Webbinarieserie för projektet Motion genom spel: digitala spel aktiverar, inspirerar och förenar
Webbinarieserien inom projektet ”Motion genom spel” samlar föreläsningar från experter på motionsspel och delar de bästa tipsen för hur motionsspel kan användas av personal inom fostran och utbildning.
Esbo stads projekt Motion genom spel har väckt nationellt och internationellt intresse med sitt nya sätt att förena motion, pedagogik och digitalisering. Nu delar projektet med sig av sina erfarenheter och insikter i en webbinarieserie som är öppen för alla och som erbjuder praktiska perspektiv på hur vardagsrörelsen kan ökas och undervisningen utvecklas med hjälp av motionsspel.
Webbinarierna är öppna för alla och avgiftsfria. Hittills har två webbinarier hållits, och under hösten tillkommer fler webbinarier.
Motion genom spel är ett utvecklingsprojekt som koordineras av Esbo stads enhet för motion och idrott och finansieras genom regeringsprogrammet Finland i rörelse(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Programmets mål är att vända finländarnas fysiska aktivitet till en ökad nivå i alla åldersgrupper, och Esbo har tagit sig an målet genom att förena nyttan och nöjet med digitala motionsspel.
Motionsspel har redan aktiverat tiotals enheter i Esbo
Inom projektet har man pilottestat digitala motionsspel vid över 20 enheter inom småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och andra stadiet i Esbo, och via projektet har det redan uppstått över 3 000 timmar mera motion i barns och ungas vardag.
I försöken har man utnyttjat en mångfald av olika lösningar från motionsspelsväggar och -golv till VR-verkligheter, spelifierade kartapplikationer och motionscyklar. Resultaten har varit betydande: 90 procent av personalen inom undervisning och småbarnspedagogiken upplever att motionsspel stöder läroplanens mål.
”Motionsspelande är impulsivt, spontant och roligt. Det är just därför det fungerar så bra. I Esbo vill vi göra det lätt att välja motion. Barnen rör på sig nästan utan att märka det, och samtidigt utvecklas många viktiga vardagsfärdigheter, såsom att köa och fungera tillsammans,” berättar projektplanerare Oona Koivula.
Webbinarierna har lyft fram vikten av samarbete, till exempel mellan företag och läroanstalter. Inom projektet har flera lyckade samarbetsmodeller och utvecklingspartnerskap genomförts. Ett av de mest betydelsefulla är samarbetet mellan Esbo stad och Idrottsmuseet Tahto rf.
Samarbetet med Idrottsmuseet Tahto består av att testa pedagogiska innehåll tillsammans med de lösningar med motionsspel som placerats vid enheterna för grundläggande utbildning i Esbo. Undervisningsinnehåll finns brett inom olika läroämnen, till exempel historia och geografi.
Webbinarieserien låter olika experter komma till tals
Seriens öppningswebbinarium ordnades den 2 oktober 2025 och dess talare var Kimmo Leinonen, idrottsplanerare med ansvar för e-sport vid Esbo stads resultatenhet för idrott. Leinonen redogjorde för hur digitaliseringen, spelifieringen och motionen hänger ihop och hurdana praktiska försök som har gjorts i Esbo.
Leinonen var med när enheten för Motion och idrott inledde sin resa mot digitaliserad motion, och de första stegen för att främja motionsspelande togs i Esbo under hans ledning redan år 2021.
I den första delen av webbinarieserien berättade han varför Esbo har tagit sig an utvecklingsarbetet med digitaliserad motion:
”Digitaliseringen av motion och idrott, särskilt motionsspel, intresserar i nuläget såväl kommuninvånare som företag och kommuner. Människors liv, hobbyer och välbefinnande digitaliseras i snabb takt och det är viktigt att vi också kan svara på detta på ett utvecklande och hållbart sätt.”
Den andra delen av webbinarieserien hölls den 27 oktober 2025, och dess talare var Maria Juopperi, biträdande föreståndare för daghemmen i Metsola och Jousenkaari.
Juopperi är en av pionjärerna inom småbarnspedagogiken i Esbo när det gäller att utnyttja motionsspelande, och hennes anförande fokuserade på praktiska erfarenheter, insikter och exempel från vardagen. I hennes enheter har man testat det interaktiva motionsspelsgolvet Fly Sky, som innehåller applikationer med både motionsinriktade och pedagogiska innehåll.
”Spelstunden på ett interaktivt motionsspelsgolv främjar samtidigt många av målen för småbarnspedagogiken. Dit hör bland annat samarbetsförmåga, förmåga att tåla besvikelser, att kunna vänta på sin tur, språkinlärning samt akademiska färdigheter, till exempel i matematik eller återvinning. Genom spelifiering får man upplevelser och man upplever delaktighet på var och ens egen färdighetsnivå”, beskrev Juopperi.
Att förundras är en del av digitalt motionsspelande. Tillsammans med barnen funderar man på hur en digital enhet kan projicera en fiskdamm eller en djurbild på golvet. Genom motionsspelens spelifiering smittar upplevelseglädjen av sig på barnen. Under Juopperis försök med motionsspel började barnen komma med idéer och utveckla egna lekar i anslutning till motionsspelandet. Till exempel förvandlades den fiskdamm som syntes på det interaktiva golvet till sjöjungfrurnas oas, där man plötsligt övade på simrörelser.
Esbos motionsspelande väcker internationellt intresse
Lärdomarna och resultaten från projektet Motion genom spel har väckt intresse också internationellt. Projektplanerare Oona Koivula och planerare för e-sport Kimmo Leinonen bjöds i oktober 2025 in som talare till evenemanget smartCities & sport summit 2025 i Seoul. I sitt anförande presenterade de Esbos modell för hur digital motion och spelkultur kan integreras som en del av de kommunala tjänsterna.
”I Esbo har man lyckats skapa en gemensam vision där digitaliseringen och rörligheten inte konkurrerar med varandra utan stöder varandra”, konstaterade arrangören av evenemanget smartcities & sport-nätverket i sitt utlåtande.
Du kan se Esbo stads presentation från smartCities & sport summit 2025 här(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Presentationen är på engelska.
Kom med på nästa webbinarium!
Webbinarieserien inom projektet ”Motion genom spel” fortsätter torsdagen den 27.11.2025 kl. 13:00–14:00 med den sista delen. Temat är försök med rörelsespel som genomförts i den grundläggande utbildningen, och talare är Tuukka Kallio, som arbetar som klasslärare vid Viherlaakson koulu och som utvecklingslärare inom lärandeteknologi i Esbo stad.
Anmäl dig till webbinariet den 27.11.2025 här(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Webbinariet hålls på finska.
Om du vill se inspelningarna från tidigare webbinarier kan du be om länkarna per e-post på adressen:
oona.e.koivula@espoo.fi
