Usein kysyttyä Espoon kaupunkiradasta
Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin: miten hanke etenee, mitä vaikutuksia sillä on arkeen ja ympäristöön, ja miten hanke palvelee espoolaisia valmistuessaan.
Hankkeen yleiskuvaus
Espoon kaupunkirata on Espoon, Kauniaisten ja Väyläviraston yhteinen hanke, jossa rakennetaan vanhan raideparin rinnalle uusi raidepari Leppävaarasta Kauklahteen. Hankkeen valmistuttua lähijunaliikenteen häiriöherkkyys pienenee ja lähijunien vuoroväliä on mahdollista tihentää. Hanke myös edistää päästötöntä verkostomaista liikkumista Espoon viiden kaupunkikeskuksen välillä.
Kaupunkirata-hankkeen rakennusvaihe on käynnistynyt suunnitellusti tammikuussa 2024. Hankkeen odotetaan valmistuvan 2029.
Hankkeen vaiheet
- Yleissuunnitelmat 2002–2011
- Ratasuunnitelma 2012–2014
- Rakentamissuunnitelma 2021–2023
- Rakentamisvaihe 2024–2029
Kaupunkirata-hankkeen toteutumisen myötä kaukoliikenteen raiteilta vapautuu kapasiteettia. Lähijunaliikenteen vuorovälejä voidaan tihentää ja tiheän vuorovälin lähijunaliikenne voidaan ulottaa Kauklahteen asti. Junaliikenteen häiriöherkkyys myös pienenee, kun uudet raiteet mahdollistavat kauko- ja lähijunaliikenteiden erottamisen omille raiteilleen. Modernit asemat ja alikulut helpottavat matkustamista ja laajentavat työssäkäyntialuetta. Parannetut liikennepalvelut houkuttelevat uusia asukkaita ja yrityksiä, mikä edistää taloudellista kasvua ja alueellista kehitystä. Lisääntynyt liikennekapasiteetti mahdollistaa uusia asuin- ja työpaikka-alueita, mikä tukee Espoon kasvua.
Rantaradanbaana on Espoon kaupunkirata -hankkeen yhteydessä toteutettava Espoon erillishanke, jossa Leppävaaran ja Kauklahden välistä jalankulku- ja pyöräilyväylää kehitetään. Kaupunkirata-hankkeen aikana kevyelle liikenteelle rakennetaan muun muassa uusia yli- ja alikulkuja radan yhteyteen. Rantaradanbaana on osa Espoon baanaverkkoa.
Vaikutukset kaupunkilaisille
Raideliikenne katkaistaan useita kertoja rakennusvaiheen aikana. Merkittävimmät katkot ajoittuvat juhannuksen jälkeiseen viiden viikon aikaan, lisäksi vuosittain keväisin ja syksyisin tulee muutamia viikonloppukatkoja. Raideliikenteen katkoista ilmoitetaan Väyläviraston sivuilla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Rakentamisesta aiheutuu pääosin normaalia rakennustyöstä aiheutuvaa ääntä, joka ei eroa normaalin kaupunkiympäristön melutasosta. Lisäksi työmaalla tehdään kuitenkin myös työtä, josta aiheutuu kovaakin melua. Melua aiheuttavaa työtä tehdään meluluvan sallimissa rajoissa. Rakentamisesta voi myös aiheutua pölyä työmaan läheisyydessä ja sen määrää hillitään esimerkiksi katujen imulakaisulla sekä kastelemalla teitä ja murskekuormia.
Espoon kaupunkirata parantaa junaliikenteen sujuvuutta ja liikkumismahdollisuuksia koko alueella. Rakentaminen tuo mukanaan muutoksia maisemaan sekä lisää melua ja tärinää erityisesti radan läheisyydessä. Haittoja pyritään vähentämään teknisillä ratkaisuilla ja meluesteillä, jotta arki sujuisi mahdollisimman häiriöttömästi. Samalla parannetaan esimerkiksi kevyen liikenteen yhteyksiä, esteettömyyttä ja alueiden saavutettavuutta. Junaliikenteen parantaminen ja lisääminen vähentää yksityisautoilun tarvetta.
Vuoteen 2040 mennessä kilometrin säteellä kaupunkiradan asemista on 8 000 uutta työpaikkaa ja asuu arviolta 23 000 uutta asukasta. Palveluiden saavutettavuus paranee, kun junaliikenne on luotettavampaa ja sen häiriöherkkyys vähenee.
