Vindängens skola
Vindängens skola är en svenskspråkig grundskola med årskurserna 1-6. Skolan är belägen i Hagalund i Esbo.
Vi vill väcka, i varje elev, ett optimalt intresse för inlärning och samtidigt stärka elevens självkänsla. I arbetet betonas respektfullt bemötande, delaktighet - eget ansvar och social kompetens. I det dagliga arbetet ser vi till att alla upplever känsla av sammanhang, d.v.s. upplever det som sker som begripligt, hanterbart och meningsfullt. Vår fastighet inrymmer daghem, förskola, skola, arbetarinstitut och seniorhem. Vi har ett välfungerande samarbete med våra grannar i Vindängenhuset.
Arbets- och lovtider för läsåret 2025–2026
Höstterminen: torsdag 7.8.2025 - lördag 20.12.2025
Höstlov måndag 13.10.2025 - fredag 17.10.2025 (vecka 42)
Jullov måndag 22.12.2025 - tisdag 6.1.2026
Vårterminen: onsdag 7.1.2026 - lördag 30.5.2026
Sportlov måndag 16.2.2026 - fredag 20.2.2026 (vecka 8)
Grundskolorna och gymnasiet har möjlighet att anhålla om att byta ut en arbetsdag mot en arbetslördag.
Lektionstider
Lektion 1: 8.15 - 9.00
Lektion 2: 9.00 - 9.45
Lektion 3: 10.00/10.15 - 10.45/11.00
Lektion 4: 11.00/11.30 - 11.45/12.15
Lektion 5: 12.30 - 13.15
Lektion 6: 13.30 - 14.15
Lektion 7: 14.15 - 15.00
Vindängen 2025
Skolans vision är att vara en trygg, välmående och stimulerande skola. Vår skola skall vara öppen och rättvis, för både elever, deras föräldrar samt skolans personal.
Vi vill vara
- En trygg och välmående skola.
- En inspirerande och respektfull inlärningsmiljö.
- En skola där elever, personal och vårdnadshavare är delaktiga i verksamheten.
Strategi
Vi anser att grunden till detta är tillit. När alla upplever att de förstår vad som ska hända, hur det sker och varför samt vilka förväntningarna är, har onödiga spänningsmoment raderats. Detta möjliggör fokusering och engagemang. När vi känner glädje och engagemang i det vi och andra gör, mår vi också bättre.
Bekräftelse och dialog
Att bli bekräftad är ett centralt inslag i vår skolvardag. Vi organiserar både skoldagen och skolarbetet så att alla får utrymme och tid att komma till tals. Personalresursen används till att på olika sätt föra fram dialogens kraft och betydelse. Vi vill rusta eleverna för att kunna verbalisera både händelser och känslor, samt att få förståelse genom insikt. Vår skola är öppen och rättvis för både elever, deras vårdnadshavare samt skolans personal.
God självkänsla och rimliga förväntningar
Vi vill ge eleverna en god självkänsla, som ska leda dem att göra kloka val och beslut. Självkänslan stärker vi i samarbete med hemmet och genom att erbjuda utmaningar samt upplevelser av att lyckas. Vi vill vara en skola där alla får vara sig själv och visa sina styrkor.
Vi har rimliga förväntningar på eleverna. Eleverna ska få kännedom, redskap till och förståelse för hur målen nås. Eleverna övar sig på att ta ansvar, planera sitt arbete och utvärdera det egna lärandet. Genom en enhetlig modell, jobbar skolan med studieteknik och med att stärka elevers känsla av sammanhang.
Stimulerande inlärningsmiljö
Vi vill också vara en skola där vi vågar pröva på nya arbetssätt och ta tillvara de resurser; personal-, kunskaps- och materialresurser som vi har. Vi vill ge alla det stöd de behöver för att utvecklas. Vi strävar efter att vara en stimulerande inlärningsmiljö med tydliga mål.
Dialog med hemmet
Vi vet hur viktigt hemmets stöd är för barnen och hur starkt det påverkar barnens skolprestationer. Vi värderar samtalet med och kontakten till hemmet. Vi erbjuder vårdnadshavare att mötas i samtal med personalen och att på andra sätt vara delaktiga i skolvardagen.
