Stöd för lärande och skolgång
Med stödet för lärande och skolgång stärker vi elevens grundläggande färdigheter och förebygger att svårigheter uppstår. Även elevens utveckling och välbefinnande beaktas i inom ramen för stödet.
Stödet för lärande och skolgång förnyas 1.8.2025
Den nationella reformen av stödet för lärande träder i kraft 1.8.2025. Syftet med reformen är att säkerställa att alla barn och unga får det stöd de behöver i rätt tid under hela sin studiestig.
Målet är att förtydliga hur stödet ordnas och stärka barnens rätt att få stöd i ett så tidigt skede som möjligt. Varje barn och ung person har rätt att lära sig och att få det stöd hen behöver under hela sin studiestig. Undervisningspersonalen stöder lärandet och erbjuder stöd genom att välja lämpliga arbetssätt och lärmiljöer.
Inom den grundläggande utbildningen slopas modellen med trestegsstöd. Begreppen allmänt, intensifierat och särskilt stöd används inte längre efter 1.8.2025.
I fortsättningen ordnas stödet för lärande i första hand som gruppspecifikt stöd samt genom undervisningsarrangemang som stöder lärandet och som varje elev har rätt till. Om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga, kan en elev få elevspecifika stödåtgärder. Läsåret 2025–2026 är en övergångsperiod för reformen. Besluten om särskilt stöd inom den grundläggande utbildningen ses över under läsåret 2025–2026 så att de motsvarar den nya lagstiftningen. Trots att begreppen inom stödet för lärande förnyas, får alla barn fortfarande det stöd de behöver.