Vanliga frågor om ansökan om egnahemstomter
Frågor och svar om egnahemstomter och ansökningsprocessen. Om det av någon anledning uppstår avvikelser eller skillnader mellan den finska och den engelska versionen, ska den finska versionen ha företräde.
Tomtansökan
Esbo stad ordnar vanligen på hösten en ansökan om egnahemstomter som baserar sig på utlottning och som är avsedd för byggande i egen regi. Om tomtansökan ordnas på hösten publiceras information om de ifrågavarande tomterna under sommaren på webbsidan Egnahemstomter. Närmare anvisningar och uppgifter om tomterna publiceras i allmänhet några veckor innan ansökan öppnas.
Ansökan görs på webben i stadens tomtansökningstjänst. Medan tomtsökningen pågår kan du lägga till tomter i din ansökan och fylla i ansökan.
Ordna tomterna i nummerordning så att den tomt som intresserar dig mest är nummer 1 och så vidare. Om du har tur i utlottningen får du ett meddelande om att en tomt har reserverats för dig. Du förbinder dig redan vid ansökan att betala reservationsavgiften (2 000 euro). Staden ordnar inte längre separata tomtvalsevenemang, så bekanta dig med tomterna redan i ansökningsskedet.
Kommunikationen inom tomtansökan sker per e-post. Obs! En del e-postprogram kan tolka automatiska meddelanden från stadens system som skräppost. Kontrollera skräpposten i din e-post, om du inte har fått en bekräftelse om att din ansökan inkommit.
Tomterna kan ansökas av privatpersoner i myndig ålder. Förtur i utlottningen ges till Esbobor, det vill säga dem som enligt befolkningsdatasystemet har haft Esbo som hemort utan avbrott sedan den första januari det år som ansökan äger rum.
Esbo stad överlåter inte egnahemstomter till sådana sökande som fått en tomt under de senaste fem ansökningsgångerna (genom arrende eller försäljning), eller till sökande som genom ett tjänsteinnehavarbeslut har fått tillstånd att överföra en rätt till arrende eller ägande av en obebyggd egnahemstomt (efter 3.6.2019).
Alla sökandes uppgifter kontrolleras automatiskt i stadens register. En liten del kontrolleras också manuellt. Om det är någonting oklart i ansökan, kontaktar vi sökanden per e-post.
Du deltar i ansökan om egnahemstomter genom att anmäla dig till en utlottning. Utlottningen sker bland alla godkända ansökningar efter att ansökningstiden har gått ut. Valet av tomt sker inte längre vid separata tomturvalsevenemang, utan sökanden kan endast få en av de tomter som hen ansökt om.
Lottdragning (korg) 1:
1. Tomtansökningstjänsten på webben lottar ut ordningsnumren till sökande vars hemkommun sedan ingången av året är Esbo.
2. Sökanden som får ordningsnummer 1 får den tomt som hen har angett som första prioritet i sin ansökan.
3. Sökanden med ordningsnummer 2 får den tomt som hen har angett som första prioritet i sin ansökan, om tomten inte är densamma som sökanden med nummer 1. I så fall erbjuds den tomt som sökanden har på andra plats i ansökan.
4. Sökanden med ordningsnummer 3 får den tomt som hen har angett som första prioritet i sin ansökan, om tomten inte är densamma som sökandena med ordningsnummer 1 och 2 har ansökt om. I så fall erbjuds den tomt som sökanden har på andra eller tredje plats i ansökan.
Lottdragning (korg) 2:
1. Om det finns tomter kvar lottar tomtsansökningstjänsten ut ordningsnumren till sökande vars hemkommun inte sedan ingången av året oavbrutet har varit Esbo.
2. Lottdragningssystemet sker på samma sätt som i lottdragning 1.
Efter lottdragningen skickas ett preliminärt meddelande om mottagning av tomten till mottagarens e-post. Därefter skickas information om systemet också till de tomtsökande som inte fick en tomt.
Vårt primära mål är bemöta kommuninvånarna rättvist och jämlikt. Utlottning har konstaterats fungera bra och hjälper att göra bostadsområdena heterogena jämfört med poängsättning där till exempel antalet barn vore till fördel för sökanden.
Staden överlåter tomter till priser som motsvarar den allmänna prisnivån för fastighetsköp i området i fråga. En person som köpt en tomt av staden är inte i en bättre ekonomisk ställning än en person som köpt en tomt på den privata marknaden till gängse pris.
Presentationer av tomterna och andra behövliga uppgifter publiceras på webbsidan över egnahemstomter. Samma uppgifter finns också i tomtsökningstjänsten på tomtkortet, som du kan öppna genom att klicka på adressen till tomten. I bilagorna till tomtkortet finns till exempel tomtpresentationen, en preliminär byggbarhetsutredning och detaljplanebestämmelserna för tomten.
På stadens webbsidor publiceras presentationer från tomtenheten, byggnadstillsynen och geotekniken, med översiktlig information om viktiga aspekter att beakta i samband med tomter. Byggnadstillsynen har också ordnat småhuskvällar för dem som bygger sitt eget hem.
Beslutet ska fattas i god tid före den avtalade tidpunkten för undertecknandet av överlåtelsehandlingen. En arrendator har rätt att köpa tomten under arrendetiden. Staden fastställer försäljningspriset separat. En tomt kan inte lösas in i delar, utan endast som en helhet.
