. Alla system är dock inte färdiga för förändringen genast i början av året. Vi fortsätter digitalisera helheten under året.
Under åren 2026–2027
Målet är att det ska bli möjligt att läsa myndighetsmeddelanden även via privata digitala posttjänster, efter att lagstiftningen och de tekniska förutsättningarna är klara.