Vanliga frågor om Esbo stadsbana
På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor: hur framskrider projektet, hurdana verkningar har projektet på vardagen och miljön och hur betjänar projektet Esboborna när det är färdigt.
Allmän beskrivning av projektet
Esbo stadsbana är ett gemensamt projekt för Esbo, Grankulla och Trafikledsverket. Bredvid det gamla spårparet byggs ett nytt spårpar mellan Alberga och Köklax. När projektet är färdigt minskar tågtrafikens känslighet för störningar och det är möjligt att öka närtågens turtäthet. Projektet främjar också utsläppsfri, nätverksbaserad trafik mellan de fem stadscentrumen i Esbo.
Byggandet av stadsbanan inleddes som planerat i januari 2024. Projektet förväntas bli färdigt 2029.
Projektens skeden
- Utredningsplanerna 2002–2011
- Järnvägsplanen 2012–2014
- Byggplanen 2021–2023
- Byggandet 2024–2029
När stadsbanan blir färdig frigörs kapacitet på spåren för fjärrtrafik. Närtågens turintervaller kan förkortas och därmed kan närtrafiken med täta turintervaller förlängas ända till Köklax. Tågtrafikens känslighet för störningar minskar också när de nya spåren gör det möjligt för fjärr- och närtrafiken att köra på egna spår. Moderna stationer och vägportar underlättar resandet och utvidgar pendlingsområdet. Förbättrade trafiktjänster lockar nya invånare och företag, vilket främjar den ekonomiska tillväxten och den lokala utvecklingen. Den ökade trafikkapaciteten möjliggör nya bostads- och arbetsplatsområden, vilket stöder Esbos tillväxt.
Kustbansbanan är ett separat projekt som genomförs i samband med projektet Esbo stadsbana. Inom projektet byggs en gång- och cykelbana mellan Alberga och Köklax. Under projektet Esbo stadsbana byggs bland annat nya broar och vägportar för gång- och cykeltrafik i anslutning till banan. Kustbansbanan är en del av nätverket av kvalitetscykelvägar i Esbo.
Konsekvenserna för invånarna
Spårtrafiken avbryts flera gånger medan byggarbetena pågår. De största avbrotten infaller efter midsommar och pågår i fem veckor. Dessutom förekommer avbrott årligen på våren och hösten under några veckoslut. Om avbrott i spårtrafiken meddelas på Trafikledsverkets webbplats(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Byggarbetet orsakar i huvudsak normalt buller som inte skiljer sig från bullernivån i vanlig stadsmiljö. På byggplatsen utförs dock också arbete som orsakar högt buller. Arbete som orsakar buller utförs inom de gränser som bullertillståndet tillåter. Byggandet kan också orsaka damm i närheten av byggplatsen. Mängden damm begränsas till exempel genom att tvätta gatorna med sugande sopmaskiner samt genom att bevattna vägar och krosslass.
Esbo stadsbana förbättrar tågtrafikens smidighet och mobiliteten i hela området. Byggandet förorsakar förändringar i landskapet och ökar buller och vibrationer särskilt i närheten av banan. Man strävar efter att minska olägenheterna genom tekniska lösningar och bullerhinder för att vardagen ska löpa så störningsfritt som möjligt. Samtidigt förbättras till exempel gång- och cykelförbindelserna, tillgängligheten och områdenas nåbarhet. När tågtrafiken förbättras och ökar minskar behovet av privatbilism.
År 2040 bor det inom en kilometers radie från Esbo stadsbanas stationer 23 000 nya invånare och där finns 8 000 nya arbetstillfällen. Tjänsternas tillgänglighet förbättras när tågtrafiken blir tillförlitligare och dess känslighet för störningar minskar.
Områdena kring stationerna som ingår i projektet utvecklas till exempel genom att förbindelserna, infartsparkeringen och tillgängligheten i stationsområdena förbättras. Dessutom förnyas belysningen, skyltarna och passagerarinformationssystemen på stationerna och plattformarna. Mer information om ändringarna vid tågstationerna finns på sidan Stationer.
