Stödet för lärande förnyas på riksnivå – vi förbereder oss på förändringarna i Esbo

19.5.2025 6.41Uppdaterad: 6.8.2025 10.24
En grupp av barn och unga i olika åldrar och med olika bakgrunder.
Bild: Minna Ögland

Den riksomfattande reformen av stödet för lärande träder i kraft 1.8.2025 och medför ändringar i förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen. Syftet med reformen är att säkerställa att alla barn och unga får det stöd de behöver i rätt tid under hela sin lärstig.

Stödet för lärande förnyas på riksnivå. Även i Esbo förbereder vi oss på förändringar inom förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen. Reformen träder i kraft 1.8.2025. 

Målet är att förtydliga ordnandet av stödet och stärka barnens rätt att få stöd i ett så tidigt skede som möjligt. Varje barn och ung person har rätt att lära sig och att få det stöd hen behöver under hela sin studiestig. Undervisningspersonalen stöder lärandet och erbjuder stöd genom att välja lämpliga arbetssätt och lärmiljöer. 

Även i fortsättningen baserar sig stödet på en omsorgsfull bedömning och en gemensam diskussion med vårdnadshavarna och eleven eller den studerande. Barn och unga får det stöd de behöver – antingen som gruppspecifika stödformer eller genom elevspecifika stödåtgärder. 

Vad förändras inom stödet för lärande i förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen?  

Stödet ändras inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Den kommande ändringen gäller inte småbarnspedagogiken. Inom småbarnspedagogiken fortsätter stödet på samma sätt som tidigare. 

Inom förskoleundervisningen talas det i fortsättningen om stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisning. Ett motsvarande begrepp inom den grundläggande utbildningen är stöd för lärande och skolgång.  
 
Inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen slopas modellen med trestegsstöd och begreppen allmänt, intensifierat och särskilt stöd används inte längre. Trots att begreppen inom stödet för lärande ändras, får alla barn fortfarande det stöd de behöver.  

I fortsättningen utnyttjas i första hand gruppspecifika stödformer. Sådana är till exempel allmän stödundervisning och stödundervisning i undervisningsspråket. Dessutom kan specialläraren undervisa elever som behöver stöd antingen i samband med annan undervisning eller i en mindre grupp. När stöd ges i grupp kan flera barn dra nytta av det och stöd kan också ges proaktivt. Undervisning och stöd för lärande kan också ordnas i samarbete mellan olika lärare. 

Om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga, kan barnet få elevspecifika stödåtgärder. De baserar sig på barnets individuella stödbehov och är regelbundna och långvariga. Elevspecifika stödåtgärder är undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning, i en smågrupp eller i en separat klass samt elevspecifika tolknings- och biträdestjänster och hjälpmedel. Barnet kan samtidigt få både gruppspecifikt och elevspecifikt stöd. 

Hurdana förändringar kommer det att ske i gymnasieundervisningen? 

Det stöd som erbjuds i gymnasierna indelas i fortsättningen i stöd för lärande och specialundervisning. Stöd för lärande erbjuds alla studerande. Stöd för lärande är till exempel stödundervisning som ges av ämneslärare, stärkande av studiefärdigheterna och studiestrategierna samt stödverkstäder och stödkurser. Som en del av stödet för lärande kan den unga också få undervisning och handledning av en speciallärare. 

Specialundervisningen i gymnasiet är avsedd för sådana situationer där det övriga stödet för lärande inte är tillräckligt. Behovet av specialundervisning bedöms separat och vid behov fattas ett beslut om specialundervisning för den studerande. Den studerandes behov av stöd kan upptäckas till exempel genom ett test, av personalen eller genom att den studerande själv berättar om sitt behov av stöd. Även om man inom den grundläggande utbildningen ibland kan avvika från målen för lärokursen, är det inte möjligt inom gymnasieutbildningen.  

I Esbo är förberedelserna inför ändringen redan i god fart  

Esbo stad genomförde i mars en enkät bland vårdnadshavarna och kommuninvånarna. I enkäten kartlades synpunkter på stödet för lärande samt samarbetet mellan vårdnadshavarna och personalen inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. 

I svaren betonades särskilt vikten av möten som gäller barnet eller den unga (92 procent) och kommunikationen mellan hemmet och läroanstaltens personal (93 procent). Också vårdnadshavarnas roll när det gäller att stödja barnets deltagande i förskoleundervisning och skolgång ansågs vara mycket viktig (76 procent). Vi har beaktat resultaten av enkäten vid beredningen av reformen. Resultaten var liknande också i en enkät som var riktad till undervisningspersonalen.  

Stödjandet av eleverna är en central del av lärarnas yrkesskicklighet och vardag. Lärarna möter eleverna som individer och stöder deras lärande och välbefinnande på många olika sätt, i samarbete med hemmet och elev- och studerandevården. Förändrade strukturer och ny lagstiftning medför nya prioriteringar, men grunden för arbetet förändras inte. 

I Esbo utbildar vi vår undervisningspersonal i enlighet med den nya lagstiftningen. Tillsammans skapar vi verksamhetssätt och en verksamhetskultur som säkerställer en smidig vardag inom förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och i gymnasierna. 

I Esbo är stödet för lärande en viktig del av vardagen både inom förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen. Trots att begreppen förändras, förblir en sak oförändrad: varje elev och studerande får även i fortsättningen det stöd de behöver. 

Läs mer på Esbo stads webbplats