Esbo stadsbanas stationer
På den här sidan hittar du information om hur stationerna och deras omgivningar förändras vid byggandet av Esbo stadsbana och Esbo stads anslutande projekt.
Bland annat förbättras tillgängligheten på stationerna och möjligheterna till infartsparkering ökas. I samband med byggandet av det nya spårparet genomför Esbo stad flera separata projekt, till exempel Kustbansbanan. Dessutom byggs förbindelser från stationerna till Kustbansbanan samt broar som leder till banan och som gör gång- och cykeltrafiken smidigare.
På alla stationer som förnyas byggs skärmtak med vindskydd och bänkar. När stadsbanan är färdig betjänar spåren på norra sidan i huvudsak fjärrtrafiken, medan spåren på södra sidan betjänar närtrafiken.
Stationer

Alberga station är Esbos huvudjärnvägsstation och därför den mest centrala stationen i projektet Esbo stadsbana. Alberga station är den tredje största knutpunkten för kollektivtrafik i huvudstadsregionen. Från Alberga reser du snabbt och behändigt med tåg, buss och snabbspårvagn åt olika håll i huvudstadsregionen. Snabbspårlinjen mellan Kägeludden och Östra centrum möjliggör en smidig förbindelse också till metron. Fjärrtågen mellan Helsingfors och Åbo stannar i Alberga.
Projektet Esbo stadsbana ökar Albergas dragningskraft som ett kommersiellt centrum och arbetsplatsområde. Stadsbanan ökar betydligt efterfrågan på tjänster i Alberga särskilt från västra och mellersta Esbo: Västra Nylands välfärdsområde har beslutat att placera en regional social- och hälsocentral i Alberga.
Den förbättrade kollektivtrafiken gör Alberga till ett attraktivare bostadsområde, vilket ökar nya investeringar och befolkningstillväxten. Detta leder till att nya bostäder byggs och att värdet på de nuvarande fastigheterna stiger. Bättre trafikförbindelser kan också främja utbudet av kultur och fritidsaktiviteter i Alberga när områdets nåbarhet förbättras och nya tjänster utvecklas.
I västra ändan av Alberga station flyttas spåren en aning, vilket innebär att också kanterna på alla plattformar flyttas något. Parkeringsområdet norr om stationen mellan järnvägen och Åbovägen flyttas norrut mot Åbovägen vid de tre västligaste sektionerna. Beläggningarna och kantstenslinjerna på parkeringsområdet förnyas och dessutom avlägsnas tre bilplatser på grund av att spåren flyttas. Säteriparksvägen mellan Albergagatan och Åbovägen är ett nytt gatuavsnitt som förbättrar trafikens smidighet och säkerhet i Alberga.
Projektsidan för Säteriparksvägen, Åbovägen, Ryttargatan och Dragonparken.

Stadsbanans nya spår placeras norr om den nuvarande Kilo station. Stationens mellanplattform förnyas och det byggs en ramp på ena sidan av plattformen. Närtrafiken stannar på de två sydligaste plattformarna. Till mellanplattformen går man genom stationstunneln eller via Kilogårdsvägen. Trapporna som leder till den södra kantplattformen förnyas och dessutom byggs det en ny tillgänglig ramp till plattformen.
Parkering på Kilo station
På infartsparkeringsområdet söder om stationen ändras placeringen av parkeringsrutorna och placeringen av kantstenarna förtydligas. I området byggs cirka 50 bilplatser, två bilplatser för invalidfordon och cirka 90 cykelplatser.
Gatu- och trafikarrangemangen norr om stationen förändras något. Infartsparkeringsområdet i ändan av Kilogränden flyttas med cirka tio meter och där placeras cirka 20 bilplatser. På Kilotorget och Kilostigen placeras cirka 200 cykelplatser.

Kera blir ett nytt slags bostadsområde som betonar hållbar utveckling, cirkulär ekonomi och digitalisering och som, i fråga om nåbarheten, starkt stöder sig på Esbo stadsbana. I Kera, som tidigare varit ett industri- och logistikområde, byggs nya bostäder och närtjänster som invånarna behöver. I fråga om övriga tjänster stöder sig området på Alberga och andra områdescentrum vid stadsbanan. Flera olika detaljplaner är aktuella i Kera, av vilka detaljplanen Kera centrum redan har vunnit laga kraft. Detaljplanerna kommer att möjliggöra ett nytt bostadsområde för cirka 16 000 invånare.
Kera station
Av de nya spåren ligger det ena söder om de gamla spåren och det andra norr om dem. Mellan det gamla södra spåret och det nya södra spåret byggs en ny plattform och de gamla kantplattformarna rivs.
I ett separat projekt byggs senare den nya Keratunneln i västra kanten av Kera station. I anslutning till plattformarna finns en ny gångbro över järnvägen. Dessutom kommer man i fortsättningen till plattformarna via vägporten Drejskivsporten. Det nya spåret och den nya plattformen har planerats så att det är möjligt att förlänga plattformen till västra sidan av Keratunneln. Vägen till plattformen går längs en tillfällig gångbro över järnvägen via trappor och hiss.
I Esbo stads separata projekt kommer det att placeras snabbspårvägshållplatser och busshållplatser i Keratunneln. Från busshållplatserna byggs en tillgänglig förbindelse via en hiss till plattformen.
Parkering
Infartsparkeringens läge och konstruktioner preciseras i samband med delgeneralplanläggningen och detaljplanläggningen i Kera. I järnvägsplanen har det föreslagits två områden för infartsparkering söder om banan, vid Vävarsvägen, med sammanlagt cirka 180 bilplatser och 200 cykelplatser. Norr om banan, vid Vävarsvägen, har det föreslagits två områden för infartsparkering med sammanlagt cirka 110 bilplatser.
Från infartsparkeringen finns en tillgänglig förbindelse via gångvägar och hiss till plattformsområdet.

