Esbo stadsbana
Stadsbanan i Esbo är ett gemensamt projekt för Esbo, Grankulla och Trafikledsverket. Ett nytt spårpar byggs mellan Alberga och Köklax.Sammanfattning av projektet Esbo stadsbana
Med Esbo stadsbana avses ett nytt spårpar mellan Alberga och Köklax. Projektet är en del av en mer omfattande utveckling av trafiken i huvudstadsregionen. Projektet strävar efter att svara på det ökande antalet passagerare samt att förbättra kollektivtrafikens funktion. Inom projektet byggs bland annat helt nya plattformar och gamla förbättras. Förbättringarna omfattar till exempel förlängning av plattformarna, förbättring av tillgängligheten och utveckling av passagerartjänsterna.
I samband med Esbo stadsbana genomförs dessutom Kustbansbanan, det vill säga en högklassig gång- och cykelväg mellan Alberga och Esbo centrum, samt andra mindre projekt. Esbo stadsbana anknyter också till andra betydande spårtrafikprojekt, såsom Västbanan, som är en planerad snabb spårförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Dessa projekt kompletterar varandra och förbättrar tillsammans järnvägsinfrastrukturen i hela västra Finland.
Aktuellt
Aktuell information om hur projektet framskrider finns på Trafikledsverkets webbplats och på Facebook-sidan för Esbo stadsbana. Spårtrafiken måste avbrytas flera gånger under byggtiden. Om detta informeras i Trafikledsverkets kanaler.
Esbo stadsbana på Trafikledsverkets webbplats(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Esbo stads Facebook-sida(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Nyhetsbrev om stadsbanan(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Stadsbanan och separata projekt
Under projektet byggs ett helt nytt spårpar och gamla spår förnyas. I framtiden kommer det att finnas sammanlagt fyra spår bredvid varandra i en breddad spårkorridor. Spåren på södra sidan kommer att betjäna närtrafiken, medan spåren på norra sidan är reserverade för fjärrtrafiken. Trafiken i områdena kring stationerna utvecklas i enlighet med järnvägsplanen. Detta innebär till exempel bättre förbindelser och förbättrad infartsparkering för att resandet ska bli smidigare och lättare. Helhetskostnaderna uppgår till ungefär 330 miljoner euro, som fördelas mellan staten samt Esbo och Grankulla städer. I projektets planeringsskede har man fått Connecting Europe Facility-stöd av EU.
I samband med banprojektet genomför Esbo stad egna separata projekt, såsom Kustbansbanan för gång- och cykeltrafik och nya broar och vägportar över och under banan. Kustbansbanan är ett separat projekt som genomförs i samband med Esbo stadsbana, där det byggs en högklassig gång- och cykelbana mellan Alberga och Esbo centrum. Samtidigt möjliggörs byggandet av banan ända till Köklax. Kustbansbanan är en del av nätverket av kvalitetscykelvägar i Esbo. Stadsbanan och de separata projekten som anknyter till den beaktas också i samband med stadscentrumprojekt bland annat i Kera och i Köklax.
Esbo stadsbana anknyter också till Trafikledsverkets andra spårprojekt, såsom Västbanan(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) mellan Åbo och Helsingfors.
Tidsplan för projektet
Utvecklingen av Esbo stadsbana är ett omfattande projekt som framskrider stegvis under flera år. Byggandet av Stadsbanan inleddes i januari 2024. Avsnittet mellan Alberga och Esbo centrum blir färdigt till slutet av år 2028 och avsikten är att tågtrafiken på de nya spåren inleds redan år 2027. Enligt Trafikledsverkets uppskattning blir projektet färdigt i sin helhet år 2029.
Projektets skeden
- Utredningsplanerna 2002–2011
- Järnvägsplanen 2012–2014
- Byggplanen 2021–2023
- Byggandet 2024–2029
Byggandet är indelat i fyra områdesentreprenader och en brytningsentreprenad. Områdesentreprenad 1 genomförs mellan Alberga och Kera, områdesentreprenad 2 genomförs i Grankulla, områdesentreprenad 3 genomförs mellan Björkgård och Esbo centrum och områdesentreprenad 4 genomförs mellan Esbo centrum och Köklax. Brytningsentreprenaden genomförs i närheten av bostadsområdet Stadsberget. Områdesentreprenaderna 1–3 och brytningsentreprenaden pågår, och beredningen av områdesentreprenad 4 inleds hösten 2025. Aktuell information om hur entreprenaderna framskrider finns på Trafikledsverkets webbplats(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Spårtrafiken avbryts flera gånger medan byggarbetena pågår. De största avbrotten infaller efter midsommar och pågår i fem veckor. Dessutom förekommer några veckoslutslånga avbrott årligen under våren och hösten. Information om avbrotten finns på Trafikledsverkets webbplats.(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)