Täyden palvelun toimistotalo vähentää liikkumistarvetta

29.11.2022 7.46Päivitetty: 15.12.2022 11.02
Mies esittelee LähiTapiolan pyöräparkkia.
LähiTapiolan toimistotalon alakerrassa on omat parkkihallit autoille ja pyörille. Molemmissa on tarjolla myös sähköä ajopelien lataukseen, kertoo Jari Collan.Kuva: Petja Partanen

LähiTapiolan pääkonttorissa Tapiolassa autosta luopuminen on tehty helpoksi.

LähiTapiolan pääkonttorin pyöräparkissa seisoo pitkä pyörärivistö, trendikkäistä kaupunkipyöristä aina hintaviin sähkömaastopyöriin. Yli 1 000 hengen työpaikalla työmatkapyöräily ei selvästikään pääty syksyn tuloon. Ja mikä on polkiessa hiukan huonommallakin säällä, kun pyörille on oma parkkihalli latauspaikkoineen ja toimistovaatteet säilyvät pukutilojen omassa kaapissa. Pyörämatkan päätteeksi voi käväistä vaikka aamusaunassa, ja syödä aamiaisen yläkerran kahvilassa. ”Liikkumisen myös muilla keinoin kuin autolla pitää olla helppoa”, LähiTapiolan hr-palvelujohtaja Jari Collan toteaa.

Liikenne muodostaa kolmanneksen kaikista Espoossa syntyvistä kasvihuonekaasupäästöistä. LähiTapiola on tehnyt merkittävän ympäristöteon jo päättäessään, missä yhtiön pääkonttori sijaitsee.

”Meille pääsee metrolla. Liikkuminen on helppoa niin potkulaudalla, fillarilla tai kävellen”, Jari Collan kehaisee. Revontulentieltä on vain 10 minuutin kävely Tapiolan metroasemalle.

Suurten työnantajien päätöksillä on ratkaiseva vaikutus koko seudun liikkumistarpeeseen ja liikenteen päästöihin. Espoo pyrkii hiilineutraaliksi kaupungiksi vuoteen 2030 mennessä, LähiTapiola aikoo olla omassa toiminnassaan hiilineutraali jo vuonna 2025. Yhtiön vastuullisuusraportti paljastaa, että hiilijalanjälkeä mitataan varsin kattavasti. Vuosittaisissa hiilijalanjälkilaskelmissa huomioidaan esimerkiksi etätyön päästöt, kuten etätyöläisten kannettavien tietokoneiden energiankulutus. 

Liikenteestä aiheutuu kolmannes Espoon kasvihuonekaasupäästöistä. Työmatkat ovat toistuvia arjen matkoja ja siksi niiden päästöillä on iso merkitys. Kestävä Espoo -ohjelman mukaisesti työpaikat toimivat kestävän liikenteen edistäjinä. Tämä juttusarja kertoo espoolaisten työnantajien toimista työmatkaliikenteen päästöjen leikkaamiseksi. Lue sarjan muut jutut → Työsuhdepyörällä toimistolle, työmatkoista kaikki irti , Kaupunkifillarit tuovat metroaseman lähemmäs työpaikkaa ja Pastorin työmatkat taittuvat työsuhdepyörällä.

Etätyö vähensi liikennepäästöjä

LähiTapiolan suurin päästölähde ovat epäsuorat päästöt, joihin lukeutuvat paitsi henkilöstön työmatkaliikenne, myös esimerkiksi LähiTapiolan rakennushankkeiden ja sijoituskohteiden raportoimat kasvihuonekaasupäästöt.

”Liiketoimintaamme sisältyy vakuuttamista, rakennuttamista ja sijoitustoimintaa. Tässä kokonaisuudessa työmatkaliikkumisen ovat päästöt melko vähäiset. Mutta niihin pitää silti kiinnittää huomiota”, toteaa vastuullisuusasiantuntija Suvi Järvinen.

Dramaattisin vaikutus LähiTapiolan henkilöstön työmatkaliikkumiseen on ollut etätyön lisääntymisellä. Koronaepidemian alussa autoliikenne väheni koko Espoossa jopa 40 prosenttia, mutta nyt liikennemäärät ovat palautuneet lähes pandemiaa edeltäneelle tasolle. Sen sijaan LähiTapiolan kaltaisissa asiantuntijayrityksissä muutos näyttää jääneen pysyväksi. Moni työskentelee osan viikosta kotoa käsin.

 ”Kaksi päivää viikosta toimistolla, loput etänä on meidän etätyölinjauksemme”, Collan kertoo.

Myös vastuullisuusraportin laskelmat todistavat, että etätyön lisääntyminen on leikannut työmatkojen päästöjä. Liikematkojen päästöt olivat LähiTapiolassa vuonna 2021 vain puolet pandemiaa edeltävästä tasosta, henkilöstön työmatkoissakin pudotusta on lähes neljännes.

Lounaalle ja salille muutama askel

Nopeasti kasvavalle Espoolle autoliikenteen vähentäminen on osoittautunut suureksi haasteeksi. Edes nopeasti yleistyneet sähköautot eivät saa Espoon liikennepäästöjä nopeaan laskuun. LähiTapiola pyrkiikin omalta osaltaan edistämään henkilöautoa kestävämpien kulkumuotojen suosiota.

”Me emme kannusta autoiluun”, Collan kertoo. Autoetua ei esimerkiksi käytetä palkitsemiseen. Sen sijaan henkilöstöetuna on käytössä Epassi, jolla voi maksaa lounaita, keikkalippuja tai joukkoliikenteen työmatkoja. Työnantaja lataa passiin 200 euroa vuodessa. Rahat voi käyttää vaikka joukkoliikenteen kuukausilipun ostoon.

Liikkumisen päästöjä vähentää sekin, että pääkonttorin palvelut ovat hotellitasoa. Kahviloista saa pientä purtavaa, eikä lounasta tarvitse lähteä metsästämään kaupungilta. Tavoite on, että toimistopäivänä rakennuksesta tarvitse poistua mihinkään työpäivän mittaan.

”Eikä kotimatkalla tarvitse ajaa autolla kuntokeskukseen”, Suvi Järvinen kertoo. Oma kuntosali ryhmäliikuntatunteineen ja hierontapalveluineen löytyy sekin omasta takaa.

TEKSTI JA KUVA: Petja Partanen

Tämä artikkeli on osa Kestävä liikkuminen työpaikoilla -juttusarjaa.

  • Kestävä kehitys
  • Ilmasto
  • Yrittäjyys