Liikettä peleistä -projektin webinaarisarja: digitaaliset pelit liikuttavat, innostavat ja yhdistävät

12.11.2025 10.54Päivitetty: 12.11.2025 11.39
Lapsia leikkimässä interaktiivisella liikuntapelilattialla.
Interaktiivinen liikuntapelilattia liikuttaa lapsia ja opettaa samalla tärkeitä arjen taitoja, kuten odottamista.Kuva: Kerttu Penttilä

Liikettä peleistä -projektin webinaarisarja kokoaa yhteen puheenvuoroja liikuntapelaamisen asiantuntijoilta sekä jakaa parhaat vinkit liikuntapelaamisen hyödyntämiseen kasvatuksen ja opetuksen henkilökunnalta.

Espoon kaupungin Liikettä peleistä -projekti on herättänyt kansallista ja kansainvälistä kiinnostusta uudenlaisella tavallaan yhdistää liikuntaa, pedagogiikkaa ja digitaalisuutta. Nyt projekti avaa kokemuksiaan ja oivalluksiaan kaikille avoimessa webinaarisarjassa, joka tarjoaa käytännön näkökulmia arkiaktiivisuuden lisäämiseen ja opetuksen kehittämiseen liikuntapelien avulla.

Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Tähän mennessä webinaareja on pidetty kaksi, ja syksyn mittaan uusia webinaareja on tulossa.

Liikettä peleistä -projekti on Espoon kaupungin Liikunta ja urheilu -yksikön koordinoima kehittämishanke, jota rahoitetaan hallitusohjelman Suomi liikkeelle –ohjelmasta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Ohjelman tavoitteena on kääntää suomalaisten liikkuminen kasvuun kaikissa ikäryhmissä, ja Espoo on tarttunut tavoitteeseen yhdistämällä digitaalisten liikuntapelien hyödyt ja huvit.

Liikuntapelit ovat aktivoineet jo kymmeniä yksiköitä Espoossa

Projektissa on pilotoitu digitaalisia liikuntapelejä yli 20 espoolaisessa varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen yksikössä, ja sen kautta on syntynyt jo yli 3000 tuntia lisää liikuntaa lasten ja nuorten arkeen.

Kokeiluissa on hyödynnetty monipuolisesti erilaisia ratkaisuja liikuntapeliseinistä ja lattioista VR-todellisuuksiin, pelillistettyihin karttasovelluksiin ja kuntopyöriin. Tulokset ovat olleet merkittäviä: 90 % opetus- ja varhaiskasvatushenkilöstöstä kokee liikuntapelien tukevan opetussuunnitelman tavoitteita.

“Liikuntapelaaminen on impulsiivista, omaehtoista ja hauskaa. Juuri siksi se toimii niin hyvin. Haluamme Espoossa tehdä liikkumisen valinnat helpoiksi. Lapset liikkuvat kuin huomaamattaan, ja samalla kehittyy moni tärkeä arjen taito, kuten jonottaminen ja yhdessä toimiminen,” kertoo projektisuunnittelija Oona Koivula.

Webinaarit ovat tuoneet esiin yhteistyön tärkeyden esimerkiksi yritysten ja oppilaitosten välillä. Hankkeessa on toteutettu useita onnistuneita yhteistyömalleja ja kehityskumppanuuksia, joista yksi merkittävimmistä on Espoon kaupungin ja Urheilumuseo Tahto ry:n välinen yhteistyö.

Yhteistyö Tahto Urheilumuseon kanssa koostuu pedagogisten sisältöjen kokeilusta yhdessä Espoon perusopetuksen yksiköihin sijoitettujen liikuntapeliratkaisuiden kanssa. Opetussisältöjä löytyy laajasti eri oppiaineisiin, esimerkiksi historiaan ja maantietoon.

Webinaarisarja tuo ääneen eri asiantuntijoita

Sarjan avauswebinaari järjestettiin 2.10.2025, ja sen puhujana toimi Kimmo Leinonen, Espoon kaupungin Liikunta ja urheilu -tulosyksikön digitaalisesta kulttuurista vastaava liikuntasuunnittelija. Leinonen avasi, miten digitalisaatio, pelillisyys ja liikunta kietoutuvat yhteen ja millaisia käytännön kokeiluja Espoossa on tehty.

