Metro tekee Espoonlahdesta joukkoliikenteen solmukohdan
Rakentaminen Espoon uusien metroasemien ympäristöissä jatkuu vielä, kun metro aloittaa liikennöinnin Kivenlahteen 3. joulukuuta. Länsimetron jatke tuo Espooseen viisi uutta metroasemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Tässä juttusarjassa esittelemme kunkin aseman ympäristöä.
Metro tiivistää kaupunkirakennetta Espoonlahdessa. Alueella on käynnistynyt ja käynnistymässä tulevien vuosien aikana useita asuinkerrostalohankkeita.
Kauppakeskus Lippulaivan välittömään läheisyyteen rakennetaan kahdeksan asuinkerrostaloa, joihin tulee 450–500 asuntoa. Ne valmistuvat vaiheittain vuosina 2022–2024.
Kauppakeskus Pikkulaivan purkutyöt valmistuvat syyskuun loppuun mennessä. Alueelle on kaavoitettu asuntoja noin 2 000 asukkaalle ja rakentamisen on määrä alkaa keväällä 2023. Korttelin korkeimmat rakennukset kohoavat 20 kerroksen korkeuksiin.
Pikkulaiva rakennettiin väliaikaiseksi kauppakeskukseksi palvelemaan asukkaita Lippulaivan rakentamisen ajaksi. Se rakennettiin kierrätettäväksi ja rakennuksen onkin määrä jatkaa Espoonlahdesta muuhun käyttöön.
Metroasemalle kuljetaan kauppakeskuksesta
Espoonlahden metroaseman kumpikin sisäänkäynti sijaitsee maaliskuun lopussa avautuneessa kauppakeskus Lippulaivassa. Aseman yhteydessä on myös bussiterminaali, joka palvelee Espoonlahden suuralueen metron syöttöliikennettä. Keskus toimii siten liikenteen solmukohtana koko Suur-Espoonlahden alueella.
Kun metroliikenne alkaa, käytössä on 250 liityntäpysäköintipaikkaa autoille ja yli 760 polkupyörille.
Cityconin rakennuttama Lippulaiva on kaksi kertaa suurempi kuin edeltäjänsä, joka purettiin vuonna 2017. Kauppakeskuksesta löytyy kattavat kaupalliset palvelut sekä esimerkiksi neuvontapiste Espoo-info ja Lippulaivan kirjasto.
Espoonlahden uusi aluekirjasto on suunniteltu yhdessä asukkaiden kanssa ja sieltä löytyy tiloja myös harrastamiseen ja työskentelyyn. Persoonallisen ilmeen kirjastolle antavat kierrätyskalusteet, joiden entinen koti on saattanut olla vaikkapa espoonlahtelaisessa yökerhossa tai Soukan kirjastossa. Sisustus on toteutettu kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Yhtä aikaa Lippulaivan kanssa rakennettiin Espoonlahdentori ja Solmutori, jotka ovat uusia kevyen liikenteen käytössä olevia katuaukioita.
Espoonlahden asemalaiturilla matkustajia odottaa Hans Rosenströmin valo- ja äänitaideteos Varjot veden pinnalla. Teoksessa heijastetaan valoja aseman tummansiniseen kattoon samalla kun mediatatiivinen äänimaisema soi kaiuttimista epäsäännöllisin väliajoin. Lue lisää Espoonlahden asemataiteesta Länsimetron sivuilta(ulkoinen linkki).
Lue sarjan muut osat:
Finnoosta rakentuu metron varteen kaupunkimainen ja merellinen asuinalue
Metro tuo Kaitaalle kaistaleen kaupunkia
- Kaupunkikehitys