Utsikt från Karamalmsvägens bro, skärmdump från Google Maps

Byggande av gator i Kera, första byggnadsskedet

Gator och trafikAlberga

I Kera planeras en hållbar stadsdel med 14 000 invånare som byggs kring Kera järnvägsstation. Omvandlingen av det gamla industri- och logistikområdet till en urban stadsdel med betoning på gång-, cykel- och kollektivtrafik inleddes med en gatu- och parkentreprenad i slutet av 2023. Det första byggnadsskedet omfattar byggandet av gator, parker och gång- och cykelbanor som byggs på platsen där det tidigare stod lagerhallar. Vid byggandet av Kera föredras klimatneutrala lösningar inom cirkulär ekonomi.

Projektbeskrivning

Entreprenaden omfattar byggandet av Vävarsvägen, Artesansgatan, Blomvasgatan, Mjölkfatsgatan mellan Keraparken och Filfatet, Filfatet, Artesansstigen, Ampelstigen mellan Filfatet och Dygnfallsstigen samt gatorna, gång- och cykelbanorna, vatten- och avloppsnätet och det tekniska ledningsnätet på Dygnfallsstigen. Via Mjölkfatsgatan går en tillfällig förbindelse till Keran hallit.

I det första byggnadsskedet genomförs gatornas kontruktionsskikt samt byggandet av vatten- och avloppsnätet och det tekniska ledningsnätet. I entreprenadområdet rivs ytkonstruktionerna och förorenad mark rengörs. I byggandet ingår installation av vattenledningar, spillvattenavlopp, dagvattenavlopp, el- och telekablar samt skyddsrör för ledningar för fjärrvärme och fjärrkyla.  Byggandet av gator och kommunalteknik kräver bland annat brytning samt stärkande av markgrunden genom stabilisering, skumglasbrinkar och pålplattor. Pålplattorna byggs på stålrörspålar som slås ner i marken. De skyddar vattenledningar och avlopp mot markrörelser och tjälskador och fördelar rörens tyngd jämnt över marken. Skumglas är lättare än stenkross och minskar därför behovet av markbyggnadsarbete förutom att det förbättrar markens bärkraft. Vid tillverkningen av skumglaskross används återvunnet material.

I entreprenaden byggs också en pumpstation för avloppsvatten och en pumpstation för dagvatten. De byggs på pålar av armerad betong. Under järnvägen borras två skyddsrör för vattenledningarna, med en diameter på 1 200 millimeter och 810 millimeter. Vatten- och avloppsledningarna stöds med stödelement som installeras i schakten samt med stålspontväggar. Kommunalteknik byggs också i parkområdena i Filfatsparken, Knektvallen och i norra delen av Knektbacken. I Blomvasgatans och Vävarsvägens anslutning, vid Knektvallens nordvästra sida, byggs två bullerplank och planteras träd och buskar.

Gatorna beläggs tillfälligt med asfalt. Arbetet beräknas pågå i 1,5 år.

I grävmaskinerna används en digital modell som optimerar schaktets djup och bredd, vilket minskar mängden mark som grävs och antalet kross som behövs i stället. Syftet med dessa åtgärder är att förkorta arbetstiden och minska olägenheterna för dem som använder gatan.

De slutliga ytkonstruktionerna, växtligheten och konstverk som planeras i området genomförs i senare entreprenader allteftersom husen färdigställs i området. Landskapsplaneringen har dock spelat en viktig roll i planeringen av området, och områdets trivsel ökar genom framtida parkbyggande. Vid planeringen av gator och parker har också hantering av dagvatten ägnats särskild uppmärksamhet.

Under arbetets gång förekommer det tillfälliga trafikarrangemang i området. Rutterna ändras och smalnas av i takt med att arbetet framskrider.

Ett steg mot en mer ekologisk och hållbar stadsmiljö

Stadens roll som främjare av hållbar utveckling och utsläppsfria byggplatser är viktig för branschen. De mål som fastställts av stadens upphandlare är ett steg mot en mer miljövänlig och hållbar stadsmiljö. Esbo stad har undertecknat ett frivilligt Green Deal-avtal för utsläppsfria byggplatser (på finska)(extern länk, öppnas i ett nytt fönster), vars syfte är att främja hållbar upphandling och på så sätt minska utsläppen på byggplatserna.

I gatubyggnadsprojektet som nu inleds har man förbundit sig att främja principerna för hållbar utveckling. I gatukonstruktionerna utnyttjas i stor utsträckning återvunnen betongkross som uppstått vid rivningen av Keran hallit i stället för krossat material från orört berg. Återanvändning av rivningsbetong minskar avfallsmängden och behovet av att bryta nytt råmaterial. Dessutom förkortas transportsträckorna genom att rivningsbetong återanvänds i byggplatsens omedelbara närhet.

I enlighet med Green Deal används förnybara och fossilfria bränslen, såsom biobränslen och el, i anläggningsmaskiner och tipptruckar. Naturstensmaterialen bedöms i entreprenaden på basis av deras utsläppsvärden. Material vars produktion och transport har minst miljöpåverkan gynnas.

Mer information

 

Basuppgifter om projektet

Genomförandetid: november 2023–juni 2025

Huvudgenomförare: GRK Suomi Oy

Företrädare för stadens byggherre: Pasi Severinkangas