Leinonen on ollut aloittamassa Liikunta ja urheilu -yksikön matkaa digitalisoituvan liikunnan ja urheilun parissa, ja ensiaskeleet liikuntapelaamisen edistämisessä otettiin hänen johdollansa Espoossa jo 2021.  

Webinaarisarjan ensimmäisessä osassa hän kertoi, miksi Espoo on tarttunut digitalisoituvan liikunnan kehittämistyöhön:

”Liikunnan ja urheilun digitalisoituminen, erityisesti liikuntapelit, kiinnostavat tällä hetkellä niin kuntalaisia, yrityksiä kuin kuntiakin. Ihmisten elämä, harrastaminen ja hyvinvointi digitalisoituu vauhdilla ja on tärkeää, että me pystymme myös vastaamaan siihen kehittävällä ja kestävällä tavalla."

Webinaarisarjan toinen osa pidettiin 27.10.2025, ja sen puhujana toimi Maria Juopperi, Metsolan sekä Jousenkaaret päiväkotien apulaisjohtaja.

Juopperi on yksi Espoon varhaiskasvatuksen uranuurtajista liikuntapelaamisen hyödyntämisessä, ja hänen puheenvuoronsa keskittyi käytännön kokemuksiin, oivalluksiin ja arjen esimerkkeihin. Hänen yksiköissään on testattu Fly Sky -nimistä interaktiivista liikuntapelilattiaa, joka sisältää sovelluksia sekä liikunnallisella että pedagogisella sisällöillä.

“Pelihetki interaktiivisella liikuntapelilattialla kehittää samanaikaisesti moni varhaiskasvatuksen tavoitteita. Näitä ovat muun muassa yhteistyötaidot, pettymysten sietokyky, oman vuoron odottaminen, kielen oppiminen ja akateemiset taidot esimerkiksi matematiikan tai vaikka kierrättämisen parissa. Pelillisyyden kautta saadaan elämyksiä ja koetaan osallisuutta kukin omalla taitotasollaan”, Juopperi kuvasi.

Ihmettely on osa digitaalista liikuntapelaamista. Lasten kanssa pohditaan, miten digitaalinen laite voi heijastaa lattiaan kalalammen tai eläimen kuvan. Liikuntapelien pelillisyyden kautta elämyksellisyys tarttuu lapsiin. Juopperin pitämien liikuntapelikokeiluiden aikana lapset alkoivat ideoida ja kehittää omia leikkejä liikuntapelaamisen yhteyteen. Esimerkiksi interaktiivisella lattialla näkyvä kalalampi muuttui merenneitojen keitaaksi, jossa harjoiteltiinkin yhtäkkiä uintiliikkeitä.

Espoon liikuntapelaaminen kerryttää kansainvälistä kiinnostusta

Liikettä peleistä -projektin opit ja tulokset ovat herättäneet kiinnostusta myös kansainvälisesti. Projektisuunnittelija Oona Koivula ja liikuntasuunnittelija Kimmo Leinonen kutsuttiin puhujiksi lokakuussa 2025 Souliin järjestettyyn smartCities & sport summit 2025 -tapahtumaan. Puheenvuorossa esiteltiin Espoon mallia digitaalisen liikunnan ja pelikulttuurin yhdistämisestä osaksi kunnallisia palveluita.

“Espoossa on onnistuttu luomaan yhteinen visio, jossa digitalisaatio ja liikkuminen eivät kilpaile keskenään, vaan ne tukevat toisiaan,” totesi tapahtuman järjestäjä smartcities & sport -verkosto lausunnossaan.

Voit katsoa Espoon kaupungin smartcities & sport summit 2025 -esityksen täältä(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Esitys on englanniksi.

Tule mukaan seuraavaan webinaariin!

Liikettä peleistä -projektin webinaarisarja jatkuu torstaina 27.11.2025 klo 13:00-14:00 viimeisellä osalla. Aiheena on perusopetuksessa toteutetut liikuntapelikokeilut ja puhujana on Tuukka Kallio, joka toimii luokanopettajana Viherlaakson koulussa ja oppimisteknologian kehittäjäopettajana Espoon kaupungilla.

Ilmoittaudu mukaan 27.11.2025 pidettävään webinaariin täällä(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).

Jos haluat katsoa aiempien webinaarien tallenteet, voit pyytää linkit sähköpostitse osoitteesta:

oona.e.koivula@espoo.fi