Digitaalinen viranomaisposti
Suomi siirtyy vuoden 2026 alusta alkaen ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään. Tämä tarkoittaa, että viranomaispostit kuten päätökset, ilmoitukset ja kutsut toimitetaan ensisijaisesti sähköisesti Suomi.fi-viestien kautta henkilöille, jotka asioivat sähköisesti ja tunnistautuvat Suomi.fi-tunnistuksella.
Miten valmistelu etenee?
Siirtymävaiheessa vuoden 2025 aikana
Suomi.fi-viestien käyttöönottoa ehdotetaan automaattisesti, kun henkilö tunnistautuu julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin.
Vuoden 2026 alusta
Kaikille sähköisesti asioiville kansalaisille luodaan automaattisesti postilaatikko Suomi.fi-viesteihin vuoden 2026 alusta alkaen. Jatkossa saat sinne viranomaispostia useilta eri viranomaisilta. Suomi.fi-viestit korvaa viranomaisilta saapuvan paperipostin. Paperiposti säilyy kuitenkin vaihtoehtona heille, jotka eivät voi tai halua käyttää digitaalisia palveluita.
Myös Espoon kaupungin viranomaisposti toimitetaan vuoden alusta alkaen ensisijaisesti digitaalisenakaikille kuntalaisille, jotka asioivat sähköisesti. Espoon kaupungin viranomaisviestintä siirtyy vuoden 2026 aikana asteittain ja yhä vahvemmin Suomi.fi-viestien käyttöön. Kaikki järjestelmät eivät kuitenkaan ole muutokseen vielä valmiita vuoden alusta alkaen, mutta kokonaisuus digitalisoituu koko ajan.
Vuoden 2026–2027 aikana
Tavoitteena on mahdollistaa viranomaisviestien lukeminen myös yksityisten digipostipalvelujen kautta, kun lainsäädäntö ja tekniset edellytykset ovat valmiit.