Kaupunkirata-hankkeeseen kuuluvien asemien asemaympäristöjä kehitetään esimerkiksi parantamalla yhteyksiä, liityntäpysäköintiä ja asema-alueiden esteettömyyttä. Lisäksi asemien ja laitureiden valaistus, merkinnät ja matkustajainformaatiojärjestelmät uusitaan. Lisätietoja juna-asemien muutoksista löydät Asemat-sivulta.
Voit tutustua tulevan kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan suunniteltuun ulkoasuun 3D-mallin avulla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Malli havainnollistaa, miltä alueet näyttävät valmistuttuaan, ja auttaa hahmottamaan muutoksia ympäristössä.
Raha ja päätökset
Espoon kaupunkiradan kokonaiskustannukset ovat noin 330 miljoonaa euroa. Kustannuksista puolet kattaa valtio ja puolet Espoon ja Kauniaisten kaupungit. EU on myöntänyt hankkeen rakentamissuunnitteluun 11 miljoonaa euroa EU-tukea. Kokonaiskustannuksiin sisältyy myös kaupunkien ja yhteistyötahojen erillishankkeita, kuten Rantaradanbaanan.
Rakentaminen ja turvallisuus
Kaupunkiradan rakentaminen on alkanut tammikuussa 2024. Rakentaminen jakaantuu neljään alueurakkaan ja louhintaurakkaan. Alueurakka 1 tapahtuu välillä Leppävaara–Kera, alueurakka 2 Kauniaisissa, alueurakka 3 välillä Koivuhovi–Espoon keskus ja alueurakka 4 välillä Espoon keskus–Kauklahti. Louhintaurakka sijoittuu Kaupunginkallion asuinalueen läheisyyteen.
Espoon kaupunkirata -hankkeen vaiheet ovat
- Yleissuunnitelmat 2002–2011
- Ratasuunnitelma 2012–2014
- Rakentamissuunnitelma 2021–2023
- Rakentamisvaihe 2024–2029
Kyllä, voit liikkua turvallisesti työmaan läheisyydessä, kunhan noudatat yleistä varovaisuutta ja pysyt tietoisena ympäristöstäsi.
Tässä vinkkejä turvalliseen liikkumiseen työmaiden läheisyydessä:
- Noudata aina liikennesääntöjä ja alueelle asetettuja liikennemerkkejä.
- Vältä puhelimen käyttöä, jotta pysyt tietoisena ympäristöstäsi.
- Älä missään tapauksessa mene työmaa- tai rata-alueelle.
- Turvallisuus syntyy yhteisistä pelisäännöistä ja niiden noudattamisesta. Lisätietoa löydät Väyläviraston materiaaleista:
Palaute ja viestintä
Jos palautteesi koskee Espoon kaupunkirata -hankkeen rakentamista ja työmaita, esimerkiksi melua ja pölyä, ole yhteydessä Väylävirastoon
tämän sivun alaosasta löytyvän lomakkeen kautta.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Jos palautteesi koskee Espoon kaupunkirata -hankkeen viestintää: Viestinnästä vastaa Väylävirasto, ja voit ottaa heihin yhteyttä sähköpostitse osoitteessa
Jos palautteesi koskee Espoon kaupungin puolella olevaa kaavoitusta tai erilliskohdetta, kuten Rantaradanbaanaa, ole yhteydessä
Jos palautteesi koskee Kauniaisten kaupungin puolella olevaa kaavoitusta tai erilliskohdetta, kuten Rantaradanbaanaa, ole yhteydessä Kauniaisten kaupungin yhteyshenkilöön
- Anna Ahtila, etunimi.sukunimi@kauniainen.fi
Jos palautteesi koskee liikennöintiä, ole yhteydessä
Jos palautteesi koskee asemalaitureiden aikataulunäyttöjä tai kuulutusjärjestelmiä, ole yhteydessä
Löydät kuvia hankkeesta Väyläviraston ylläpitämästä Flickr-albumista(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Espoon kaupunkirata -urakkaan liittyy erilaisia lyhenteitä. Tässä listattuna tärkeimmät ja eniten viestinnässä näkyvät lyhenteet:
- Alueurakat 1–4 (AU1–AU4), jotka kattavat radan Leppävaarasta Kauklahteen:
- AU1: Leppävaara–Kera
- AU2: Kauniainen
- AU3: Koivuhovi–Espoon keskus
- AU4: Espoon keskus–Kauklahti
- LOU – Louhintaurakka, erillinen urakka tunnelin rakentamiseen ja kalliolouhintaan radan varrella Kaupunginkalliossa
- ESA-rata – Espoo–Salo-oikorata, suunnitteilla oleva uusi raideyhteys Lohjalta Espooseen