Työsuhdepyörät pian työsuhdeautoja yleisempiä

22.12.2022 13.12Päivitetty: 11.1.2023 12.54
Kaksi miestä polkupyörien kanssa.
Espoolaisyritys GoByBiken perustajat Heikki Tiittanen (vas) ja Tommi Ylönen polkevat itse töihin säällä kuin säällä.

Kevyet sähkökulkuneuvot tekevät tulevaisuuden kaupunkiliikkumisesta entistä ekologisempaa ja terveellisempää, ennustaa työsuhdepyörien markkinajohtajaksi noussut espoolainen GoByBike.

Vuonna 2021 tuli suomalaisten ulottuville uusi verovapaa luontoisetu, joka on osoittautunut valtavan suosituksi. Työnantajan tarjoaman työsuhdepyöräedun piirissä oli vuoden 2022 lopulla reilu 300 000 palkansaajaa. Heistä noin 40 000 ajelee jo työnantajan hankkimalla tai vuokraamalla pyörällä.
”Suomessa on noin 75 000 työsuhdeautoa. Vuonna 2023 työsuhdepyörät menevät lukumäärässä heittämällä työsuhdeautojen ohi”, ennustaa espoolaisyritys GoByBiken operatiivinen johtaja Heikki Tiittanen.

Kaksi vuotta sitten perustettu GoByBike on noussut vauhdilla Suomen suurimmaksi työsuhdepyörien palvelutarjoajaksi. Kasvu on ollut huimaa, sillä toisena toimintavuonna liikevaihto ylittää jo 25 miljoonaa euroa.
”Saatamme olla tällä hetkellä jopa Espoon nopeimmin kasvava yritys”, Tiittanen arvelee.

Koronaepidemian aikana pyöräily koki varsinaisen renessanssin, jonka seurauksena pyöräkauppiaat joutuivat pitkään myymään ei-oota.  Silti varsinkin sähköpyörien yleistyminen on Suomessa ollut paljon muuta Eurooppaa hitaampaa.

Liikenteestä aiheutuu kolmannes Espoon kasvihuonekaasupäästöistä. Työmatkat ovat toistuvia arjen matkoja ja siksi niiden päästöillä on iso merkitys. Kestävä Espoo -ohjelman mukaisesti työpaikat toimivat kestävän liikenteen edistäjinä. Tämä juttusarja kertoo espoolaisten työnantajien toimista työmatkaliikenteen päästöjen leikkaamiseksi. Lue sarjan muut jutut → Työsuhdepyörällä toimistolle, työmatkoista kaikki irtiKaupunkifillarit tuovat metroaseman lähemmäs työpaikkaaTyösuhdelipulla matkustaa ilmaiseksi vapaa-ajallakin , Täyden palvelun toimistotalo vähentää liikkumistarvetta ja Pastorin työmatkat taittuvat työsuhdepyörällä.

Tulevaisuudessa liikutaan kevyesti sähköllä

Sähköpyörät ja -potkulaudat sekä muut kevyet sähköajoneuvot ovat tärkeä osa kaupunkiliikenteen murrosta, ennustaa Heikki Tiittanen. ”Liikenneinfrastruktuuria on Suomessa rakennettu takavuosina vahvasti autojen varaan. Nyt kaikki alkavat olla yhtä mieltä siitä, ettei se ollut ihan oikea valinta.”

Nyt sähköpyöräbuumi on pääsemässä vauhtiin myös Suomessa, ja kehitys voi olla lähtölaukaus suurelle muutokselle kaupunkiliikenteessä.

Tiittanen myöntää, että nelisen kuukautta vuodessa sää on sellainen, että työmatkapyöräily vaatii vähän uskallusta. Oma työmatka toimistolle taittui sähköpyörällä myös haastattelupäivänä, jolloin Espoota peitti noin 40-senttinen lumikerros.

Nopeasti kasvanut GoByBike työllistää tänään paljon muitakin kuin pyöräharrastajia. Yli puolet yrityksen 26 työntekijästä polkee säännöllisesti toimistolle – luonnollisesti työnantajan tarjoamalla työsuhdepyörällä. ”Hieno nähdä, että moni meillä on aloittanut pyöräilyn pyöräedun saatuaan.”

