Den mest betydande bullerkällan utomhus i Esbo är trafiken. Tillfälliga bullerkällor är bland annat byggarbetsplatser och evenemang. Utöver dessa uppfattas ibland ljud från grannskapet, såsom ljud av djur samt buller som orsakas av teknisk utrustning eller ventilation, som störande. Olika ljud i bostaden hör till en rimlig grad till höghusboendet i synnerhet, och om de anses vara orimliga ansvarar bostadsaktiebolagen i första hand för att ingripa i dem. Staden och andra myndigheter ansvarar för så kallat miljöbuller, det vill säga bland annat buller från trafik och byggarbetsplatser. De viktigaste bullerkällorna i Esbo och hur man kan förhindra exponeringen för dem beskrivs nedan.
Vägtrafiken är den största bullerkällan i Esbo. Vägtrafikbullret förekommer speciellt längs stora, bullriga vägar, såsom ringvägarna, Åbo motorväg och Västerleden. Nylands NTM-central(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) ansvarar för bullerbekämpningen på dessa vägar. Stadsteknikcentralen ansvarar för bullerbekämpningen på Esbo stads gator och vägar. Ibland orsakar även ett störande körbeteende buller och det är polisens uppgift att ingripa i detta.
Motorfordon orsakar buller främst genom motorer och däck. Motorbullret kommer från bilens motor och det framkommer mest när fordonet går långsamt. Förbränningsmotorerna är mer högljudda än elmotorerna så i och med att trafiken elektrifieras minskar motorbullret, vilket torde minska trafikbuller vid låga hastigheter. Elektrifieringen har dock en relativt liten inverkan på buller från motorvägarna, eftersom där bullret från däck är högre.
Rullningsbullret orsakas av kontakten mellan däck och vägbana. Rullningsbullret är ringa när fordonet går med en hastighet på mindre än 40 km/h, men med en hastighet på mer än 60 km/h är rullningsbullret den största bullerkällan. Rullningsbullret är högre med dubbdäck än med andra däcktyper. Ju tyngre fordonet är, desto högre är rullningsbullret.
Man strävar efter att bekämpa vägtrafikbullret på många sätt, såsom med bullerskydd och genom planläggning. Genom planläggning kan till exempel styras placeringen av byggnader i förhållande till bullerproducerande verksamhet och därmed förhindras exponering för buller.
I Esbo berör bullret från järnvägstrafiken områden längs kustbanan. Buller kommer från kontakten mellan hjul och räls, stötljuden vid växlar och utropen på tågstationer.
På snabbspårvägen Spårjokern börjar trafikeringen 2024. Bullerbekämpningen har från början beaktats vid planeringen av den så att växlarna har placerats på ett sådant sätt att det buller som hörs från dem skulle störa så lite som möjligt. Spårets kurvor har gjorts vida så att man undviker gnissel. Vid behov försöker man minska stombuller och vibrationer med dämpande mattor som monteras under spåret under byggfasen.
I Esbo orsakar vattentrafiken endast tillfälliga bullerolägenheter.
Flygbullret kan ställvis upplevas som störande i Esbo. Därför kan det vara nödvändigt att ägna särskild uppmärksamhet åt ljudisolering av takkonstruktioner i dessa områden. Flygplanerna lyfter vanligen från Helsingfors-Vanda flygplats västerut och sydväst, det vill säga mot Esbo. De landande flygplanen orsakar i synnerhet buller för Esbo endast under öst- eller nordvindarna.
Esbo har inte alls mycket industri som orsakar buller. Verksamhet som orsakar betydande buller kräver ofta ett miljötillstånd. Till exempel bergbrytning och -krossning, motorsport samt skjutbanor är utöver industrin sådan verksamhet, vars buller kan regleras med hjälp av ett miljötillstånd.
Tillfälliga bullerkällor är bland annat byggnadsplatser och olika publikevenemang. Om vissa tillfälliga funktioner ska göras en bulleranmälan till miljötillsynen. I beslutet gällande bulleranmälan kan till exempel begränsas tiden för bullrig verksamhet och ges bestämmelser om bullerbekämpning. Yrkesverksamhet som orsakar speciellt störande buller ska meddelas närområdet om exempelvis ett byggarbete eller ett evenemang kan orsaka störningar.