Undervisning för språk- och kulturgrupper
Undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen är undervisning som ges elever med invandrarbakgrund och som behöver utveckla sitt svenska språk för att kunna ta del av den grundläggande utbildningen.
Förberedande undervisning ges högst i ett år. Målet är att ge eleven tillräckliga kunskaper i svenska och övriga färdigheter som behövs för att inleda den grundläggande utbildningen. Mer information om den förberedande undervisningen finns i läroplanen för den förberedande undervisningen.
Elever vars modersmål inte är finska, svenska eller samiska kan få undervisning i svenska som andra språk i stället för vanliga lärokursen i modersmål. Eleven får samma antal timmar som i modersmål men mål, innehåll och bedömning skiljer sig från lärokursen i svenska som modersmål. Undervisningen ordnas i samband med modersmålsundervisningen, men kan också ordnas delvis skilt. Läs mer om lärokursen svenska som andra språk i läroplanen för den grundläggande utbildningen.
Undervisning i det egna modersmålet är undervisning som kompletterar den grundläggande utbildningen och är avsedd för elever med invandrarbakgrund som bor i Esbo.
En förutsättning för att bli antagen till undervisning i det egna modersmålet är att
a) elevens och/eller vårdnadshavarens modersmål är något annat än finska eller svenska, och
b) eleven och/eller elevens vårdnadshavare har en språklig och kulturell invandrarbakgrund (elever som flyttat från utlandet, elever med andra eller tredje generationens invandrarbakgrund).
För att bli beviljad plats i undervisning i eget modersmål räcker det inte att:
- eleven lärt sig språket inom småbarnspedagogiken
- eleven lärt sig språket när hen bott utomlands
- språket är det andra officiella språket i det tidigare hemlandet
- språket talas som främmande språk hemma
- språket är undervisningsspråk i elevens skola/klass
I Esbo anordnas undervisning i eget modersmål i följande språk: albanska, amhariska, arabiska, bengali, bosniska/serbiska/kroatiska, bulgariska, engelska, spanska, persiska/dari, filipino, gujarati, hindi, nederländska, igbo, indonesiska, italienska, japanska, yoruba, kannada, koreanska, grekiska, kurdiska, lettiska, litauiska, malayalam, mandarin (kinesiska), nepali, pashto, portugisiska, polska, franska, rumänska, tyska, singalesiska, somaliska, swahili, tamil, telugu, thailändska, tigrinja, tjeckiska, turkiska, ukrainska, ungerska, urdu, ryska, vietnamesiska och estniska.
Elever i årskurs 1–9 kan delta i undervisningen. Eleverna antas till undervisning i det egna modersmålet för hela den grundläggande utbildningens tid, i regel från ingången av ett läsår. Eleven kan delta i undervisning i endast ett språk. Undervisning i det egna modersmålet är frivilligt men då studierna inletts förväntas eleven delta i undervisningen regelbundet.
Undervisningsgruppen kan vara i en annan skola än elevens skola. Undervisningen ordnas utanför de övriga lektionerna, två lektioner (90 minuter) per vecka. Undervisningen är avgiftsfri men vårdnadshavaren ansvarar för elevens resor och eventuella resekostnader.
Ansökan för läsår 2026–2027 kan göras elektroniskt i Wilma eller med pappersblankett under anmälningstiden 1.1–30.4.2026. Ansökningsblanketten Anmälan till undervisning i eget modersmål hittar du på fliken Ansökningar och beslut i Wilma. Pappersblanketten hittar du även här(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Under pågående läsår kan endast elever som flyttat till Esbo efter att vårens anmälningstid slutat antas. Ansökan görs med pappersblankett.
Eleven kan avstå från undervisningsplatsen genom att fylla i en blankett i Wilma (Ansökningar och beslut - Gör en ny ansökan - Annullering av plats i undervisning i eget modersmål). Om eleven avstått från undervisningsplatsen men vill återvända till undervisningen, ska hen ansöka om en plats på nytt inom ansökningstiden.
Information om undervisningsplats och -tid finns i elevens schema i Wilma.
Kulturhandledarna fungerar som en länk mellan skolor och invandrarfamiljer för att effektivisera samarbetet och förståelsen mellan olika kulturer. I sin verksamhet kombinerar de servicehänvisning, konsultation och emotionellt stöd. De bistår till exempel vid skolornas möten med vårdnadshavarna och vid andra stödåtgärder, såsom utvärderingsmöten, anmälning till skolan, utredning av frånvaro samt i många andra situationer. Kulturhandledarna har tystnadsplikt.
Kulturhandledarna bokas i förebyggande syfte och med iakttagande av principen om tidigt ingripande. Kulturhandledning är en avgiftsfri tjänst för myndigheter och kunder. Skolorna kan kontakta kulturhandledarna direkt.
Till kulturhandledarnas arbetsspråk hör förutom finska även albanska, arabiska, persiska (dari/farsi), kurdiska (sorani), kinesiska, somali
Kulturhandledarnas rådgivningspunkt på Iso Omena bibliotek
I januari kommer kulturhandledare att ha en informationspunkt på Iso Omena bibliotek.
Informationspunkten hjälper till med registrering till årskurs 1 under ansökningsperioden 8.1–20.1.2025 med följande tider och språkalternativ (albanska, arabiska, kinesiska, kurdiska sorani, persiska (dari/farsi), somaliska):
Onsdag 8.1 9:30–15:00
Torsdag 9.1 9:30–15:00
Tisdag 14.1 9:30–15:00
Onsdag 15.1 9:30–15:00
Måndag 20.1 9:30–15:00
Informationspunkten erbjuder stöd till vårdnadshavare i skolrelaterade frågor, såsom anmälan till årskurs 1 och vägledning i att använda Wilma.
Adress:
Finnviksvägen 1,
02230 Esbo
Kontaktuppgifter till kulturhandledarna inom den finska grundläggande utbildningen i Esbo:
Abla El Ouahabi (arabiska)
tfn +358 43 827 3378
abla2.elouahabi@espoo.fi
Maryam Al-Qased (arabiska)
tfn +358 40 6366330
maryam2.al-qased@espoo.fi
Hajrije Hasa (albanien)
tfn +358 40 6343809
hajrije.hasa@espoo.fi
Manuchehr Salimi (persiska (dari/farsi) och kurdiska (sorani))
tfn +358 43 825 3846
manuchehr.salimi@espoo.fi
Abdulkadir Abshir (somali)
tfn +358 46 877 3292
abdulkadir.abshir@espoo.fi
Hui Tian-Hänninen (kinesiska)
tfn +358 40 634 3658
hui.tian-hanninen@espoo.fi
För elever med mångkulturell bakgrund finns följande möjligheter inom den grundläggande utbildningen på i Esbo.