Stadsbanans andra områdesentreprenad genomförs i Grankulla.
Stadsbanan på Grankulla stads webbplats(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).

De nya spåren är belägna så att det nya södra spåret ligger helt söder om de nuvarande spåren och det nya södra mellanspåret ligger nära det nuvarande södra spåret. På stationen byggs en ny mellanplattform och de nuvarande kantplattformarna tas ur bruk. Vägen till plattformarna går i fortsättningen via en vägport.
Parkering
Söder om stationen byggs ett område för infartsparkering med cirka 110 bilplatser. På båda sidorna av gatan Bredaporten har det reserverats plats för sammanlagt cirka 200 cykelplatser. Från parkeringsområdena byggs tillgängliga förbindelser via hissar till plattformen. Plats för lämning och hämtning för invalidtaxi finns på busshållplatsen bredvid parkeringsområdet.
Projektsida för infartsparkering i Björkgård.
Stadsbanan på Grankulla stads webbplats(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).

De nya spåren placeras så att den nya mellanplattformen byggs på båda de nuvarande spåren. De nuvarande kantplattformarna tas ur bruk och rivs. På mellanplattformen byggs en trapp- och hissförbindelse från Domsbyporten.
Vid Domsbyvägens och Domsbygatans anslutning byggs senare en rondell som Esbo stads eget projekt. Körbanan, gång- och cykelvägarna, övergångsställena och hållplatserna förblir i stort sett på de nuvarande platserna. Genom kantstensarrangemang ändras de så att de motsvarar de nuvarande planeringsstandarderna.
Parkering
I området byggs cirka 40 bilplatser. I närheten av stationen, söder och norr om banan, byggs sammanlagt cirka 240 cykelplatser. Från infartsparkeringen har det ordnats en tillgänglig förbindelse via gångvägar och hiss till plattformsområdet. En plats för lämning och hämtning för invataxi placeras på Domsbyvägen före busshållplatsen på norra sidan av vägen.

Tjänsteutbudet i Esbo centrum ökar och blir mångsidigare vilket stärker områdets kommersiella dragningskraft och livskraft. Dessutom stärks Esbo centrums ställning i centrum- och servicenätet i Esbo och i hela huvudstadsregionen. I projekten i Esbo centrum betonas utvecklingen av området kring stationen, och byggandet av bostäder i närheten av tjänster och kollektivtrafik främjas.
Kollektivtrafiken i Esbo centrum
I Esbo centrum sker inga betydande ändringar i de nuvarande spår- eller plattformsarrangemangen. Alla vägar och förbindelser till plattformarna samt stationens skärmtak förblir oförändrade. Kollektivtrafiken i området koncentreras dock i framtiden söder om banan mer än tidigare. I och med ett senare separat projekt kommer största delen av de bussar som kör genom Esbo centrum att köra via den nya kollektivtrafikterminalen.
I stadens eget separata projekt byggs nio täckta plattformar för avgång, sex plattformar för ankomst och sex platser för snabbparkering för bussar. Man strävar efter att göra omstigningen från ett fordon till ett annat så smidig som möjligt.
I anslutning till Esbotorget byggs också i ett separat projekt cirka 100 bilplatser för infartsparkering och cirka 150 cykelplatser för infartsparkering. Vid ingången byggs dessutom ett väntrum för passagerarna.

Köklax
Esbo stadsbanas fjärde områdesentreprenad är en cirka fyra kilometer lång bansträcka från Esbo centrum till Köklax. Beredningen av områdesentreprenaden inleds hösten 2025.
I den fjärde områdesentreprenaden utförs bland annat banarbeten, grundläggningsarbeten och broarbeten vid olika objekt: den nya järnvägsbron över Esboån, Vadeportens vägportar, Fantsportens vägport samt Handelsbackspassagens vägport som ligger vid stationen. Till entreprenaden hör dessutom ombyggnad av området kring Köklax station, byggandet av Kustbansbanan samt andra gatu-, räck- och belysningsarbeten.
I industri- och lagerområdet söder om Köklax station planeras i Esbo stads eget projekt centrumboende, tjänster, parker och en kollektivtrafikterminal. Norr om banan ökas antalet platser för infartsparkering. Köklax stationsbyggnad, som hör till en byggd kulturmiljö av riksintresse, skyddas. Planen trädde i kraft 26.3.2025. Mer information om utvecklingen av området kring Köklax station finns här.
Köklax områdesentreprenad på Trafikledsverkets webbplats(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).