Hållbar vardag för alla
Vår skola jobbar för en hållbar vardag för alla. Vi strävar efter att vara sparsamma med jordens resurser. Hållbar utveckling skall bli ett naturligt sätt att fungera på. Vi är en certifierad Unicef -skola och genom nätverket ”Unicef-skolor” arrangerar vi olika insamlingar som möjliggör bl.a. skolgång för utsatta barn i u-länder.
Vi satsar även på att vara i en skola i rörelse och det finns möjligheter för rörelse i skolvardagen. Tillsammans med andra aktörer har vi gjort vår gård mera inbjudande till klättring och lek. Vi diskuterar och pratar med eleverna om hälsosamma vanor.
Livslångt lärande
Vår fastighet inrymmer daghem, förskola, skola, arbetarinstitut och seniorhem. Det här ser vi som en klar fördel! Vårt kollegium och vår kännedom om barnets lärostig är en styrka i det dagliga arbetet där vi kan dela både undervisningssituationer och -utrymmen. Vi samarbetar bl.a. med förskolan i och med sammanhållen förskole- och nybörjarundervisning och med Mattlidens skola för att göra övergången till årskurs 7 bra för eleven.
Trygghet och trivsel
I skolan använder vi även KiVa-skola programmet för att arbeta med respekt, känslor och mobbning. För att stärka elevernas känsla av trygghet och trivsel finns en plan för likabehandling och jämställdhet. Vår plan för språk- och informationskunskap fungerar som en central inspirationskälla.
Skolans verksamhetsidé
Skolans verksamhet syftar till att väcka, i varje elev, ett optimalt intresse för inlärning och samtidigt stärka elevens självkänsla. I arbetet betonas respektfyllt bemötande, delaktighet - eget ansvar och social kompetens. Vi värnar om det svenska språket och de finlandssvenska traditionerna. Vi vinnlägger oss om att eleverna stöds i en sund personlig utveckling, vilket i sin tur påverkar inlärningen och förmågan till en lyckad social interaktion. Detta sker genom att aktivt föra saker på tal, både med elever, personal och vårdnadshavare och att målmedvetet utnyttja styrkan bland vårt mångprofessionella team i personalen. I det dagliga arbetet ser vi till att alla upplever känsla av sammanhang, d.v.s. upplever det som sker som begripligt, hanterbart och meningsfullt.
Läroplanen
Utbildningsstyrelsen fastställer grunder för läroplanen för den grundläggande utbildningen som utgör en norm för hur undervisning och verksamhet i skolorna ska anordnas. Kommunala läroplaner och skolvisa läroplansdelar uppgörs i enlighet med de nationella grunderna för läroplanen. De svenskspråkiga skolorna i Esbo följer en gemensam läroplan för den grundläggande utbildningen som är fastställd av nämnden Svenska rum. Läroplanen finns i tjänsten eGrunder(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Elevrådet
Varje klass väljer 2 representanter till skolans elevråd. Elevrådet är indelat i trivselråd och miljöråd. Elevråden sammanträder regelbundet och behandlar olika typer av frågor så som trivsel, ordning, evenemang mm. Elevråden fungerar som en länk mellan klasserna och lärarkollegiet. Innan varje elevråd hålls det klassråd i alla klasser.
Representant för personalen är Rita Peltonen.
Elevvården har som mål att skapa en sund och trygg miljö för växande och lärande samt att i ett tidigt skede upptäcka och ingripa i sådant som utgör hinder för elevens växande, utveckling och hälsa. Personalen i skolan har gjort handlingsplaner där de beskrivit hur skolan arbetar för trivsel och trygghet, hur olika krissituationer och hur mobbning motverkas.
Elevvården
Den nya elevvårdslagen trädde i kraft 1.8.2014. Elevvården i Vindängens skola styrs av en gemensam ledningsgrupp för elevvården i hela Svenska bildningstjänster.
I vår skola har vi en Elevhälsogrupp med tyngdpunkt på det förebyggande arbetet i skolan. Gruppens viktigaste uppgift är att främja välbefinnandet och säkerheten i läroanstalten och utveckla övrig generellt inriktad elevhälsa. Vidare ansvarar gruppen för skolans elevhälsoplan. Gruppen leds av skolans rektor och möts ca 1 gång i månaden.
