Pääkaupunkiseudun rehtorit vierailivat espoolaisissa kouluissa maaliskuussa

11.4.2023 9.18Päivitetty: 11.4.2023 10.08
koulun kirjasto.
Lintulaakson koulu on alakoulu, jossa on 530 oppilasta. Kouluvierailulla huomiota herätti Lintulaakson koulun upea kirjasto.Kuva: Muusa Kostilainen

Rehtoriseminaari Dipolissa 16.-17.3. kokosi pitkästä aikaa pääkaupunkiseudun rehtorit yhteen ja lähes 200 rehtoria kokoontui Espoon Dipoliin rehtoriseminaariin, joka alkoi torstaina 16.3. kouluvierailuilla Espoon kouluihin. Jokainen pääsi vierailulle kahteen valitsemaansa kouluun. Kouluvierailujen aiheet vaihtelivat koulun mukaan, mutta monessa koulussa esiteltiin inkluusiota sekä esimerkiksi painotettua opetusta.

Myös osallisuus ja erilaiset vuosikellot olivat esittelyn kohteena, esimerkiksi pedagoginen vuosikello lukuvuoden suunnittelun työkaluna sekä hyvinvoinnin vuosikello.

Torstaina iltapäivällä kokoonnuimme kaikki kuulemaan yhteistä ohjelmaa Dipolissa. Toimialajohtaja Harri Rinta-Aho kertoi Espoosta kasvun ja oppimisen kaupunkina. Toimialajohtaja nosti esille kaikille pääkaupunkiseudun kunnille tärkeitä kysymyksiä, kuten nopean kansainvälistymisen tuomat kustannuspaineet. Vieraskielisten osuus on kasvanut ja sen tulee näkyä kunnille jaettavissa valtionosuuksissa.

Inklusiivisista käytänteistä esimerkkinä eläinavusteisuus

Pedagogisista interventioista ja inklusiivisista käytänteistä hyvinvoinnin ja oppimisen tukemiseksi puhuivat FT, Kaitaan koulun rehtori Ritva Mickelsson ja KT, Lintuvaaran koulun rehtori Birgit Paju. Käytänteistä oli esimerkkeinä mm. sosiaalipedagoginen koira- ja hevostoiminta, joista on kokemusta myös Espoossa.

Poju-poni on saanut espoolaisilta koululaisilta rapsutuksia jo 15 vuotta, ja oppilaat onnistumisen kokemuksia! Rehtori Ritva Mickelsson tietää miten ponit auttavat oppimaan. Kaitaan koulussa on toteutettu hevosavusteista oppimista jo pitkään. Lue lisää Länsiväylästä(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).

"Sanat ja teot luovat todellisuutta", rehtorit Mickelsson ja Paju totesivat osuudessaan. Esimerkiksi hevostoiminnan toteuttamisessa kokemuksellisuus ja elämyksellisyys ovat tärkeitä: ”Tutkimuksen mukaan opettajat, jotka muokkaavat ja mahdollistavat osallistavia oppimisympäristöjä ja ottavat käyttöön tavallisesta poikkeavia yhteisöllisiä oppimismenetelmiä, mahdollistavat oppilaiden välisten sosiaalisten suhteiden muodostumisen samalla kun luovat luottamuksellisia pedagogisia suhteita oppilaisiin” (Mickelsson, 2023).

Torstai-päivän ohjelmassa Dipolissa kuulimme myös professori Arto O. Salosen vaikuttavan puheen: Merkityksellisyyden kokemuksia rikastava sivistys, joka antaa tulevaisuudelle hymyilevät kasvot. Salonen korosti koulun missiota auttaa ihmistä rakastamaan maailmaa sekä kuulumisen kokemusta.

Rehtoriseminaarin torstain päätöspuheenvuoron ja yhteenvedon piti suomenkielisen perusopetuksen johtaja Juha Nurmi.

Nurmi otti osallisuuden esille viitaten myös edelliseen puheenvuoroon: On tärkeää pohtia, miten onnistumme tukemaan osallisuutta. Tässä tarvitaan hyvien käytänteiden jakamista, joita omalta osaltaan päivän kouluvierailutkin edesauttavat. Lisäksi Nurmi rohkaisi rehtoreita kertomaan onnistumisista ja kaikista niistä upeista asioista, joita kouluissa tehdään.

Perjantaina rehtoreille puhui erityispedagogiikan dosentti ja opettajankouluttaja Lotta Uusitalo aiheesta Yhteenkuuluvuutta rakentamassa.

Ovatko Espoon koulut sinulle tuttuja?

Lintulaakson koulu on alakoulu, jossa on 530 oppilasta. Kouluvierailulla huomiota herätti mm. Lintulaakson koulun upea kirjasto ja ruokalan tuoleissa olevat ystävälliset lauseet eri kielillä.

Rehtorit pääsivät myös tutustumaan esimerkiksi inkluusiomallilla toimiviin luokkiin. Voit myös kuunnella podcast-jakson, jossa kerrotaan Lintulaakson koulun inkluusiomallista.

Tukevaa puhetta -Podcast-sarjaan on tulossa keväällä uusia jaksoja!

Tunnetko Espoon koulut? Kerromme kouluista myös Twitterissä @EspooOppii(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Arto O. Salonen puhui rehtoriseminaarissa aiheesta: Merkityksellisyyden kokemuksia rikastava sivistys, joka antaa tulevaisuudelle hymyilevät kasvot.Kuva: Muusa Kostilainen
Koulun ruokalan tuoleissa huomiota herättivät ystävälliset lauseet eri kielillä: After hard work have a snack. You make others happy. Have a nice day.Kuva: Muusa Kostilainen