Mårtensbro

Gator och trafikEsboviken

Esbo stadsteknikcentral håller på att utarbeta gatu- och parkplaner för Mårtensbro detaljplaneområde samt trafik- och gatuarrangemang vid Esboviksgatan, Fjärdgatan och Esboviksstranden som anknyter till det. Tekniska nämnden godkände planer 14.6.2023.

Kajutagränden är en ny gata som ansluter till Esboviksgatan och där motordonstrafiken upphör. Dess sydvästra del är i enlighet med detaljplanen lokalgata och dess nordostliga del gårdsgata. Delen som är lokalgata avslutas med en vändplats. Från Kajutagränden finns körförbindelser till parkeringsanläggningarna med invånarbilplatser i kvarteren 34339 och 34340 som gränsar till gatuområdet (sammanlagt cirka 175 kp) samt gångförbindelser och körförbindelser för cykel- och servicetrafik till gårdsdäcken för kvarteren 34339, 34340 och 34341. Från gatan finns en gång- och cykelförbindelse till Mårtensbro ak-områdes tvärgata för fotgängar- och cykeltrafik, Märsstigen. Kajutagrändens lokalgatudel är asfaltbelagd och avgränsad med kantstöd. På båda sidor om körbanan finns betongbelagt utrymme för gång- och cykeltrafik. Till stadsbilden är områdena öppna, med några trädgrupper.

Märsstigen är en ny gata för gång- och cykeltrafik som går tvärs över Mårtensbro detaljplaneområde och som i nordväst ansluter till en gång- och cykelväg parallellt med Esboviksstranden och i nordost till Märskorgsplatsens gång- och cykelväg. I mitten av Märsstigen ligger Märsparken. Märsstigen är asfaltbelagd och avgränsas i ena kanten med kantstöd. På smala ställen färdigställs ruttens kanter med natursten framför byggnaderna, på en del ställen finns det plats för busk- och trädplanteringar, och i den västra ändan av rutten är de större enhetliga grönområdena gräs- eller ängsbevuxna.

Märsparken (VP-1) är ett parkområde vid Märsstigen i enlighet med detaljplanen. Den avgränsas av bostadshuskvarteret i nordost och dess kommande byggnader. Genom parkområdet går en gångförbindelse till ovan nämnda kvartersområde. I parken finns en inhägnad lekplats, vandringsleder, sittplatser samt träd- och buskplanteringar. Till grönområdena styrs ytvatten från parken och andra allmänna områden i dess närhet. Grönområdenas ytutformning utnyttjas för att styra vattenavrinningen från området rutter och dagvatten.

Märskorgsplatsen är en ny lokalgata där motordonstrafiken upphör och som ansluter till Fjärdgatan.  Körbanan vid Märskorgsplatsen slutar vid en vändplats. Nordväst om vändplatsen finns en separat parkeringsplats med sex personbilsplatser. Dessutom finns det sex parkeringsplatser vid vändplatsens sydvästra kant. Från Märskorgsplatsen finns körförbindelser till parkeringsanläggningarna med invånarbilplatser i det norra kvarteret 34341 samt förbindelse för gång-, cykel- och servicetrafik till ovan nämnda kvarters gårdsdäck. Båda Märskorgsplatsens körbanor med ett körfält är asfalterade och avgränsade med kantstöd. Körbanorna separeras från varandra med ett grönfält som samtidigt fungerar som behandlings- och fördröjningsområde för gatans dagvatten. Sydväst om körbanan finns en kombinerad gång- och cykelväg med asfaltbeläggning som fortsättning på Märsstigen. Flera enstaka träd med vida kronor planteras på Märskorgsplatsen. Skiljeremsornas stenbelagda ytor är av natursten.
På basis av detaljplanen för Mårtensbroområdet ändrar man i viss mån även trafik- och gatuarrangemangen vid nuvarande Esboviksgatan, Fjärdgatan och Esboviksstranden.

Till Esboviksgatan lägger man till en ensidig anslutning till Kajutagränden. Dessutom har gatuområdet vid Esboviksgatan utvidgats mot nordost på avsnittet mellan Kajutagränden och Fjärdgatan. Det området är gångbana. På Esboviksgatan mellan Kajutagränden och Fjärdgatan har på körbanans sida lagts till en serviceficka som betjänar servicetrafiken i kvarter 34339 och är dimensionerad för en 12 meter lång lastbil.

Fjärdgatan får en ny anslutning till Märskorgsplatsen som en fjärde förgrening till den nuvarande T-anslutningen mellan Fjärdgatan och Utkiksgatan. Anslutningen ändras till en s.k. turborondell, där träd planteras i mitten av rondellen. För Fjärdgatans körbanor nordost om rondellen görs körfältsarrangemang. På Fjärdgatan mellan Märskorgsplatsen och Esboviksvägen har på körbanans sida lagts till en serviceficka som betjänar servicetrafiken i kvarter 34339 och är dimensionerad för en 12 meter lång lastbil.

Gatuområdet vid Esboviksstranden har gjorts smalare nordost om korsningen mellan Esboviksgatan och Esboviksstranden. I och med detta flyttas linjeföringen för gång- och cykelbanan som går parallellt med Esboviksstranden.

Gatuområden, öppna områden och parkområden belyses med lyktstolpar. På några ställen undersöker man i den fortsatta planeringen småskalig specialbelysning till exempel i anslutning till Fjärdgatans rondell och Märsparkens lekplats.

För gatorna byggs dagvattenavlopp som ansluts till det befintliga dagvattenavloppet utanför planområdet. Utöver avloppssystemet fördröjs det dagvatten som uppkommer i området på de allmänna grönområdena i gatu- och parkområdena innan vattnet leds till dagvattenavloppsnätet.

De allmänna områdenas tillgänglighet ligger på basnivå, även lösningar på specialnivå förverkligas naturligt på flera ställen. Arrangemangen har planerats med beaktande av hållbar utveckling och möjligheter att stödja den biologiska mångfalden inom ramen för detaljplanen.

Planeringen har inletts våren 2022 och förslagen till gatu- och parkplaner läggs fram 8-23.5.2023. Sakägarna meddelas separat per brev om framläggandet. Byggandet har planlagts till årsskiftet 2023-2024.

Man kan kommentera utkasten under invånarmötet eller per e-post fram till 27.12.2022.

 

Kontakt information

Merja Vainikka

Projektchef+358 50 5819304Teknikvägen 15, Otnäs