Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus
Espoossa kieli- ja kulttuuriryhmiin kuuluville oppilaille järjestetään perusopetukseen valmistavaa opetusta, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetusta, oman äidinkielen opetusta sekä tehostettua tukea valmistavan opetuksen jälkeen.
Valmistavaa opetusta voi saada esiopetuksen aikana tai koulussa perusopetuksessa. Opetuskieli on suomi. Oppilaat ohjataan valmistavaan opetukseen Monikulttuuristen opetuspalveluiden kautta.
Koulussa valmistavaa opetusta järjestetään yleisopetuksen ryhmässä (inklusiivinen valmistava opetus, IVAL) tai pienryhmässä (ryhmämuotoinen valmistava opetus, RVAL). Valmistava opetus kestää noin vuoden. Koulussa valmistavan opetuksen opetusmuoto määräytyy oppilaan suomen kielen taidon sekä koulutaustan mukaan. Valmistavan opetuksen jälkeen oppilas saa tarvittaessa tehostettua tukea opiskeluun suomeksi eri oppiaineissa.
Ryhmämuotoinen valmistava opetus
- Sopii oppilaalle, jolla ei ole suomen kielen taitoa tai suomen kielen taito on yksittäisiä sanoja tai muuten hyvin vähäinen.
- Ryhmässä on luokanopettaja ja avustaja.
- Opetusta on viikossa alle 10-vuotiailla noin 23 tuntia ja yli 10-vuotiailla noin 26 tuntia. Ryhmässä opiskellaan perusopetuksen oppiaineita painottuen suomen kielen opetukseen.
- Valmistavassa opetuksessa on oma opetussuunnitelma, joka on vahvasti yhteydessä perusopetuksen opetussuunnitelmaan.
- Oppilaita integroidaan yleisopetukseen.
- Oppilas oppii suomen kieltä myös toisilta oppilailta.
Inklusiivinen valmistava opetus
- Sopii oppilaalle, joka osaa vähän suomea mutta tarvitsee tukea oppimiseen suomeksi
- Luokassa on luokanopettaja tai aineenopettaja.
- Oppilas opiskelee suomeksi yleisopetuksen isossa luokassa.
- Opetusta on viikossa alle 10-vuotiailla noin 23 tuntia ja yli 10-vuotiailla noin 26 tuntia.
- Luokassa opiskellaan perusopetuksen oppiaineita painottuen suomen kielen opetukseen.
- Valmistavassa opetuksessa on oma opetussuunnitelma, joka on vahvasti yhteydessä perusopetuksen opetussuunnitelmaan.
- Oppilas oppii suomen kieltä myös toisilta oppilailta.
Suomen kielen opetus
Valmistavassa opetuksessa ja sen jälkeisinä vuosina oppilas opiskelee suomea toisena kielenä. Oppilaan oppimäärä on suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2). Opetus noudattaa S2-opetussuunnitelmaa, jolla on paljon yhteistä suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksen kanssa. Suomen kielen oppituntien määrä vaihtelee eri vuosiluokilla.
Monikieliset oppilaat, joiden vanhemmat tai toinen vanhemmista puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia, voivat opiskella omaa äidinkieltään kaksi oppituntia viikossa.
Oman äidinkielen opetukseen voivat ilmoittautua
- maahanmuuttotaustaiset oppilaat, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi
- oppilaat, joiden vanhemmista jompikumpi puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia
- myös adoptiolapset voivat ylläpitää aikaisemmin oppimaansa kieltä
Oppilaan pitää osata opetettavaa kieltä. Oman äidinkielen opetus on oppilaalle vapaaehtoista. Kun oppilas aloittaa opiskelun, hänen täytyy osallistua opetukseen säännöllisesti.
Opetukseen voivat osallistua perusopetuksen oppilaat vuosiluokilla 1-9. Oppitunnit ovat iltapäivisin muiden koulutuntien jälkeen. Opetus on oppilaalle maksutonta. Huoltaja vastaa kuljetuksista ja matkakustannuksista. Ilmoittautuminen opetukseen tapahtuu ainoastaan Wilmassa ilmoittautumisaikana tammikuusta huhtikuun loppuun saakka.
Oman äidinkielen opetusryhmät
Ryhmiä on muodostunut muun muassa seuraaviin kieliin: albania, amhara, arabia, bengali, bosnia/serbia/kroatia, bulgaria, englanti, espanja, farsi/dari, filipino, hindi, hollanti, indonesia, italia, japani, kreikka, kurdi, kurmandži, latvia, liettua, malajalam, mandariinikiina, nepali, norja, paštu, portugali, puola, ranska, romani, romania, saksa, somali, swahili, tamili, telugu, thai, tigrinja, tšekki, turkki, ukraina, unkari, urdu, venäjä, vietnam, viro.
Lukio-opiskelijoille on omia äidinkielen kursseja. Kursseille ilmoittaudutaan Wilmassa.
Opetuksen järjestäminen
Oman äidinkielen opetus ei välttämättä tapahdu oppilaan omassa koulussa. opetuspaikat ovat oppilaan omassa tai lähikoulussa tai mahdollisimman lähellä kotia oppilaiden ikäryhmissä:
- vuosiluokat 1–6 (tai 1–2 ja 3–6)
- vuosiluokat 7–9
- lukiolaiset
Koulu on velvollinen tiedottamaan oppilaalle/huoltajalle oman äidinkielen opiskelun mahdollisuudesta. Ilmoittautumislomakkeessa on ohjeet.
Oppilaan tunnit näkyvät oppilaan lukujärjestyksessä Wilmassa. Huoltajalle ei lähetetä erillistä tiedotetta oppilaan ryhmästä.
