Mottagande av plats och inledande av småbarnspedagogik

Innan småbarnspedagogiken inleds ska du ta emot platsen som beviljats ditt barn. Efter det kontaktar enheten för småbarnspedagogik dig för att komma överens om frågor kring introduktionsperioden och inledandet av småbarnspedagogiken.

Bild: Taru Turpeinen

Beslut om plats inom småbarnspedagogik och mottagande av plats

När beslutet om beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken har fattats, får du information om beslutet via tjänsten eVaka på adressen www.esbosmabarnspedagogik.fi(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).

Om du har tagit i bruk tjänsten Suomi.fi i någon av kommunens eller statens tjänster, får du information om beslutet också via den. Om du inte använder tjänsten Suomi.fi skickar vi beslutet per brev. Om vårdnadshavarna bor på samma adress skickar vi beslutet till den vårdnadshavare som gjort ansökan. Om vårdnadshavarna bor på olika adresser skickar vi beslutet skilt till båda vårdnadshavarna.

Du har 14 dagar på dig att godkänna eller förkasta beslutet om plats inom småbarnspedagogik från och med den dag då beslutet har fattats. När du godkänner platsen kan du vid behov skjuta upp inledandet av småbarnspedagogiken högst två veckor framåt. Du kan skjuta upp inledandet endast en gång och du ska göra det samtidigt som du meddelar att du tar emot platsen.

Om du tackar nej till en plats som erbjuds, är din ansökan inte längre giltig. Om du vill kan du lämna in en ny ansökan. Då iakttas en behandlingstid på fyra månader för att ordna en ny plats. Läs mer om ansöknings- och behandlingstiderna.

Vid det inledande samtalet går vi igenom praktiska frågor

När du har tagit emot en plats inom småbarnspedagogiken för ditt barn, kontaktar ditt barns kommande enhet dig för att komma överens om praktiska frågor kring introduktionsperioden och inledandet av småbarnspedagogiken. Om du vill kan du också själv kontakta enheten.

Vi bokar in ett inledande samtal där vi går igenom praktiska frågor kring inledandet av småbarnspedagogiken.

Vi önskar att barnet, om möjligt, inte deltar i det inledande samtalet, så att vi i lugn och ro kan koncentrera oss på alla viktiga frågor. Genom diskussionen vill vi säkerställa att inledandet av småbarnspedagogiken sker så bra som möjligt och att vårdnadshavaren tryggt och med gott humör kan lämna barnet hos oss.

Under det inledande samtalet kan du berätta om ditt barn och dina förväntningar på småbarnspedagogiken samt ställa frågor. Vi diskuterar tillsammans om ditt barn och hens starka sidor, intressen och behov. Vi går också igenom frågor kring barnets hälsotillstånd och kost samt familjens språk, kultur och åskådning som har betydelse för småbarnspedagogiken. Du får också information om hur tjänsten eVaka används i vardagen inom småbarnspedagogiken.

Till sist kommer vi överens om tiden och principerna för introduktionsperioden innan småbarnspedagogiken börjar.

Under introduktionsperioden vänjer sig barnet vid småbarnspedagogiken och bekantar sig med nya människor

Innan den egentliga småbarnspedagogiken inleds deltar barnet tillsammans med vårdnadshavaren i en cirka 1–2 veckor lång introduktionsperiod. Introduktionsperioden planeras så att den stöder både barnet och vårdnadshavaren i det viktiga övergångsskedet, och den genomförs före den officiella dagen då småbarnspedagogiken inleds. För introduktionsperioden tas ingen avgift ut.

Under introduktionsperioden övar barnet på att delta i småbarnspedagogik. Barnet får möjlighet att tryggt bekanta sig med den nya omgivningen och nya människor tillsammans med vårdnadshavaren.

Under introduktionsperioden kan barnet och vårdnadshavaren till en början tillbringa bara några timmar per dag på daghemmet. I slutet av introduktionsperioden kan barnet vänja sig vid att vara ensam med de nya människorna korta stunder, så att vårdnadshavaren till exempel är i rummet bredvid.

Under introduktionsperioden berättar vi för familjen om vad barnen gör under dagarna i småbarnspedagogiken samt om praxisen och den pedagogiska verksamheten i gruppen. Syftet med introduktionsperioden är att säkerställa att barnet får en så bra och trygg start som möjligt i småbarnspedagogiken.

Observera att största delen av enheterna inom småbarnspedagogik är stängda i juli. Dessutom är en del enheter stängda i slutet av året vid julen och årsskiftet. Om småbarnspedagogiken inleds i början av hösten genomförs introduktionsperioden i augusti. Om småbarnspedagogiken inleds i januari är den bästa tidpunkten för introduktionsperioden före jul eller alternativt efter trettondagen.

I serviceavtalet antecknas barnets tid i småbarnspedagogik

Innan barnet börjar i småbarnspedagogiken ingår vi ett serviceavtal med vårdnadshavaren. Serviceavtalet utarbetas antingen under det inledande samtalet eller under introduktionsperioden tillsammans med ledaren för enheten och med vårdnadshavaren.

I serviceavtalet antecknas barnets tid i småbarnspedagogik, som också ligger till grund för klientavgiften.

Läs mer om hur klientavgifterna inom småbarnspedagogiken bestäms.

Läs mer om avgifterna inom småbarnspedagogik som ordnas med servicesedel.

När barnet börjar i småbarnspedagogiken

Barnet kan delta i småbarnspedagogiken utan vårdnadshavare efter introduktionsperioden när serviceavtalet har ingåtts och småbarnspedagogiken officiellt inleds.

Småbarnspedagogiken börjar officiellt den dag som vårdnadshavaren har fastställt när hen tagit emot platsen. Från och med den dagen börjar också faktureringen. Faktureringen börjar också om familjen beslutar att fortsätta introduktionsperioden efter den officiella dagen då småbarnspedagogiken inleds.

Vi rekommenderar att tiden då barnet deltar i småbarnspedagogiken är lite kortare i början. Det hjälper barnet att vänja sig vid den nya omgivningen och minskar eventuell belastning.

I början är det vanligt att barnet gråter på morgonen när hen skiljs från sin vårdnadshavare. Det är en naturlig och övergående reaktion. Du kan bäst stödja barnet genom att vara lugn och konsekvent i situationen. Ett varmt och kort avsked och ett löfte om att återvända hjälper. Personalen inom småbarnspedagogiken är utbildad för att stödja barnet i dessa situationer. Vårdnadshavarna kan lita på att barnet får det stöd och den omsorg hen behöver.

Regelbundna rutiner ger barnet trygghet och underlättar anpassningen till den nya situationen. Det är bra att i mån av möjlighet hålla fast vid samma tidtabeller och tillvägagångssätt varje dag. Kom ändå ihåg att varje barn är en individ som anpassar sig i egen takt.

Om det i familjen uppstår bekymmer eller frågor i anslutning till inledandet av småbarnspedagogiken, lönar det sig att ta upp dem med personalen. Vi stöder alla familjer och barn i den nya situationen och hjälper er att hitta de bästa lösningarna.