Tuki- ja inkluusio -projektien yhteinen paneelikeskustelu suuntasi katseet tulevaisuuteen

Kesäkuussa 5.6.2023 järjestettiin paneelikeskustelu Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta sekä esi- ja perusopetusta Espoossa. Oikeus oppia: Tuki ja inkluusio -projektien yhteinen paneelikeskustelu haluttiin järjestää ennen projektien päättymistä. Paneelikeskustelussa suunnattiin katseet tulevaisuuteen ja keskusteltiin tukeen ja inkluusioon liittyvien asioiden kehittämisestä, jotta varmistetaan lapsen ja nuoren yhtenäinen kasvun ja oppimisen polku ja yhteistyö eri toimijoiden välillä.
Tilaisuus järjestettiin osallistujille Teamsin välityksellä ja suunnattiin erityisesti kasvun ja oppimisen toimialan asiantuntijoille ja päälliköille sekä rehtoreille ja varhaiskasvatusyksiköiden johtajille. Tilaisuuteen olivat tervetulleita myös kaikki aiheesta kiinnostuneet. Tilaisuuden avasi suomenkielisen perusopetuksen tulosyksikön johtaja Juha Nurmi.
Panelistit keskustelivat muun muassa inkluusion johtamisesta, henkilöstön osaamisen kehittämisestä ja monialaisen yhteistyön rakentamisesta Espoossa.
Paneelikeskustelussa olivat mukana panelistit:
- Vetäjä: Yagmur Özberkan (toimittaja, juontaja)
- Sari Ahola (varhaiskasvatusyksikön johtaja, Hösmärin päiväkoti)
- Jonna Kari (psykologipalvelujen päällikkö, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue)
- Miia Loisa-Turunen (opetuksen tuen päällikkö, suomenkielinen perusopetus)
- Aaro Partanen (perusopetuksen rehtori, Ruusutorpan koulu)
- Outi Saloranta-Eriksson (opetuspäällikkö, svenska bildningstjänster)
- Anita Vataja (varhaiskasvatuksen asiantuntija, tuen asiat, suomenkielinen varhaiskasvatus)
Kiitos mielenkiinnosta, puheenvuoroista ja hyvistä kysymyksistä kaikille osallistuneille!
Taustaa Tuki- ja inkluusio -hankkeista
Espoossa on ollut toiminnassa kaksi Oikeus oppia: tuki ja inkluusio -hanketta:
- Oppimisen tuen ja inkluusion kehittäminen Espoon varhaiskasvatuksessa ja
- Oikeus oppia: opetuksen tuki ja inkluusio esi- ja perusopetuksessa.
Hankkeiden avulla on edistetty varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen laatua ja tasa-arvoa. Oikeus oppia -kehittämisohjelman loppuraportissa on listattu kehittämisehdotuksia, jotka on jaoteltu 12 eri teeman alle lainsäädäntöön ja muuhun kehittämiseen liittyen. Projektit ovat osa Opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia- kehittämisohjelmaa 2020–2022.
Eheä ja sujuva oppimispolku - pidetään kaikki mukana!
Kasvun ja oppimisen toimiala haluaa varmistaa kaikille lapsille ja nuorille eheän ja sujuvan oppimispolun ja kehittää jatkuvasti päiväkotien, koulujen ja huoltajien välistä yhteistyötä.
”Lapsen ja nuoren oppimisen polkua rakennetaan oppijalähtöisesti, yhdessä lasten, nuorten ja kotien sekä asiantuntijoidemme kanssa”, Espoon kaupungin kasvun ja oppimisen toimialajohtaja Harri Rinta-aho on todennut jo aiemmin. Lue lisää
Kysyttäessä Espoon tavoitteita inkluusion suhteen paneelikeskustelussa suomenkielisen perusopetuksen opetuksen tuen päällikkö Miia Loisa-Turunen toi puheenvuorossaan esiin lähikouluperiaatetta, jota noudattamalla mahdollistetaan oppilaille myös sosiaalisia suhteita koulun läheltä.
Inklusiiviset käytänteet kiinnostivat myös rehtoriseminaarissa
Kevään 2023 rehtoriseminaarissa pedagogisista interventioista ja inklusiivisista käytänteistä hyvinvoinnin ja oppimisen tukemiseksi puhuivat FT, Kaitaan koulun rehtori Ritva Mickelsson ja KT, Lintuvaaran koulun rehtori Birgit Paju. Käytänteistä oli esimerkkeinä mm. sosiaalipedagoginen koira- ja hevostoiminta, joista on kokemusta myös Espoossa. Lue lisää verkkosivuiltamme
”Esimerkiksi hevostoiminnan toteuttamisessa kokemuksellisuus ja elämyksellisyys ovat tärkeitä: ”Tutkimuksen mukaan opettajat, jotka muokkaavat ja mahdollistavat osallistavia oppimisympäristöjä ja ottavat käyttöön tavallisesta poikkeavia yhteisöllisiä oppimismenetelmiä, mahdollistavat oppilaiden välisten sosiaalisten suhteiden muodostumisen samalla kun luovat luottamuksellisia pedagogisia suhteita oppilaisiin” (Mickelsson, 2023).
Rehtoriseminaarin aikaan keväällä rehtorit pääsivät myös tutustumaan esimerkiksi inkluusiomallilla toimiviin luokkiin Espoossa, mm. Lintulaakson koululssa. Aihe oli esillä myös kesällä SuomiAreenassa.
Inkluusio esillä myös podcast-jaksoissamme
Voit myös kuunnella podcast-jakson, jossa kerrotaan Lintulaakson koulun inkluusiomallista. Lisäksi sarjan ensimmäinen jakso keskittyy inkluusioon sekä opettajien väliseen yhteistyöhön. Viime syksynä aloitettiin Tukevaa puhetta -podcast-sarja, joka paneutuu opetuksen tukeen espoolaisissa kouluissa. Lue lisää aikaisemmasta uutisestamme.
Voit kuunnella kaikki jaksot Spotifysta tai SoundCloudista.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Podcastien teemoissa on mm. Nepsy-piirteisten oppilaiden huomioiminen koulussa sekä Monikielisen oppilaan oppiminen ja kielitietoisuus. Tekstivastineet löytyvät Espoon perusopetuksen verkkosivuilta kohdasta artikkelit.