OmaEspoo-tjänsteportalen har öppnats – gör e-tjänster smidigare

19.11.2025 10.00

En ny tjänsteportal, OmaEspoo(extern länk, öppnas i ett nytt fönster), har öppnats för Esbobor. Portalen samlar stadens tjänster på ett ställe och gör det enkelt att sköta ärenden digitalt – oberoende av tid och plats. Tjänsteutbudet kommer att utökas stegvis, men redan nu kan du via portalen ge respons om skoltransport, be om digitalt stöd samt skicka frågor och rådgivningsförfrågningar till stadens tjänster. Tjänsten är fortfarande i pilotfas och utvecklas ständigt för att bli ännu bättre.

Som inloggad ser du dina egna kontakter

I OmaEspoo hittar du också nya digitala kanaler: chatboten Eva, en förnyad chat och möjlighet till videosamtal. Dessutom finns en informationsbank med svar på vanliga frågor. Du kan använda tjänsterna anonymt eller som inloggad via Suomi.fi-identifikation. Som inloggad användare ser du dina egna kontakter, deras handläggningsstatus samt tidigare ärenden. Portalen innehåller även länkar till stadens övriga digitala tjänster.

Chatboten Eva, chatten och videosamtalet finns förutom i OmaEspoo-portalen också på Espoo.fi. Tanken är att OmaEspoo:s tjänsteutbud växer småningom. När en nuvarande webbtjänst når slutet av sin livscykel kan dess nya version finnas i OmaEspoo. Målet är att invånaren i framtiden hittar alla nödvändiga tjänster på ett och samma ställe.

Vi samlar in feedback om OmaEspoo:s funktionalitet via feedbackblanketten på portalens startsida. Med hjälp av feedback utvecklar vi OmaEspoo till en så fungerande tjänst som möjligt för invånarna.