Espoon kaupunkirata

Espoon kaupunkirata on Espoon, Kauniaisten ja Väyläviraston yhteinen hanke, jossa rakennetaan uusi raidepari Leppävaarasta Kauklahteen.

Espoon kaupunkiratahanke tiivistettynä

Espoon kaupunkiradalla tarkoitetaan kahden lisäraiteen rakentamista Leppävaarasta Kauklahteen. Hanke on osa laajempaa pääkaupunkiseudun liikenteen kehittämistä ja pyrkii vastaamaan kasvavaan matkustajamäärään sekä parantamaan julkisen liikenteen toimivuutta. Hankkeen yhteydessä rakennetaan muun muassa kokonaan uusia asemalaitureita ja parannetaan vanhoja. Parannukset sisältävät esimerkiksi laiturien pidentämistä, esteettömyyden lisäämistä ja matkustajapalveluiden kehittämistä.

Espoon kaupunkiradan yhteydessä toteutetaan lisäksi Rantaradanbaana eli laadukas jalankulun ja pyöräilyn yhteys Leppävaarasta Espoon keskukseen sekä muita pienempiä hankkeita. Espoon kaupunkirata on yhteydessä myös muihin merkittäviin raideliikennehankkeisiin, kuten Länsirataan, joka yhdistää Helsingin ja Turun toisiinsa nopealla ratayhteydellä. Nämä hankkeet täydentävät toisiaan ja yhdessä parantavat koko Länsi-Suomen raideliikenteen infrastruktuuria.

Ajankohtaista

Ajankohtainen tieto projektin etenemisestä löytyy Väyläviraston verkkosivuilta sekä Espoon kaupunkiradan Facebook-sivulta. Raideliikenne joudutaan katkaisemaan useita kertoja rakennusvaiheen aikana, mistä tiedotetaan Väyläviraston kanavissa.

Espoon kaupunkirata Väyläviraston sivuilla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Espoon kaupunkirata Facebook-sivu(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Kaupunkiradan uutiskirjeet(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Kaupunkirata ja erillishankkeet

Hankkeen aikana rakennetaan kokonaan uusi raidepari ja uusitaan vanhoja raiteita. Tulevaisuudessa yhteensä neljä raidetta sijoittuvat vierekkäin levennetylle raidekäytävälle. Jatkossa etelänpuoleiset raiteet palvelevat lähiliikennettä, kun taas pohjoisenpuoleiset raiteet on varattu kaukoliikenteelle. Liikennepaikkojen asemaympäristöjä kehitetään ratasuunnitelman mukaisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi parempia kulkuyhteyksiä ja liityntäpysäköinnin parantamista, jotta matkustaminen olisi sujuvampaa ja helpompaa. Kokonaiskustannukset ovat noin 330 miljoonaa euroa, joka jakautuu valtion sekä Espoon ja Kauniaisten kaupunkien kesken. Hankkeen suunnitteluvaiheeseen on saatu EU:lta Connecting Europe Facility -tukea.

Ratahankkeen yhteydessä toteutetaan Espoon kaupungin omia erillishankkeita, kuten Rantaradanbaana jalankulku- ja pyöräilyliikenteelle sekä uusia ylikulkukäytäviä ja alikulkuja radan yhteyteen. Rantaradanbaana on Espoon kaupunkirata -hankkeen yhteydessä toteutettava erillishanke, jossa baana rakennetaan Leppävaarasta Espoon keskukseen. Samalla mahdollisestaan myös baanayhteyden rakentaminen Kauklahteen asti. Rantaradanbaana on osa Espoon baanaverkkoa. Kaupunkirata ja siihen liittyvät erillishankkeet huomioidaan myös kaupunkikeskushankkeiden yhteydessä, muun muassa Kerassa ja Kauklahdessa.

Espoon kaupunkirata liittyy myös muihin Väyläviraston raidehankkeisiin, kuten Turun ja Helsingin väliseen Länsirataan(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).

Espoon kaupunkirata -hanke edistää alueellista kehitystä ja kestävää liikkumista.Kuva: Espoon kaupunki

Projektin aikataulu

Espoon kaupunkiradan kehittäminen on mittava hanke, joka etenee vaiheittain usean vuoden aikana. Kaupunkiradan rakentaminen on alkanut tammikuussa 2024. Leppävaaran ja Espoon keskuksen välinen osuus hankkeesta valmistuu vuoden 2028 loppuun mennessä ja kyseisen osuuden uudet raiteet on tarkoitus saada junaliikenteen käyttöön jo vuonna 2027. Väyläviraston arvion mukaan hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuonna 2029.

Hankkeen vaiheet

  • Yleissuunnitelmat 2002–2011
  • Ratasuunnitelma 2012–2014
  • Rakentamissuunnitelma 2021–2023
  • Rakentamisvaihe 2024–2029

Rakentaminen jakaantuu neljään alueurakkaan ja louhintaurakkaan. Alueurakka 1 sijoittuu Leppävaara–Kera välille, alueurakka 2 sijoittuu Kauniaisiin, alueurakka 3 Koivuhovi–Espoon keskus välille ja alueurakka 4 Espoon keskus–Kauklahti välille. Louhintaurakka sijoittuu Kaupunginkallion asuinalueen läheisyyteen. Alueurakat 1–3 ja louhintaurakka ovat käynnissä, ja alueurakka 4:n valmistelu käynnistyy syksyllä 2025. Ajankohtaista tietoa urakoiden etenemisestä löytyy Väyläviraston sivuilta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).

Raideliikenne katkeaa useita kertoja rakennusvaiheen aikana. Merkittävimmät katkot ajoittuvat juhannuksen jälkeiseen viiden viikon aikaan, lisäksi vuosittain keväisin ja syksyisin tulee muutamia viikonloppukatkoja. Tietoa junaliikennekatkoista löytyy Väyläviraston sivuilta.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)