Invånarnas åsikter stärkte tyngdpunkterna i välfärdsplanen – Voxit-plattformen inspirerade invånarna att delta

18.12.2025 13.51

Esbo använde för första gången hösten 2025 den digitala deltagarplattformen Voxit i beredningen av välfärdsplanen. Plattformen möjliggjorde ett nytt anonymt sätt att delta i diskussionen om stadens utvecklingsarbete med låg tröskel.

I september ordnade vi två diskussioner: den ena var riktad till funktionshindrade och rörelsehindrade och den andra till barn och unga. Diskussionernas resultat utnyttjas både i välfärdsplanen och i utvecklingen av tjänsterna vid stadens olika enheter.

Vad ville deltagarna diskutera? Hurudana åsiktsgrupper bildades det på plattformen? Vad påverkades av deltagandet och på vilket sätt? 

Tillgänglighet, motion för specialgrupper och särskilda parkeringsbehov lyftes fram som de viktigaste temana för funktionshindrade och rörelsehindrade

I diskussionen med funktionshindrade och rörelsehindrade lade invånarna mest till påståenden om tillgänglighet, möjligheter till motion för specialgrupper samt särskilda parkeringsbehov.

På basis av svaren indelades deltagarna i två grupper. Det fanns stora skillnader mellan grupperna i upplevelsen av jämlikhet och tillgänglighet.

Den ena gruppen hade samlat på sig många olika faktorer som försämrar välbefinnandet, såsom ensamhet, upplevelser av diskriminering i stadens tjänster samt upplevelsen av att man inte blir hörd och sedd där.

Enligt resultaten av diskussionen ansåg deltagarna att det är viktigt att stadens anställda förstår hur bristen på tillgänglighet påverkar vardagen och att tillgängligheten och aktörskapet bör diskuteras omfattande, eftersom alla begränsningar i funktionsförmågan inte syns utåt.

Psykiskt välbefinnande, att uttrycka olika åsikter, värderingar samt jämställdhet och likabehandling väckte diskussion bland unga

I diskussionen med barn och unga lades flest påståenden till temana psykiskt välbefinnande, olika värderingar och synpunkter samt jämställdhet och likabehandling. 

Två grupper kunde urskiljas i analysen: unga som i genomsnitt hade det bra och unga som har samlat på sig många faktorer som försämrar välbefinnandet, delaktigheten och tryggheten.

Den andra gruppen upplevde också mer otrygghet: hemma, i skolan, på stan, bland andra unga och på webben. I den här gruppen upplevde nästan hälften av dem som hade tagit ställning att de inte får hjälp med psykiska utmaningar.

Över hälften av alla som hade tagit ställning vill minska mobilanvändningen. Detta är i linje med enkäten Hälsa i skolan, enligt vilken 33–43 procent av ungdomarna i Esbo hade försökt minska användningen av internet utan att lyckas.

Hur införs resultaten av deltagandet i välfärdsplanen och i stadens tjänster?

Invånarnas diskussioner stärkte tanken om att de tyngdpunkter som planerats i välfärdsplanen, stärkandet av det psykiska välbefinnandet och tryggheten samt minskningen av ensamhet är viktiga och aktuella teman och därmed också ett bra val ur invånarnas synvinkel.

Betydelsen av tillgänglighetsfrågor som framkommit i diskussionen med funktionshindrade och rörelsehindrade har kommunicerats i stor utsträckning inom staden. Till följd av Voxit-diskussionen tar man i bruk en tillgänglighetsmätare som en indikator för planen.

Välfärdsplanen genomförs via det grundläggande arbetet vid stadens enheter. Utifrån de teman som invånarna har lyft fram har man kommit med åtgärdsförslag för enheterna för den kommande fullmäktigeperioden. 

Dessa är t.ex. kamrat- och konfliktlösningsfärdigheter, ökad klubbverksamhet, ökad närvaro av trygga vuxna, ingripande i fenomen i sociala medier som motsätter sig likabehandling, beaktande av hörselskadades behov i planeringen av lokaler, fler möteslokaler för invånarna, stärkande av tillgänglighetsarbetet och satsningar på attityden till tillgänglighet.

Voxit-diskussionerna har väckt stort intresse och beröm inom staden. Man har i stor utsträckning kommunicerat om resultaten inom staden och olika enheter och sektorer har informerats om frågor som är viktiga för invånarna så att de i större utsträckning kan utnyttjas i utvecklingen. 

Ett nytt sätt att höra invånarna – fortsättning utlovas

I huvudsak upplevdes Voxit-plattformen som ett enkelt sätt att delta. I diskussionen med funktionshindrade och rörelsehindrade deltog 133 personer, av vilka 75 procent upplevde att det var "ett helt trevligt sätt" att delta.

I diskussionen med barn och unga deltog 598 personer, av vilka 59 procent upplevde att det var "ett trevligt sätt" att delta.

Eftersom diskussionen omfattade olika svarsalternativ kan resultaten inte helt jämföras. Skulle antalet personer som förhåller sig positivt i diskussionen med barn och ungdomar ha varit bättre om formuleringen hade varit "ett helt trevligt sätt"? 

Å andra sidan visar det stora deltagarantalet i diskussionen med barn och unga, det vill säga 28 842 avgivna röster och det faktum att varje deltagare i genomsnitt gav över 48 röster, att Voxit är en deltagandeform som motiverar unga att delta.

Tack till alla som deltog!

Temat för den tredje diskussionen är fördelningen av organisationsunderstöd 

Voxit-diskussionerna är en del av EsVoxit-projektet som delfinansieras av Sitra och där Esbo ordnar minst fem diskussioner om olika teman. Härnäst får invånarna delta i idrotts- och välfärdsnämndens beslutsfattande.

Temat för den tredje diskussionen är fördelningen av organisationsunderstöd för välfärd, hälsa och delaktighet. Vi får alltid fler ansökningar som uppfyller ansökningskriterierna än vi har anslag för. Vi vill höra invånarna som stöd för det utmanande beslutsfattandet och utreda deras åsikter om hur understödsanslagen borde allokeras och prioriteras. 

Mer information om den tredje diskussionen uppdateras snart på projektets webbplats.

De första erfarenheterna visar att det med hjälp av Voxit-diskussionerna är möjligt att nå många olika invånargrupper och få information om ärenden som är betydelsefulla för invånarna.

Med hjälp av plattformen kommer vi också åt frågor som kräver ytterligare uppmärksamhet och vidarebehandling. När det gäller funktionshindrade och rörelsehindrade nådde vi inte invånarna så bra som vi hade önskat, medan det fanns många deltagare bland unga.

I följande diskussioner lär vi oss kanske mer om hur vi kan uppmuntra invånarna att delta – eftersom allas röst är viktig.