Till elevhälsogruppen hör skolans rektor, skolpsykolog, skolhälsovårdare, speciallärare, skolkurator samt en klasslärare.
Skolpsykologen arbetar med elever, deras familjer och lärare för att skapa goda förutsättningar för elevernas välmående och inlärning i skolorna. Skolpsykologen fungerar som rådgivare för lärare och föräldrar i frågor som berör barns utveckling och inlärning. Skolpsykologen kan även stöda elever och familjer i olika krissituationer.
Målet med kuratorns arbete är att främja elevernas psykosociala välmående och helhetsutveckling. Elevhälsogruppen samarbetar med representanter för elever, vårdnadshavare, lärare och skolans övriga personal genom att bjuda in dem på möten. Regelbundna elevhälsomöten hålls måndagar kl. 14.20-16.00 (1 gång i månaden).
Elevhälsogruppen, liksom hela lärarkåren, har tystnadsplikt. Elevhälsogruppen svarar gärna på frågor, ta kontakt!
Skolhälsovården är lagstadgad och avgiftsfri och handhas av social- och hälsovårdscentralen. Skolans hälsovårdare ger också mera information.
Varje elev i grundskolan har rätt till gratis tandvård. Läs mera om det på stadens hemsidor.
Skolpsykolog
Lotta Myllys
lotta.myllys (at) luvn.fi
tfn +358 (0)40 480 3769
Skolpsykologen är på plats i skolan onsdagar, men nås per telefon och e-post måndag till fredag.
Skolhälsovårdare
Lotta Sundqvist
lotta.sundqvist (at) luvn.fi
tfn +358 (0)40 639 4247
Skolhälsovårdaren är på plats i skolan på måndagar och varannan onsdag, men nås per telefon och e-post måndag till fredag.
Skolkurator
Clary Corander
clary.corander (at) luvn.fi
tfn +358(0) 50 4140735
Kuratorn är på plats i skolan på måndagar och torsdagar, men nås per telefon och e-post måndag till fredag.
Skolläkare
Maria Holsten (kontakt via skolhälsovårdaren)
Speciallärare Maria Portin-Vasara (tfn 043 825 3870) kartlägger elevernas inlärning och ger specialundervisning. Hon är också delaktig i planeringen av den stödundervisning klasslärarna ger.
Skolan erbjuder möjlighet till stödundervisning utöver skoltid. Stödundervisning ges i första hand av klassläraren eller resursläraren.
Om du som förälder oroar dig för något eller upplever att ditt barn har behov av mer stöd önskar vi att du i första hand tar kontakt med klassläraren, vid behov också med specialläraren.
I skolan betonar vi en känsla av gemenskap och övar på sociala kompetenser. Vi har nolltolerans mot mobbning och de vuxnas ansvar är att ingripa i mobbningssituationer. Eleverna uppmuntras till att berätta om de upplevt mobbning eller ser att andra mobbas. Ta kontakt med barnets lärare om du som vårdnadshavare har frågor om mobbning. Samarbete med hemmet är viktigt vid utredningen av mobbningssituationer. Elevvården och övriga myndigheter hjälper och stöder vid behov. Esbo stad har många verktyg för att förebygga och ingripa i mobbning samt för eftervård. Om dessa olika verktyg kan du läsa om på samlingssidan Tillsammans mot mobbning.
Alla skolor har också en egen plan för förebyggande av mobbning, våld och trakasserier. I den beskrivs det mer utförligt hur skolan jobbar med dessa frågor.
Vindängens plan för förebyggande av våld, trakasserier och mobbning finns nedan som bilaga.
Nedladdningsbara bilagor
Eftermiddagsverksamhet
Grundläggande utbildningens eftermiddagsverksamhet är handledd gruppverksamhet. Verksamheten ordnas både som stadens egen verksamhet och som understödd verksamhet av föreningar och privata producenter. Svenska bildningstjänster koordinerar verksamheten. Om du har frågor, kontakta eftis@esbo.fi eller Svenska bildningstjänsters kundtjänst.
Vindängens eftis tfn +358 43 826 6580
Wilma
Webbtjänsten Wilma(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) är en central kommunikationskanal mellan hemmet och skolan. I Wilma får du meddelanden och information från ditt barns skola. Du kan skicka meddelanden, följa med ditt barns lärande eller utreda frånvaro.
