Lasten ja nuorten tukena aina aikuisuuteen asti

4.4.2023 4.53Päivitetty: 12.4.2023 8.18
kuvituskuva

Kasvun ja oppimisen toimiala haluaa varmistaa kaikille lapsille ja nuorille eheän ja sujuvan oppimispolun ja kehittää jatkuvasti päiväkotien, koulujen ja huoltajien välistä yhteistyötä. Eheällä oppimispolulla kaikilla on mahdollisuus kasvaa, oppia ja kehittyä omaan parhaimpaansa.

Tavoitteena on etsiä jokaiselle lapselle hänelle ominainen tapa oppia ja varmistaa sujuvat siirtymät varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja siitä perusopetukseen ja aina toiselle asteelle eli lukioon tai ammattiopintoihin asti. Näin ehkäistään muun muassa lasten ja nuorten syrjäytymistä ja tuetaan hyvän elämän avaimien löytämistä.

”Lapsen ja nuoren oppimisen polkua rakennetaan oppijalähtöisesti, yhdessä lasten, nuorten ja kotien sekä asiantuntijoidemme kanssa”, Espoon kaupungin kasvun ja oppimisen toimialajohtaja Harri Rinta-aho sanoo.

Lasten ja nuorten erilaiset tarpeet

Tärkeänä tavoitteena on tunnistaa lasten ja nuorten erilaiset tarpeet. Tämä tarkoittaa muun muassa säännöllisiä arviointikeskusteluja kotien kanssa, jotta kaikki aikuiset voivat yhdessä tukea lapsen ja nuoren kehittymistä.

Toimiala haluaa tällä tavoin lisätä yhteistyötä kotien ja huoltajien välillä, ja huoltajat halutaan mukaan myös uusien palveluiden suunnitteluun ja olemassa olevien kehittämiseen.

Yksi esimerkki tästä ovat olleet nuorten turvallisuusteemailta sekä alueelliset vanhempainillat. Tapahtumat on suunnattu yläkouluikäisten ja toisen asteen opiskelijoiden huoltajille sekä nuorille itselleen.

”Nuori tarvitsee yhteisön, johon kuulua, sekä luotettavia aikuisia ympärilleen. Hyvinvointi muodostuu toki monista asioista, mutta yksin ei pärjää kukaan. Kodin ja harrastusporukan lisäksi koulu on tärkeä yhteisö, johon jokaisen lapsen ja nuoren pitäisi olla hyvä tulla”, Rinta-aho toteaa.

Uudet tietojärjestelmätkin tukevat opinpolun sujuvoittamista

Myös uudet tai kehitteillä olevat tietojärjestelmät tukevat yhteistyötä huoltajien kanssa. Päiväkotien ja kotien välistä yhteydenpitoa helpottaa uusi järjestelmä eVaka. Tämän palvelun kautta huoltaja ja päiväkoti voivat viestiä ja pitää yhteyttä tietoturvallisesti.

Kotien ja koulujen yhteistyöhön suunnitellaan uutta tietojärjestelmä DigiOnea, joka on tarkoitus ottaa käyttöön asteittain tulevina vuosina. Se korvaisi nykyisen Wilma-järjestelmän.

DigiOne ja eVaka tukevat myös siirtymävaiheita, kun lapsen ja nuoren tietoja siirretään eteenpäin esimerkiksi esiopetuksesta ensimmäiselle luokalle ja myöhemmin yläkouluun ja toiselle asteelle siirryttäessä.

Lisäksi ne tukevat päiväkotien ja koulujen toimintakulttuurin ja johtamisen muutosta, sekä toiminnan suunnittelua ja yksilöllisen oppimispolun rakentamista. Näin henkilökunnan työaikaa vapautuu itse tärkeimpään: varhaiskasvatukseen ja opetukseen.

Turvallinen ympäristö kasvaa ja oppia

Espoossa jokaiselle lapselle ja nuorelle etsitään oma tapa edetä opinnoissa.

”Lapset ja nuoret saavat kasvaa ja opiskella psyykkisesti ja fyysisesti turvallisessa ympäristössä, jossa he voivat oppia ja onnistua. Ajatus lapsen ja nuoren parhaasta ohjaa toimintaamme”, Rinta-aho painottaa.

”Haluamme varmistaa, että kaikki saavat riittävät taidot jatko-opintoja ja hyvää elämää varten. Myönteiset tunnekokemukset, ilo ja uutta luova toiminta edistävät oppimista ja innostavat kehittämään omaa osaamista.”

Turvallinen oppimisympäristö pyritään takaamaan nuorelle koko opintopolun ajalle.

Oppivelvollisuusikä nousi 18 ikävuoteen syksyllä 2021, mikä takaa esimerkiksi lukio-opetuksen maksuttomuuden. Muutoksella nuoria halutaan tukea entistä enemmän eri elämänvaiheissa ja valinnoissa.

Tavoitteena on, että mahdollisimman moni nuori saa paikan toisen asteen opinnoista suoraan perusopetuksen jälkeen. Espoossa perusopetuksen päättäville nuorille on tehty muun muassa selkeä, kuvallinen ohje tukemaan ammatillisiin opintoihin, lukiokoulutukseen ja valmisavaan koulutukseen hakua.

”Teemme myös tiivistä yhteistyötä Espoon koulutuskuntayhtymä Omnian ja ruotsinkielisen ammattioppilaitos Practicumin sekä kasvun ja oppimisen toimialan nuorisopalveluiden etsivän nuorisotyön ja Ohjaamotalon kanssa”, Rinta-aho toteaa.

”Olemme myös läsnä erilaisissa ympäristöissä ja löydämme keinot tavoittaa kotiin jääneet nuoret. Tuki tulee tarvittaessa nuoren luo.”

Hyödyllisiä linkkejä:

  • Perusopetus
  • Esiopetus
  • Kasvatus ja opetus
  • Nuorisopalvelut
  • Varhaiskasvatus