Liikettä peleistä -projekti

Liikettä peleistä -projektissa pilotoidaan liikuntapelejä oppimisympäristöissä. Liikuntapelien avulla pyritään lisäämään arkiaktiivisuutta lasten ja nuorten parissa.

Mikä ihmeen liikuntapelaaminen?

Liikuntapelaaminen on digitaalisen pelaamisen muoto, joka yhdistää fyysisen aktiivisuuden ja pelaamisen. Liikuntapeleissä peliohjaimena toimii pelaajan oma keho, joka määrittää pelissä etenemisen tai onnistumisen.

Liikuntapelaamisen keskeinen vahvuus on huvin ja hyödyn yhdistäminen. Liikunta tulee pelaajalle usein pelaamisen sivutuotteena ilman, että pelaaja edes kuvittelee harrastavansa liikuntaa.

Espoossa liikuntapelejä on kokeiltu esimerkiksi kouluissa, liikuntatiloissa ja kirjastossa. Liikuntapelien avulla on saatu yli 2000 tuntia lisää arkiliikuntaa kouluihin.

Miksi hyödyntää liikuntapelaamista?

  1. Lisää arkiaktiivisuutta

  • Espoossa liikuntapelit synnyttävät yli 1000 tuntia lisää liikettä joka vuosi.
  • Pelillisyys houkuttelee mukaan niitä, joille perinteinen liikunta ei tunnu omalta.
  1. Työkaluja hyvinvoinnin ja oppimisen tueksi

  • Vain muutaman minuutin mittainen liikuntasuoritus parantaa vireystilaa.
  • Liikuntapelit kehittävät esimerkiksi kognitiivisia taitoja, fyysistä suorituskykyä ja ongelmanratkaisua.
  • Liikuntapelaamista hyödynnetään Espoossa osana opetusta. Interaktiivisen pelilattian avulla opiskellaan esimerkiksi kieliä ja matematiikkaa, samalla liikkuen!
  1. Sosiaalinen tapahtuma 

  • Espoolaisissa kouluissa huomattiin, että liikuntapelit yhdistävät oppilaita ja opiskelijoita.
  • Liikuntapelien joukosta löytyy sopiva ratkaisu jokaiselle, sillä suurin osa peleistä on esteettömiä.

Liikettä peleistä - Liikuntapelit hyvinvoinnin ja oppimisen lähteenä

Projektissa kokeillaan erilaisia liikuntapeliratkaisuja varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella. Liikuntapelaaminen liikuttaa lapsia ja nuoria leikkiä ja pelillisyyttä hyödyntäen. 

Liikettä peleistä -projektin tavoitteena on:

  • Lisätä lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta sekä tukea motoristen taitojen kehittymistä yhdistämällä liikuntapelien tarjoamat hyödyt ja huvit.
  • Luoda espoolaisille varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen yksiköille lisää työkaluja aktivoida lasten ja nuorten arkea.

Liikettä peleistä -projektia rahoitetaan hallitusohjelman Suomi liikkeelle -ohjelmasta, jonka tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä (www.suomiliikkeelle.fi(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)).