Föräldraföreningen
Föräldraföreningens uppgift är att befrämja och stöda samarbetet mellan hem och skola. Den ordnar föredrags- och diskussionsmöten och temakvällar. Föreningen samlar medel för olika aktiviteter och för skolmaterial samt ordnar diskussionsmöten, evenemang och temadagar. Vårdnadshavarna uppmuntras till att delta och utveckla skolans verksamhetkultur.
Klassföräldrar
Det finns gemensamt valda klassföräldrar i varje klass. Dessa fungerar som kontaktpersoner till de övriga föräldrarna samt till föräldraföreningens styrelse.
Direktionen
Varje skola i Esbo har en direktion. I direktionens uppgifter betonas att stöda skolan, att upprätthålla ett gott samarbete och att befrämja en trygg inlärningsmiljö. Direktionen godkänner bl.a. skolans läroplan och läsårsplanen. I direktionen medverkar elevernas föräldrar, representanter för skolans personal och i skolor med årskurs 7-9 också elever. Direktionen väljs för fyra år åt gången. Direktionens uppgifter och beslutanderätt beskrivs närmare i Esbo stads förvaltningsstadga.
Direktionens sammansättning 2025-2027
Representanter för vårdnadshavare
Ordinarie / suppleant
Hanna Gustafsson (ordf.) / Janina Johansson-Hedman
Marcus Nybergh (vice ordf.) / Aurora Djupsjöbacka
Hanna Wassholm / Emmi Zilliacus
Ted Rönnberg / Anssi Sajama
Emma Harjapää / Kaisa Valakari
Representatner för personalen
Maria Portin-Vasara / Ida Haapalainen
Sofie Henriksén / Carin Liljestrand
Pamela Richnau-Sandström (sekreterare)
Nedladdningsbara bilagor
Besöksadress: Vindgränden 8, 02100 Esbo
Postadress: Vindängens skola, PB 3240, 02070 ESBO STAD
Kontaktuppgifter till skolan
Rektor
Pamela Ricnau -Sandström
tfn +358 43 8246215
pamela.richnau-sandstrom@espoo.fi
Vicerektor
Johanna Pipping-Arrakoski
tfn +358 40 8490708
johanna.pipping-arrakoski@undervisning.esbo.fi (extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Skolsekreterare
Cecilia Paavola
tfn +358 40 6366114
cecilia.paavola@esbo.fi
Personalrummet
tfn 09 816 44461
Personal läråret 2025-2026
E-post till all undervisningspersonal: fornamn.efternamn(at)undervisning.esbo.fi
1a Rita Peltonen
1b Johanna Pipping-Arrakoski
2a Erika Bäckström
2b Carin Liljestrand
3a Emilia Lindgren
3b Sofia Lång
4a Annika Skogster
4b Jennie Nylund
5 Ida Haapalainen
6a Roosa Pesonen
6b Sofie Henriksén
Speciallärare Maria Portin-Vasara
Timlärare
Nina Björklöf (gymnastik)
Carina Wickström-Zitting (musik)
Resurslärare Åsa Sandbacka
Skolgångshandledare
Anne-Sofie Rosenblad
Susanne Cronstedt
Simon Haglund
Laila Nurun
Elena Ivanova
Eftis
Eftis (elever i åk 1-2)
tfn +358 43 8266580
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är lätt att öppna för hand men användning av dörrtelefon krävs.
- Verksamhetsstället har 2 våningsplan.
- I lokalen finns en hiss med plats för en rullstol med en dörr som är lätt att öppna för hand. Hissens nummerknappar kan inte avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- Dörrarna i lokalen är lätta att urskilja.
- I verksamhetsstället finns en tillgänglig toalett på plan 2.
Kontaktuppgifter
Vindängens skola
Vindgränden 8,
02100 Esbo
Postadress:
PB 3240, 02070 ESBO STAD
kontaktpersoner
Rektor Pamela Richnau-Sandström
+358 43 824 6215
pamela.richnau-sandstrom@esbo.fi
Vicerektor Johanna Pipping-Arrakoski
+358 40 849 0708
johanna.pipping-arrakoski@undervisning.esbo.fi