Espoon merkittävin ulkotilojen melulähde on liikenne. Väliaikaisia melulähteitä ovat mm. rakennustyömaat ja tapahtumat. Näiden lisäksi häiritseväksi koetaan toisinaan myös naapurustosta kuuluvat äänet, kuten eläinten äänet sekä teknisten laitteiden tai ilmanvaihdon aiheuttama melu. Varsinkin kerrostaloelämään asumisen äänet kuuluvat kohtuullisessa määrin, ja jos ne koetaan kohtuuttomaksi, on niihin puuttuminen ensisijaisesti taloyhtiöiden vastuulla. Kaupungin ja muiden viranomaistahojen vastuulla on ns. ympäristömelu, joka tarkoittaa mm. liikenteen ja rakennustyömaiden melua. Alla kerrotaan Espoon suurimmista melulähteistä ja siitä, kuinka niille altistumista ehkäistään.
Tieliikenne on suurin melulähde Espoossa. Tieliikennemelua on etenkin suurten väylien varrella, kuten kehäteiden, Turun moottoritien ja Länsiväylän läheisyydessä. Uudenmaan ELY-keskus(ulkoinen linkki) on vastuussa näiden teiden meluntorjunnasta. Espoon kaupungin katujen ja teiden meluntorjunnasta vastaa kaupunkitekniikan keskus. Toisinaan myös häiritsevä ajokäyttäytyminen aiheuttaa melua, ja siihen puuttuminen on poliisin tehtävä.
Espoon tieliikenteen melumallinnuksia voi tarkastella Espoon karttapalvelusta(ulkoinen linkki), jonka ympäristö-osiosta saa avattua melualueet-kartat.
Moottoriajoneuvot aiheuttavat melua pääasiassa moottoreiden ja renkaiden kautta. Moottorimelu tulee auton moottorista ja sen merkitys on suurin silloin, kun ajoneuvo kulkee hitaasti. Polttomoottorit ovat kovaäänisempiä kuin sähkömoottorit, joten liikenteen sähköistyessä moottorimelu vähenee, mikä pienentänee liikenteen melua silloin, kun ajetaan alhaisilla nopeuksilla. Moottoriteiden meluun sähköistyminen ei kuitenkaan juuri vaikuta, sillä siellä renkaiden aiheuttama melu on suurempaa.
Vierintämelu tulee renkaiden pyörimisestä tien pinnalla. Vierintämelu on vähäistä silloin, kun ajoneuvo liikkuu alle 40 km tunnissa, mutta yli 60 km:n tuntivauhdissa vierintämelu on suurin melulähde. Vierintämelu on suurempaa nastarenkailla kuin muilla rengastyypeillä. Mitä painavampi ajoneuvo on, sitä voimakkaampaa vierintämelu on.
Tieliikennemelua pyritään torjumaan monella tapaa, kuten meluesteillä ja kaavoituksella. Kaavoituksella voidaan esimerkiksi ohjata rakennusten sijoittelua suhteessa melua tuottavaan toimintaan ja tällä tavoin ehkäistä melulle altistumista.
Espoossa rautatieliikenteen melu koskee rantaradan varrella olevia alueita. Melua syntyy junien liikkumisesta raiteilla, raiteiden vaihteista ja juna-asemien kuulutuksista.
Raide-Jokerin pikaraitiotie alkaa liikennöidä vuonna 2024. Sen suunnittelussa on huomioitu meluntorjunta alusta lähtien siten, että vaihteet on sijoitettu niin, että niiden käytöstä kuuluva melu häiritsisi mahdollisimman vähän. Raiteiden kaarteista on tehty loivia, jotta niistä ei kuuluisi kirskuntaa. Runkomelua ja tärinää pyritään vähentämään tarpeen vaatiessa vaimentavilla matoilla, jotka asennetaan raiteiden alle rakennusvaiheessa.
Vesiliikenne aiheuttaa Espoossa meluhaittoja vain ajoittain.
Espoossa saatetaan paikoitellen kokea lentomelu häiritsevänä. Tämän vuoksi näillä alueilla saattaa olla tarpeen kiinnittää huomiota erityisesti kattorakenteiden ääneneristävyyteen. Lentokoneet nousevat Helsinki-Vantaan lentokentältä pääsääntöisesti länteen ja lounaaseen eli Espoon suuntaan. Laskeutuvien lentokoneiden melua havaitaan Espoossa yleensä vain itä- tai pohjoistuulten aikana.
Espoossa ei juurikaan ole melua aiheuttavaa teollisuutta. Toiminta, josta aiheutuu merkittävää melua, tarvitsee usein ympäristöluvan. Esimerkiksi kallion louhinta ja murskaus, moottoriurheilu sekä ampumaradat ovat teollisuuden lisäksi toimintoja, joiden melua voidaan säädellä ympäristöluvan avulla.
Väliaikaisia melulähteitä ovat mm. työmaat ja erilaiset yleisötapahtumat. Tietyistä tilapäisistä toiminnoista tulee tehdä ympäristövalvontaan meluilmoitus. Meluilmoituksesta tehtävässä päätöksessä voidaan esimerkiksi rajoittaa meluavan toiminnan toiminta-aikoja ja antaa määräyksiä meluntorjunnasta. Erityisen häiritsevää melua aiheuttavasta ammattimaisesta toiminnasta tulee tiedottaa lähialueelle, mikäli esim. rakennustyöstä tai tapahtumasta voi aiheutua häiriötä.