Isoista yli 500 työntekijän yrityksistä jo reilu 30 prosenttia tarjoaa työntekijöilleen pyöräedun. Tiittasen mukaan työpaikoilla ensimmäisinä etuun tarttuvat aktiiviset pyöräharrastajat, mutta seuraavassa aallossa menee pääasiassa sähköpyöriä kaupunkikäyttöön. ”Yli 65 prosenttia meidän toimittamistamme työsuhdepyöristä on tänä vuonna ollut sähköpyöriä.”

Myös maastopyöräily on kokenut uuden tulemisen sähkömaastopyörien tultua markkinoille. Sähkömoottori madaltaa maastopyöräilyharrastuksen aloittamisen kynnystä.  ”Työnantajat kertovat, että työpaikoille on syntynyt maastopyöräporukoita.”

Virkeänä toimistolla

Liiketoiminnan pyörittäjänä Heikki Tiittanen näkee hyvin, mitä hyötyä työnantajalle koituu päästöttömän työmatkaliikenteen suosimisesta. Jos työmatka taittuu auton sijasta raittiissa ilmassa, ovat työntekijät energisempiä ja virkeämpiä toimistolla. ”Se näkyy varmasti työtehossa ja vähempinä sairaspoissaoloina.”

Entä miten edistää autotonta työmatkaliikkumista työpaikoilla? Eniten työmatkapyöräilyä rajoittavat työpaikkojen tilat, toteaa Tiittanen. GoByBiken toimistotalo Otaniemessä onkin todellinen työmatkapyöräilijän toiveuni: iso turvallinen pyöräparkki sisätiloissa, sähköpyörien latauspisteet, suora kulku puku- ja suihkutiloihin, kuivaushuone varusteille ja omat kaapit vaihtovaatteille.

Työmatkaliikenne on monelle jokapäiväinen rutiini, jota on vaikea muuttaa. Työnantajien kannattaa pohtia erilaisia kannustimia ja yhteisiä tempauksia auton vaihtamiseksi joukkoliikenteeseen, pyöräilyyn tai kävelyyn. ”Kun kerran kokeilee, huomaa miten mukavaa on taittaa vaikka viimeinen osuus työmatkasta raittiissa ilmassa.”

Työsuhdepyörä mahdollistaa muutoksen

Työsuhdepyöräetu on ollut onnistunut kannustin päästöttömään työmatkaliikkumiseen ja lyhyiden vapaa-ajan matkojen kulkemiseen pyörällä auton sijaan. ”Tämä mahdollistaa muutoksen, kun työntekijä ei joudu tekemään vaikkapa 3 000 euron sähköpyörän hankintaa omasta pussistaan”, Tiittanen pohtii.

Työsuhdepyöräetu on käytössä monessa Euroopan maassa, mutta suomalainen sovellus siitä on varsin avokätinen. Verovapaan edun enimmäismäärä on 1200 euroa vuodessa. Keskituloinen palkansaaja saa vuodessa satasien veroedun, jos hankkii uuden pyöränsä työsuhdepyöränä, joka pienentää bruttopalkkaa 100 eurolla kuussa. Moni työnantaja käyttää pyöräetua myös rekrytointivalttina, jota tarjotaan joko kokonaan tai osittain palkan päälle työnantajan kustannuksella.

Pienet työnantajat hankkivat työntekijöiden työsuhdepyörät usein yrityksen omaan taseeseen. Suurempia työnantajia taas houkuttelee GoByBiken kaltaisten operaattorien tarjoaman leasing-mallin helppous. Palveluntarjoaja hoitaa pyörien hankinnan, rahoituksen ja pyöräedun hallinnoinnin kuukausittaisella pyöräkohtaisella palvelumaksulla. ”Pienellä panostuksella voi tarjota työntekijöilleen mahdollisuuden isoon muutokseen omissa liikkumisvalinnoissa”, Tiittanen toteaa.

TEKSTI JA KUVA: Petja Partanen

Tämä artikkeli on osa Kestävä liikkuminen työpaikoilla -juttusarjaa.

  • Kestävä kehitys
  • Ilmasto
  • Yrittäjyys