Keran katujen rakentaminen, ensimmäinen rakennusvaihe
Kadut ja liikenneLeppävaaraKeraan on suunniteltu 14 000 asukkaan kestävä kaupunginosa, joka rakennetaan nykyisen Keran rautatieaseman ympärille. Vanhan teollisuus- ja logistiikka-alueen muuttaminen urbaaniksi kävely-, pyöräily- ja joukkoliikennepainotteiseksi kaupunginosaksi alkaa vuoden 2023 loppupuolella käynnistyvällä katu- ja puistourakalla. Rakennusurakan ensimmäinen vaihe käsittää Keran entisten hallien paikalle rakennettavien katujen, puistojen sekä jalankulku- pyöräreittien rakentamisen. Kera rakennetaan hiilineutraaleja kiertotalouden ratkaisuja suosien.
Vaihe
Rakentaminen
Hankekuvaus
Urakka käsittää Kutojantien, Artesaaninkadun, Kukkavaasinkadun, Maitovadinkadun välillä Keranpuisto-Viilivati, Viilivadin, Artesaaninpolun, Amppelipolun välillä Viilivati-Päivänkestämänpolku ja Päivänkestämänpolun katujen, jalankulku- ja pyöräteiden sekä vesihuollon ja teknisten verkostojen rakentamisen. Maitovatikadun kautta kulkee väliaikainen yhteys Keran Halleille.
Ensimmäisessä rakennusvaiheessa toteutetaan katujen rakennekerrokset, vesihuollon ja teknisten verkostojen rakentaminen. Urakka-alueella puretaan pintarakenteet ja puhdistetaan pilaantuneet maat. Rakentamiseen kuuluu vesijohtojen, jätevesiviemärin, hulevesiviemärin ja sähkö-, telekaapeleiden sekä kaukolämpö- ja jäähdytysjohtojen suojaputkien asentaminen. Katujen ja kunnallistekniikan rakentaminen edellyttää mm. louhintaa, maapohjan vahvistamista stabiloimalla, vaahtolasipenkereellä sekä paalulaatoilla. Maahan lyötävien teräsputkipaalujen varaan rakennettavat paalulaatat suojaavat vesijohtoja ja viemäreitä maan liikkumiselta ja routimiselta sekä jakavat putkien painon tasaisesti maaperälle. Vaahtolasin käyttö, kivimursketta keveämpänä materiaalina, vähentää maarakennustöiden määrää maapohjan kantavuuden paranemisen lisäksi. Vaahtolasimurskeen valmistamisessa käytetään kierrätysmateriaalia.
Urakassa rakennetaan myös jätevesipumppaamo ja hulevesipumppaamo, jotka perustetaan teräsbetonipaalujen varaan. Junaradan alitse porataan kaksi vesihuollon suojaputkea, halkaisijoiltaan 1200 mm ja 810 mm. Rakennettavia vesihuoltolinjoja tuetaan kaivantoihin asennettavilla tuentaelementeillä sekä teräsponttiseinillä. Kunnallistekniikan rakentaminen ulottuu myös puistoalueille; Viilivadinpuistoon, Nihtivalliin ja Nihtimäen pohjoisosaan. Kukkavaasinkadun ja Kutojantien liittymään, Nihtivallin luoteisreunaan, rakennetaan kaksi meluaitaa ja toteutetaan puu- ja pensasistutuksia.
Katujen päälle levitetään väliaikainen asfaltti. Urakka kestää arviolta 1,5 vuotta.
Kaivinkoneissa on käytössä kaivuutyön digitaalinen malli, joka optimoi kaivettavan kaivannon syvyyden ja leveyden, mikä vähentää pois kaivettavan maan ja samalla tilalle tuotavien murskeiden määrää. Näillä toimenpiteillä pyritään lyhentämään urakka-aikaa ja kadun käyttäjille aiheutuvaa haittaa.
Lopulliset pintarakenteet, kasvillisuus ja alueelle suunnitellut taideteokset toteutetaan myöhemmissä urakoissa sitä mukaa, kun talojen rakennustyömaat valmistuvat alueella. Maisemasuunnittelu on kuitenkin ollut merkittävässä roolissa alueen suunnittelussa, ja tulevaisuuden viherrakentamisella lisätään alueen viihtyvyyttä. Katujen ja puistojen suunnittelussa on kiinnitetty myös erityistä huomiota hulevesien hallintaan.
Töiden aikana alueella on tilapäisiä liikennejärjestelyjä. Kulkureittejä muutetaan ja kavennetaan töiden etenemisen myötä.
Askel kohti ympäristöystävällisempää ja kestävämpää kaupunkiympäristöä
Kaupungin rooli kestävän kehityksen ja päästöttömien työmaiden edistäjänä on merkittävä alan uudistumisen kannalta. Julkisten hankkijoiden asettamat tavoitteet ovat askel kohti ympäristöystävällisempää ja kestävämpää kaupunkiympäristöä. Espoo on allekirjoittanut vapaaehtoisen Päästöttömien työmaiden Green Deal(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) -sopimuksen, jonka tavoitteena on edistää kestäviä hankintoja ja näin vähentää työmailla syntyviä päästöjä.
Nyt käynnistyvässä kadunrakentamishankkeessa on sitouduttu edistämään kestävän kehityksen periaatteita. Katurakenteissa hyödynnetään laajalti Keran Hallien purusta syntynyttä kierrätettyä betonimursketta neitseellisen kalliomurskeen sijaan. Purkubetonin uudelleenkäyttö vähentää jätemäärää sekä tarvetta uusien raaka-aineiden louhinnalle. Lisäksi purkubetonin hyödyntäminen rakennustyömaan välittömässä läheisyydessä lyhentää kuljetusmatkoja.
Maarakennustyökoneissa ja maansiirtoautoissa käytetään Green Dealin mukaisesti uusiutuvia ja fossiilittomia polttoaineita, kuten biopolttoaineita tai sähköä. Luonnonkiveysmateriaaleja arvioidaan urakassa niiden päästöarvojen perusteella, ja suositaan materiaaleja, joiden tuotanto ja kuljetus aiheuttavat vähiten ympäristövaikutuksia.
Lisätietoja
- Suunnittelun sivulta Keran katu- ja puistosuunnitelmat löydät suunnitelmat Suunnitelma-aineisto-haitarista. Sivulla on myös Keran katu- ja puistosuunnitelman esittelyvideo alueesta valmiiksi rakennettuna.
- Keran rakentumisen tavoitteista löydät tietoa Keran kaupunginosasivulta.
Hankkeen perustiedot
Toteutusaika: joulukuu 2023- kesäkuu 2025
Päätoteuttaja: GRK Suomi Oy
Kaupungin rakennuttajan edustaja: Pasi Severinkangas