I Esbo gymnasium återanvänds bärbara datorer

13.5.2024 11.57
OEleverna sitter i klassen.
Bild: Taru Turpeinen

Alla studerande på vårt gymnasium får nu direkt tillgång till en fungerande dator, om det blir fel på datorn som de använder. Den förnyade drift- och reparationsmodellen gör det möjligt att säkerställa att det inte blir några avbrott i studierna på grund av utrustningen.

Studerandespecifika bärbara datorer togs i bruk på gymnasierna i Esbo 2021, då läroplikten utvidgades nationellt och utbildning på andra stadiet blev avgiftsfri. Den årskull av gymnasiestuderande som först fick de bärbara datorerna som Esbo upphandlade är nu i slutskedet av sina gymnasiestudier. Bärbara datorer som återlämnas av studerande som går ut gymnasiet kontrolleras, rensas och registreras i ett enhetssystem. Servade datorer tas genast i nytt bruk på hösten då nya gymnasiestuderande inleder sina studier.

Staden garanterar alla en fungerande dator, så att studierna inte sinkas eller avbryts. En fungerande dator finns direkt tillgänglig om det blir fel på den studerandes befintliga dator. Den genomsnittliga livslängden för en bärbar dator är 5 år och för gymnasier har en kontinuerlig serviceprocess implementerats för att underhålla och serva datorerna. Detta verksamhetssätt tillämpas på samtliga datorer som är tillgängliga för Esbo stad.

Upp till 2 500 studerande påbörjar sina gymnasiestudier i Esbo varje år, vilket gör återanvändningen av bärbara datorer ekonomiskt och ekologiskt viktig på grund av det stora antalet studerande. En förlängning av datorernas livslängd bidrar till att minska behovet av att tillverka ny utrustning, vilket minskar användningen av naturresurser och utsläppen av växthusgaser. En genomsnittlig finländare förbrukar cirka 100 ton naturresurser per år, vilket är mer än någon annanstans i Europa. En stor del av de naturresurser som förbrukas är råvaror från importerade varor, till exempel elektronisk utrustning.

Sektorn för fostran och lärande tar hänsyn till socialt, ekologiskt, kulturellt och ekonomiskt hållbar utveckling i utbildning och undervisning på ett åldersanpassat sätt. På det här sättet säkerställer vi att alla barn och unga har jämlik tillgång till digitala möjligheter, samtidigt som unga lär sig om verksamhet i enlighet med FN:s globala mål för hållbar utveckling. Återvinningsaspekter lärs ut redan inom småbarnspedagogiken och till exempel återvinning av läroböcker är välkänt redan i grundskolan.

I stadens strategi, Berättelsen om Esbo, är målet att agera aktivt i bekämpningen av klimatförändringen, vara koldioxidneutral senast 2030 och stärka naturens mångfald. Esbo har även 2020 förbundit sig till den europeiska förbindelsen till cirkulär ekonomi, Circular Cities Declaration, vars tio mål främjar genomförandet av stadens cirkulära ekonomi och hållbara utveckling. Ett hållbart Esbo skapas tillsammans så att deltagarna består av hela Esbo-samfundet: företag, utbildnings- och forskningsorganisationer, föreningar och invånare.

Klicka på den här länken för att läsa om hur hållbar tillväxt syns inom fostran och lärande.

Klicka på den här länken för att läsa mer om hållbar utveckling i Esbo.

Inom EU släpps mer än 20 kg elektroniska produkter per invånare ut på marknaden varje år. Av dessa tillverkas 60 procent (11,8 kg) inom EU och 40 procent (8,8 kg) importeras från utanför EU (Eurostat, 2019).

I genomsnitt används elektroniska produkter i EU i cirka 2,3 år kortare tid än deras avsedda eller önskvärda livslängd (EEA 2020a).