Opetus järjestetään pääsääntöisesti palvelualueittain:
- maanantaisin Keski- ja Pohjois-Espoo
- tiistaisin Leppävaara
- keskiviikkoisin Espoonlahti
- torstaisin Matinkylä-Olari
- perjantaisin Tapiola
Opetus on aikataulutettu seuraavasti:
- vuosiluokat 1–2 klo 13–15
- vuosiluokat 1–6 klo 14.30–17
- vuosiluokat 7–9 ja osa luokista 1–6 klo 16–18.30
Lukuvuoden aikana ryhmiin voidaan ottaa vain lapsia, jotka ovat muuttaneet Espooseen kesken lukuvuoden. Kaikkien uusien oppilaiden tulee täyttää hakemus Wilmassa. Jos Wilma-tunnuksia ei vielä ole, voi ilmoittautumisen lähettää osoitteeseen omanaidinkielenilmoittautuminen@espoo.fi.
Oppilas saa keväällä lukuvuoden lopussa erillisen todistuksen omasta äidinkielestä.
Espoon kaupunki järjestää opetusta seuraavissa katsomusaineissa:
- evankelisluterilainen uskonto
- ortodoksinen uskonto
- elämänkatsomustieto
- Islam
- katolinen uskonto
- krishna-uskonto
- juutalainen uskonto
- buddhalaisuus
Katsomusaineen opiskelu
Jokaiselle katsomusaineelle on laadittu kuntakohtainen opetussuunnitelma. Katsomusaineita opetetaan suomen kielellä opetussuunnitelmaa noudattaen. Opetus ei ole vakaumuksellista. Opiskeltavan katsomuksen lisäksi opetuksessa perehdytään myös muihin katsomuksiin. Huoltajat valitsevat katsomusaineen oppilaalle perusopetuksen ajaksi. Katsomusaineen opiskelu kuuluu perusopetuksen opetussuunnitelmaan jokaiselle oppilaalle.
Materiaalit
Nämä lukupaketit eri äidinkielillä on tehty Suomen Opetus- ja kulttuuriministeriön Lukemisen kulttuuri ja lukuinto -hankeavustuksen turvin. Ne ovat Espoon oman äidinkielen opettajien työkokemusten tulos oppilaiden lukemisen, kuuntelemisen ja kulttuurisen yhteenkuuluvaisuuden tukemisessa.
Näitä paketteja on ilo lukea ääneen ja kuunnella. Lukumateriaalit kannustavat hyviin yhteisiin lukuhetkiin lasten ja huoltajien kesken sekä opettajien antamina tehtävinä luokassa tai kotona. Jos lapsi ei osaa vielä lukea itsenäisesti, huoltajat voivat lukea tarinoita hänelle ääneen ja kannustaa lukemisessa.
Kuhunkin pakettiin on lisätty harjoituksia, jotka aktivoivat osallistumista ja kannustavat oppilaita kehittämään kuuntelemis-, lukemis- ja kirjoitustaitojaan. Kunkin lukupaketin tavoitteena on tarjota innokkaille nuorille lukijoillemme kannustavia ja hauskoja tapoja kehittää oman äidinkielen taitoja.
Ladattavat tiedostot
- Lataa tiedosto: Lukupaketin esipuhe suomeksi ja englanniksi, ei saavutettava.Lukupaketin esipuhe suomeksi ja englanniksi, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Albaniankielinen lukupaketti, ei saavutettava.Albaniankielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Arabiankielinen lukupaketti, ei saavutettava.Arabiankielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Bengalinkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Bengalinkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Espanjankielinen lukupaketti, ei saavutettava.Espanjankielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Englanninkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Englanninkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Farsin-/darinkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Farsin-/darinkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Hindinkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Hindinkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Indonesiankielinen lukupaketti, ei saavutettava.Indonesiankielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Liettuankielinen lukupaketti, ei saavutettava.Liettuankielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Malajalaminkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Malajalaminkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Mandariinikiinankielinen lukupaketti, ei saavutettava.Mandariinikiinankielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Norjankielinen lukupaketti, ei saavutettava.Norjankielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Portugalinkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Portugalinkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Somalinkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Somalinkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Thainkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Thainkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Turkinkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Turkinkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Urdunkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Urdunkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Vietnaminkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Vietnaminkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Vironkielinen lukupaketti, ei saavutettava.Vironkielinen lukupaketti, ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Kirjallisuuden ravintoympyrä -juliste (monikielinen), ei saavutettava.Kirjallisuuden ravintoympyrä -juliste (monikielinen), ei saavutettava
- Lataa tiedosto: Kirjallisuuden ravintoympyrä -juliste (kolmikielinen), ei saavutettava.Kirjallisuuden ravintoympyrä -juliste (kolmikielinen), ei saavutettava
Lisätietoa
Ilham Hamdouni
Koordinaattori046 877 3293ilham.hamdouni@espoo.fiValmistavaan opetukseen vuosiluokilla 1–9 liittyvä neuvonta ja oppilassijoittelu
Sheena Kopsala
Opetuksen suunnittelija040 636 5483sheena.kopsala@espoo.fiOman äidinkielen opetukseen ilmoittautuminen sekä ryhmät ja lukujärjestykset, oman äidinkielen opettajien lähiesihenkilö.
Sanna Voipio-Huovinen
Suunnittelija050 325 5729sanna.voipio-huovinen@espoo.fiMaahanmuuttajien valmistavan opetuksen neuvonta, suomi toisena kielenä -opetus, ryhmämuotoinen maahanmuuttajien määräaikainen opetus ja opettajien koulutukset