Du kan studera det planerade utseendet på den framtida stadsbanan och Kustbansbanan i en 3D-modell(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Modellen åskådliggör hur de olika områdena ser ut när de är färdiga och visar förändringarna i miljön.
Finansiering och beslut
Helhetskostnaden för projektet är cirka 330 miljoner euro. Staten svarar för hälften av kostnaderna och Esbo och Grankulla städer för hälften. EU har beviljat 11 miljoner euro i EU-stöd för byggplanering. I de totala kostnaderna ingår också separata projekt som genomförs av städerna och deras samarbetspartner, såsom Kustbansbanan.
Byggandet och säkerheten
Byggandet av stadsbanan inleddes i januari 2024. Byggandet är indelat i fyra områdesentreprenader och en brytningsentreprenad. Områdesentreprenad 1 genomförs mellan Alberga och Kera, områdesentreprenad 2 i Grankulla, områdesentreprenad 3 mellan Björkgård och Esbo centrum och områdesentreprenad 4 mellan Esbo centrum och Köklax. Brytningsentreprenaden genomförs i närheten av bostadsområdet Stadsberget.
De olika skedena i projektet Esbo stadsbana är följande:
- Utredningsplanerna 2002–2011
- Järnvägsplanen 2012–2014
- Byggplanen 2021–2023
- Byggandet 2024–2029
Ja, du kan röra dig tryggt i närheten av byggplatsen om du iakttar allmän försiktighet och observerar vad som sker i din omgivning.
Tips för hur du rör dig tryggt i närheten av byggplatser:
- Följ alltid trafikreglerna och de vägmärken som satts upp i området.
- Undvik att använda telefonen, fokusera på din omgivning.
- Gå under inga omständigheter in på byggplatsen eller banområdet.
- Säkerheten uppstår genom gemensamma spelregler och iakttagandet av dem. Mer information hittar du i Trafikledsverkets material:
Respons och kommunikation
Om din respons gäller byggandet och byggplatserna inom projektet Esbo stadsbana (till exempel buller och damm), vänligen kontakta Trafikledsverket via blanketten som finns längre ner på den här sidan(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Om din respons gäller kommunikationen om projektet Esbo stadsbana: Trafikledsverket ansvarar för kommunikationen. Du kan kontakta Trafikledsverket per e-post via adressen
Om din respons gäller planläggning eller fristående objekt på Esbo stads sida, såsom Kustbansbanan, kontakta
Om din respons gäller planläggning eller fristående objekt på Grankulla stads sida, såsom Kustbansbanan, kontakta kontaktpersonen för Grankulla stad
- Anna Ahtila, etunimi.sukunimi@kauniainen.fi
Om din respons gäller trafiken, kontakta
Om din respons gäller bildskärmarna för tidtabeller eller högtalarsystemen vid plattformarna, kontakta
Responskanalen för Trafikens kundservice(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Du hittar bilder av projektet i Trafikledsverkets Flickr-album(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
- Inom projektet Esbo stadsbana används olika förkortningar. På den här listan finns de viktigaste förkortningarna som används mest inom kommunikationen:
- Områdesentreprenaderna 1–4 (AU1–AU4), som omfattar banan mellan Alberga och Köklax:
- AU1: Alberga–Kera
- AU2: Grankulla
- AU3: Björkgård–Esbo centrum
- AU4: Esbo centrum–Köklax
- LOU – Brytningsentreprenaden, en skild entreprenad för byggande av en tunnel och brytning av berg för banan i Stadsberget.
- Områdesentreprenaderna 1–4 (AU1–AU4), som omfattar banan mellan Alberga och Köklax:
ESA-banan – direktbanan Esbo–Salo, en planerad ny spårförbindelse mellan Lojo och Esbo.