Den som reserverar får besittningsrätt till tomten och kan antingen arrendera eller köpa den. Då bestäms också tomtens månadsarrende eller försäljningspris. Utöver detta och byggnadskostnaderna för huset ska man vid byggandet också bereda sig på andra kostnader (bland annat gårdsbyggnad, husteknik, anslutningsavgifter för kommunalteknik, tillståndsavgifter med mera). På bankernas webbplatser finns räknare som är avsedda för egnahemsbyggare.
På en del av tomterna kan det byggas fler än en bostad, om detaljplanen och byggnadsordningen tillåter det. Det lönar sig att säkerställa möjligheten att bygga flera bostäder vid byggnadstillsynen. Om du reserverar en tomt där du vill bygga minst två bostäder tillsammans med någon annan, ska du meddela staden uppgifter om de personer med vilka du arrenderar eller köper tomten och genomför byggprojektet.
När flera bostäder byggs är det viktigt att ingå ett avtal om besittningsfördelningen mellan de övriga ägarna eller arrendatorerna. Ett avtal om besittningsfördelning ska beredas så långt som möjligt innan köpebrevet eller arrendeavtalet undertecknas. Mer information om ärenden som gäller avtal om besittningsfördelning får du av fastighetsjuristen vid stadens tomtenhet.
Arrendeavtal för egnahemstomter
Arrendetiden och skyldigheten att betala arrende börjar den dag då avtalet undertecknas. Ett gällande arrendeavtal är en förutsättning för åtgärder som gäller tomten, såsom ansökan om bygglov.
Samtidigt som arrendatorn söker registrering av arrenderätten ska arrendatorn också söka inteckning av arrenderätten och av de existerande eller planerade byggnaderna på arrendeområdet. Inteckningsbeloppet är tre gånger årsarrendet, och inteckningen ska ha främsta företräde.
Arrendatorn ska ansöka om registrering av arrenderätten hos Lantmäteriverket. Staden ansöker om registrering och inteckning för arrendatorn. Lantmäteriverket skickar en faktura över registreringsåtgärderna till arrendatorn.
I praktiken undertecknar arrendatorn ansökningarna om registrering och inteckning vid underteckningen av arrendeavtalet och staden skickar dem till Lantmäteriverket. Arrendatorn betalar för ansökan om registrering och inteckning av arrenderätten. Lantmäteriverket återsänder arrendatorns arrendeavtal i original mot postförskott eller tillsammans med en faktura. Lantmäteriverket skickar pantbrevet direkt till staden.
I en situation där arrendatorn säljer arrenderätten jämte byggnader ansvarar den nya arrendatorn för att registreringen av arrenderätten ändras vid Lantmäteriverket.
Pantbrevet är ett intyg över att inteckningen har fastställts. Pantbrevet intecknas till staden som säkerhet för arrendeförhållandets förpliktelser (arrendeavgift). Pantbrevet får företräde i förhållande till arrendatorns övriga inteckningar för fordran.
Arrendet betalas i regel per kalenderkvartal. Förfallodag är den 30 dagen i kalenderkvartalets första månad. Reserveringsavgiften gottgörs i de arrenden som betalas först.
Arrendet betalas i regel per kalenderkvartal. Förfallodag är den 30 dagen i kalenderkvartalets första månad. Reserveringsavgiften gottgörs i de arrenden som betalas först.
Arrendet binds till levnadskostnadsindexet (1951:10=100) så att basarrendet är det arrende som nämns ovan och grundindextalet är indextalet för mars 2025 (2345). Arrendet justeras kalenderårsvis från 1.1.2027 i enlighet med det föregående kalenderårets genomsnittliga indexpoängtal (jämförelsetal) så att basarrendet höjs i samma proportion som jämförelsetalet är större än grundindextalet. Om levnadskostnadsindexet stiger med mindre än en procent, höjs arrendet dock årligen med minst en procent (nedan ”minimiförhöjning”).
Under arrendeperioden görs två nivåjusteringar av basarrendet så att basarrendet korrigeras med medeltalet av huvudstadsregionens bostadsprisindex (prisindexet för gamla aktiebostäder 2020=100) under de tre senaste åren före nivåjusteringen. Vid nivåjusteringen används som basindextal indextalet för det fjärde kvartalet (2024 Q4) i bostadsprisindexet för år 2024 (93,5). Nivåjusteringar görs i arrendet 1.1.2046 och 1.1.2066. Det arrende som fastställs då är det nya basarrendet. Den justering eller minimihöjning som konstateras i föregående stycke och som är bunden till levnadskostnadsindexet görs efter nivåjusteringen från 1.1.2047/1.1.2067. Då är basindextalet medelindexet för levnadskostnadsindexet för 2046/2066.
Fakturan för januari skickas först efter den 15 januari, eftersom indexjusteringen görs i början av januari.
Fastighetsskatt
En tomtägare betalar fastighetsskatt för tomten och byggnaderna, arrendatorer endast för byggnaderna. Skatten betalas av den som äger fastigheten eller byggnaden i början av kalenderåret. Mer information finns på Skatteförvaltningens webbplats.(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)