Offentliga laddningsstationer som kan användas av lastbilar kartlades i huvudstadsregionen

4.12.2025 13.33

Trafiken är huvudstadsregionens största utsläppskälla och lastbilar den näst största utsläppskällan inom vägtrafiken, genast efter personbilarna. En orsak till den långsamma elektrifieringen av tung trafik är bristen på offentlig laddningsinfrastruktur, vilket det EU-finansierade projektet ”eCargo – Minskade utsläpp från lastbilstrafik genom att utveckla laddningsnätverket” strävar till att utveckla. Det första steget var att testa de befintliga offentliga laddningsstationerna som är tillräckligt rymliga för laddning av lastbilar. Samtidigt kartlades i vilka områden det finns ett behov av nya laddningsstationer.

I den här parkeringsrutan var det möjligt att ladda en lastbil utan att lastbilen blev ett hinder för annan trafik till bensinstationen.

I huvudstadsregionen är de offentliga laddningsstationerna för elfordon i första hand planerade för personbilar. Parkeringsrutornas längd är anpassad till personbilar och många laddningsstationer ligger i parkeringsanläggningar som har lågt i tak och som inte ens rymmer en stor paketbil – för att inte tala om lastbilar.

Officiellt finns det inte en enda offentlig laddningsstation för lastbilar i huvudstadsregionen. I Helsingfors, Esbo och Vanda finns det över 50 registrerade eldrivna lastbilar och drygt 1 200 eldrivna paketbilar (läget 6/2025). Dessa bilar måste i huvudsak laddas vid företagens egna verksamhetsställen.

Bristen på ett offentligt laddningsnät som lämpar sig för tunga fordon minskar avsevärt möjligheterna att använda stora elbilar samt ökningen av dem inom godstrafiken. Laddningen lyckas med samma teknik som i personbilarna, den enda skillnaden är det större utrymmesbehovet för paket- och lastbilar vid laddningsstationerna.

Laddning av last- och paketbilar på offentliga laddningsstationer för personbilar

Inom det EU-finansierade projektet eCargo, som genomfördes av Esbo stad, Forum Virium Helsinki och yrkeshögskolan Metropolia, testades möjligheterna att använda de nuvarande offentliga laddningsstationerna i Helsingfors för stora bilar. Arbetet utfördes på våren, sommaren och hösten 2025 med fem olika eldrivna lastbilar och paketbilar: Mercedes-Benz eSprinter, Renault Master E-Tech electric, Mitsubishi Fuso eCanter, Volvo FL Electric och Mercedes-Benz eActros 300.

Raimo Tengvall och Iina Kallio testar hur väl laddningsstationerna lämpar sig för lastbilar.

Under försöken hittade man 25 laddningsstationer där det var möjligt att ladda upp till tio meter långa och fyra meter höga lastbilar. Dessa stationer rapporterades också till den allmänt använda tjänsten Latauskartta.fi. Dessutom fick paketbilar som var sju meter långa och tre meter höga plats på ytterligare tio laddningsstationer, det vill säga sammanlagt på 35 laddningsstationer. Det finns alltså möjligheter till laddning, så det lönar sig inte att låta bli att skaffa en elbil för godstransporter på grund av laddningsproblem.

”På nästan alla laddningsstationer finns det dock vissa begränsningar, som visar att planeringen fokuserar på personbilar”, säger Raimo Tengvall som är specialsakkunnig inom eltrafik på Forum Virium Helsinki. Tengvall nämner några begränsningar, som att läget ofta inte är det optimala för godstrafik, ett stort fordon kan skymma sikten för trafiken och dessutom är laddningskablarna ofta för korta för lastbilar. ”Till nästan alla laddningsstationer måste man köra med fronten före, vilket innebär att de som har stora bilar måste backa tillbaka ut i trafiken, vilket inte är bra för trafiksäkerheten.

I fortsättningen behöver huvudstadsregionen alltså offentliga laddningsstationer för elbilar, i synnerhet för lastbilar och stora paketbilar.

Platser där nya laddningsstationer behövs kartlades

I projektet eCargo testades ett nytt sätt att utreda behovet av laddningsstationer genom att kombinera en enkät bland transportföretagen med fordonsdata om cirka tusen resor som gjorts med lastbilar i huvudstadsregionen. Anonyma fordonsdata skaffades från Bridgestone Mobility. Enkäten besvarades av tolv medelstora och stora transportföretag samt beställare av transporter i huvudstadsregionen.

Med enkäten utreddes var de nuvarande dieseldrivna lastbilarna och stora paketbilarna parkeras över natten samt var de stannar dagtid i minst en halv timme. I transportsektorn har man inte råd att stanna upp i onödan, vilket innebär att de nuvarande parkeringsplatserna är de enda rimliga platserna att ladda fordonen när de i framtiden byts ut mot eldrivna versioner.

Det experimentella arbetet resulterade i en preliminär värmekarta, det vill säga en så kallad heatmap, över lastbils- och paketbilarnas laddningsbehov. I kartan betonas i synnerhet logistikområdena i Vanda och i Helsingfors hamnar, men också på många andra platser i huvudstadsregionen. Vanligtvis parkeras lastbilar och paketbilar över natten längs med vägrenarna nära förarnas hem, om de inte parkeras i mindre industriområden eller vid handelskoncentrationer.

”Att lägga till laddningsstationer för tung trafik till de viktigaste koncentrationerna inom logistik, småindustri och handel skulle snabbt betjäna den önskade gröna omställningen av transporterna”, sammanfattar Tengvall.

Värmekartan över laddningsbehoven visar att körprofilerna för lastbilar och paketbilar är mycket varierande och därför bör städerna i fortsättningen utreda dem mer systematiskt.

”Det lönar sig dock inte att sitta och vänta på nya laddningsstationer. Laddning på egna laddningsplatser är inte det enda alternativet, utan de offentliga laddningsstationerna kan också på basis av eCargo-kartläggningen ge en hel del hjälp för dem som kör med eldrivna lastbilar eller paketbilar i huvudstadsregionen.”

Information om kartläggningens resultat och laddningsstationer som lämpar sig för stora fordon (på finska)(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)

Läs mera om projektet: eCargo – Minskade utsläpp från lastbilstrafik genom att utveckla laddningsnätverket | Hållbar utveckling | Esbo stad